Inlägg från: Gramma |Visa alla inlägg
  • Gramma

Var med i Nätfighten på Familjeliv och tillsammans bekämpar vi rasisterna en gång för alla!

Jag vill bara passa på att tacka många av er för otroligt bra inlägg. Jag tycker att debatten har gått över förväntan och överlag så har det varit en väldigt lugn och sansad stämning här inne. Det här ger mig ett litet hopp om att saker och ting håller på att ändras på nätet och speciellt här på Familjeliv. Tack och god natt från mig

• Gramma
    PolyPond skrev 2012-11-22 07:56:20 följande:
    Jag har en invändning angående rubriken: det går inte att bekämpa rasismen "en gång för alla", tyvärr. Den återkommer alltid, i en lite modifierad form, och måste således alltid uppmärksammas.

Vi kan nog aldrig utrota den helt men det vi kan göra här och nu är att visa att vi inte accepterar den samt att vi kan prata om folks fördomar. Om ingen någonsin gör någon invändning mot rasismen så får ju hatet flöda fritt och fördomar får gro.
  • Gramma
    Errol Flynn skrev 2012-11-22 08:09:20 följande:
    Om 80% eller mer av danskarna levde på bidrag skulle dom inte vara så populära i Sverige heller. Det handlar inte om hudfärg men folk som kommer hit måste bära sin egen vikt i samhället.

Men om vi ska återknyta till själva kärnan i tråden (som är rasism) så undrar jag nu om det här är anledning att hata människor från exempelvis Somalia? Jag säger inte att du gör det men många hatar invandrare som grupp och gör utfall därefter. Om man är missnöjd över invandringen så är det ju politikerna som man borde rikta sitt hat mot istället. Förstår du hur jag tänker?
  • Gramma
    johanna5678 skrev 2012-11-22 03:36:40 följande:
    SD målas alltid ut som främlingsfientliga för att de säger öppet och ärligt vad de anser. Kolla på Youtube under "moderaten som säger vad han egentligen tycker".  Efter några minuter filmas han med  dold kamera. Jag tycker det här är väldigt viktigt att komma ihåg!

Det här är något som har dykt upp ett flertal gånger i tråden innan och varje gång får det samma svar: Det spelar ingen roll ifrån vilket parti eller hudfärg som rasismen kommer ifrån. Rasism kan finnas överallt i alla partier. Nu ska vi inte kasta pajer utan här diskuteras rasismen som stort.
  • Gramma
    MammaPlutt skrev 2012-11-22 08:38:46 följande:
    Angående att pensionärer ska få pension fast de inte har jobbat inom landet: Varför ska vi vara så kalla? Vart tog kärleken vägen? Om de får pension, ja då är det inte mycket jämfört med om de skulle jobbat. Vi tycker väl om människor? Vi behöver inte tycka om alla, men för den sakens skull behöver man inte vara en egoist. Om vi nu inte vill ta hand om andra människor som behöver hjälp, avskaffa då militären. Vi behöver inte den. Avskaffa kungen också, totalt onödig.  Klart att vi ska ha krav men varför ENDAST på invandrarna? Det är lika för alla i Sverige(inte kungen). Det kommer alltid att finnas dövikt som drar ner ett land men det är knappast BARA invandrare som tillför detta. Invandrare får inte ALLT gratis(kanske begagnat isåfall). Då lovar jag er, det hade märkts i ekonomin.  

• Gramma

En öppen fråga till er nu. Håller ni med om att rasism är fel? Hur ska vi göra för att motverka den i Sverige? För jag antar att ni inte vill att rasismen sprids i Sverige även om man är kritisk till en del i invandringspolitiken så borde det ändå ligga i allas intresse förutom hos rasisterna själva såklart.

• Gramma
    Errol Flynn skrev 2012-11-22 09:09:23 följande:
    Jag förstår hur du menar och jag tycker att våra politiker förtjänar kompanistryk för det dom gör mot landet. Vi har inte råd med massinvandring. Det är inte rimligt att vi ska skära ner på vår välfärd för att ta hand om andra. Däremot tycker jag fruktansvärt illa om invandrare som tackar svenska folket med brott eller vägrar lära sig svenska eller tycker att bidrag är en försörjning. Men det är inget jag hymlar med.

Okej jag förstår. Och jag finner inget rasistiskt eller fruktansvärt i vad du säger ovan här men jag vill också säga att jag som person ogillar egentligen brottslingar som begår grova kriminella handlingar oavsett om de är invandrare eller inte.
  • Gramma
    Errol Flynn skrev 2012-11-22 09:16:22 följande:
    Renodlad rasism är fel. Invandrarkritisk helt ok. Däremot uppfattar jag invandrare som mer rasistiska än svenskar. Vi borde börja nysta där. Och judehatet muslimerna hyser är riktigt obehagligt. Där borde krutet läggas.

Okej vad bra att du tycker att det är fel. Skönt att höra och jag håller med dig om att kritik mot invandringspolitiken inte är rasism men att kritik mot invandrare som grupp är rasism. (jag antar att det var så du menade?) Sen så spelar det som sagt ingen roll var ifrån rasismen kommer då all form av rasism är lika jävlig. Men frågan är hur vi får bukt med rasismen i stort i samhället som har eskalerat på senare tid?
  • Gramma
    Inkontinental skrev 2012-11-22 09:17:20 följande:
    Vänd på resonemanget: Åtgärda alla problem med invandring, så försvinner rasismen.

Och så länge som inget är "åtgärdat" så är ren och skär rasism okej? Eller hur menar du nu? Det kommer för alltid finnas skillnader mellan människor i hudfärg och annat här i landet som gör att rasismen fortsätter.
  • Gramma
    Mrs Onedin skrev 2012-11-22 09:28:48 följande:
    Och det tror jag att ALLA gör. Men jag reagerar spontant ÄNNU starkare, när det är någon som har fått ett FÖRTROENDE att få komma in här, och en massa hjälp och bidrag. Och så lönar han det, genom att skända en ung svensk kvinna! Det blir fel i fler dimensioner, än när våltäktsmannen tillhör samma folkslag som offret.
    What might have been...

Och därför är rasism mot en hel typ av människor okej menar du?
Svar på tråden Var med i Nätfighten på Familjeliv och tillsammans bekämpar vi rasisterna en gång för alla!