Inlägg från: Gramma |Visa alla inlägg
  • Gramma

Var med i Nätfighten på Familjeliv och tillsammans bekämpar vi rasisterna en gång för alla!

Regnig måndag skrev 2012-11-20 19:37:28 följande:
    Det är just det som är grejen, att rasism och antirasism bägge grundar sig i personliga åsikter och det är roten till att rasism existerar. Du visar gång på gång att du tystar andra, står lika långt ifrån de demokratiska värderingar som de lägre stående rasister du pratat om i trådstarten. Det är tydligt att vi  har en liten wannabee som inget annat vill än leka med de stora pojkarna. Du säger att du vill bekämpa rasism men du vill inte diskutera det, du vill bara proklamera din åsikt och mana till andras tystnad. Jag hoppas att du fattar att du gett en orsak till varför rasismen fortsätter. Om inte är det hög tid att du funderar lite längre än näsan räcker. Eftersom du inte vill, kan eller förstår vad jag menar ska jag berätta vad jag anser vad demokrati är: Det är, för mig, att alla ska behandlas lika, oavsett åsikt. Det betyder, för mig, att alla ska få göra sin röst hörd och få  ventilera sina åsikter, oavsett hur obekväma de är.  Jag gillar inte rasister men lyssnar på dem och argumenterar mot dem med sakargument, när det inte längre går så låter jag dem hållas i sandlådan. Du å andra sidan anser att rasistiska åsikter inte får förekomma och man ska inte diskutera det. Det är lika lite demokrati som rasism är, du är med andra ord din fiende eftersom rasism bygger på odemokratiska värderingar. Kontentan är ungefär att du har ramlat ner till sandlådan eftersom du inte klarar av att diskutera. Jag tackar för denna icke-diskussion. Föga oväntat förresten.
    Jag har inte betalt för att vara snäll!

Men du har fel. Jag manar inte alls till tystnad för jag välkomnar gärna en diskussion. Om någon väljer att skita i Familjelivs regler så får denne i sin tur skylla sig själv om den skulle bli avstängd eller förlora anonymiteten eller liknande. Jag kan varken ansvara eller stoppa användare från att skriva utanför ramarna som gäller för Familjeliv.
  • Gramma
    Russinskrynklarn skrev 2012-11-20 19:36:06 följande:
    Så du föraktar arbetslösa människor och de som är bidragsberoende och det faktum att de försöker sysselsätta sig? Jag antar att du inte har höga tankar om somalier och irakier som är de grupper som har högst arbetslöshet. Kul att du förolämpar rasister genom att påstå att de är som invandrare, där sken dina värderingar igenom =/ 

Det här är ett exempel på sansad diskussion. Personen jag citerar framför här sina åsikter utan att hata, häckla eller vara rasistisk. Den här typen av diskussion vill jag gärna se mer av i tråden.
  • Gramma
    molly50 skrev 2012-11-20 19:52:50 följande:
    Inte rasistisk i alla fall. Jag har sett folk som nästan dagligen skrivier rasistiska saker på sin logg och sprider runt.
    Mattias 2007-05-23 <3 Hannah 2011-09-07 <3

Ja det har jag också märkt av vilket är förskräckligt. Min förhoppning är att något liknande detta ska startas även där. Jag hoppas lite på snöbollseffekten så att folk börjar säga ifrån och stå upp emot ren rasism.
  • Gramma
    sverker11 skrev 2012-11-20 19:55:12 följande:
    Förvisso men jag är även trött på att läsa "antirasistiska" inlägg med hat och osanningar. Men jag ser verkligen fram emot att se alla de gamla vanliga åsikterna från båda sidor tröskas igenom en vända till. Det kommer säkerligen att bli festligt. "MEN NU ÄR DET STOPP, NU SKA VI TILLSAMMANS ÅTERTA INTERNET! " Kan man ta tillbaka något man aldrig ägt?

"En vända till" jag hoppas mer på "en gång för alla"
  • Gramma
    Ramborg Persdotter skrev 2012-11-20 19:57:49 följande:
    TS - vilka människoraser finns det? 

Enligt mig så finns det bara en ras dvs människorasen. Men jag vet att alla inte delar min mening där då frågan är väldigt omdiskuterad. Vad anser du?
  • Gramma
    Regnig måndag skrev 2012-11-20 20:01:40 följande:
    Nej, läs vad du själv skriver upprepade tillfällen. Rasistiska åsikter göre sig icke besvär i tråden tex. Snälla du, tänk efter några sekunder vad du själv säger och vad det innebär. Reglerna är det du som drar upp, jag skiter fullständigt i dem i denna diskussion. Det handlar om att du är din fiende. Det blir skrattretande att du hänvisar till fls regler när jag pressar dig om dina egna åsikter. Kan du förklara för mig på vilket sätt du är bättre än rasisterna? Det enda jag ser är att dina åsikter är politiskt korrekta annars är det same same. Säg mig, vem tror du vinner en boxningsmatch mellan en pajas och en clown?

På det här forumet finns regler precis som i landet i övrigt har lagar som medborgare är skyldiga att följa och om detta inte följs så får individen en konsekvens. Det är visserligen upp till var och en av oss att följa samhällets regler men de flesta här väljer självmant att göra det för vi lever inte i ett laglöst land. Det känns som att jag försöker förklara samma saker för dig hela tiden men
  • Gramma
    EnAnonumius skrev 2012-11-20 20:02:14 följande:
    Tja om du är trött på att folk ropar om åsiktsförtyck kanske du skall ta och läsa TS. Han förmedlar att man SKALL ha åsiktsförtyck och det gör han här. Citerar TS: * Att anmäla rasistiska och hatiska kommentarer och trådar till Familjelivssajten Om du inte vill fatta att det är en form av censur så är det dina problem. Men ta inte ut din okunskap på mig i framtiden om du skall svar mig.
    Jag är kvinna, älskar att tänker logiskt och rationellt. Den intelligenta vet att ju mer man lär sig ju mindre kan man.

Jag uppmanar till att hålla god ton och hänvisar till forumreglerna. Om någon väljer att bryta mot detta så kommer det att anmälas eftersom det inte heller är tillåtet enligt svensk lag att hetsa mot folkgrupp osv. Men så långt ska det inte behöva gå. Eller är det för mycket begärt av mig att vilja att folk respekterar varandra här inne?
  • Gramma
    Regnig måndag skrev 2012-11-20 20:03:00 följande:
    Vet du vad rasism är? Ge ett exempel på när någon på fl blivit utsatt för det du kallar för "ren rasism".

Det finns så mycket men ett snabbt exempel var när en mamma som hade barn med en svart man blev kallad "rasförrädare" och man skrev "negerungar" om barnen. Men det finns så mycket och som någon skrev innan så kanske det till viss del är synd att de rasistiska inläggen tas bort för då har man ju inget bevis kvar.
  • Gramma
    Nice Girl Wrong Place skrev 2012-11-20 20:09:30 följande:
    Jag har sett "ren rasism" på FL. Någon eller några snubbar som förkunnat den vite mannens överlägsenhet. Någon som gormat om smutsiga "blandbarn". Någon som spytt ur sig hur "negrer stinker" och så vidare. Dessa medlemmar får dock väldigt lite spelrum och brukar stängas av, eftersom de aldrig slutar. De är därför väldigt kortlivade här på FL. Utöver det så ser jag nog mer islamofobi än rasism på FL. Jag har själv kallats islamofob när jag kritiserat islam på FL, men nu menar jag verklig islamofobi. Inte vanligt ifrågasättande, som jag verkligen inte har något emot. Tvärtom.
    'Come to the edge', He said. They said, 'We are afraid'. 'Come to the edge' He said. They came, He pushed them...and they flew.

• Gramma
    Ramborg Persdotter skrev 2012-11-20 20:11:06 följande:
    Det anser jag också. Jag använder ordet etnicitet för att beskriva skillnader hos människorna. Vad är rasism för dig?

Vad skönt att höra att du delar min mening i den här frågan ordet etnicitet använder jag också av samma anledning. Rasism för mig kan vara hat mot en slags typ av människor baserat på deras hudfärg eller på deras sexuella läggning osv.
Svar på tråden Var med i Nätfighten på Familjeliv och tillsammans bekämpar vi rasisterna en gång för alla!