Inlägg från: Gramma |Visa alla inlägg
  • Gramma

Var med i Nätfighten på Familjeliv och tillsammans bekämpar vi rasisterna en gång för alla!

johanna5678 skrev 2012-11-20 12:24:06 följande:

Det är märkligt och väldigt trist tycker jag att den enda grupp i vårt svenska samhälle som INTE får kritiseras är invandrarna. Är det rättvist?

Utveckla gärna vad du menar så att jag förstår dig bättre.
  • Gramma
    Regnig måndag skrev 2012-11-20 12:25:50 följande:
    Men du har verkligen svårt att förstå att det inte spelar någon roll vad du själv tycker?
    Att det inte spelar någon roll varifrån det är stipulerat?

Det är propagande om jag ställer mig och vrålar "det är ok att säga så bara för att jag tycker det"."Nu tystar vi aktivt  alla SSUatre på de här och de här sätten" samt tillägger

Allvarligt, innan du ger dig in i en diskussion måste du förstå grundläggande saker som vad en demokrati är.
    Men du missförstår mig väldigt illa nu och jag hade hoppats på att du skulle komma till insikt i det.
    Inget parti som Sverigedemokraterna eller åsikt som kritiskt granskar exempelvis invandringen ska tystas överhuvudtaget så länge det inte är rasistiskt eller kränkande på annat håll.

Jag skriver åter och åter igen att vi nu ska prata om problemen som skapar spänning. Jag har aldrig propagerat att tysta något parti eller åsikt så länge de alltså inte är rasistiska eller hatiska.

Demokrati är inte att få lov att skriva rasistiska eller kränkande saker på internet.
  • Gramma
    Misery And Famine skrev 2012-11-20 12:27:08 följande:
    Stäng av trollet bara .......
    Här ser det ut som att någon blev avstängd och inte var det jag.
  • Gramma
    Regnig måndag skrev 2012-11-20 12:29:51 följande:
    Det finns inga bra metoder att stänga av troll.

Vidare är troll inte TS tror, han beskyller andra för med avvikande åsikter för att vara det.
    Troll är de som har syfte att skapa bråk oavsett vad det handlar om.
    Jag har inte beskyllt de med avvikande åsikter för att vara troll. Man får lov att ha vilka åsikter man vill så länge som man inte uttrycker sin kränkande eller rasistiskt. Däremot vet jag att det finns nättroll som attackerar trådar och kommentarsfält i stora grupper.
  • Gramma
    Miss Behave skrev 2012-11-20 12:30:53 följande:
    Jag förstår vad du menar TS. Jag är också infernaliskt trött på fenomenet som växt sig större och större.

Se bara på senaste tidens debatter i alla tidningsartiklars kommentatorfält. Som om det gått ut en gemensam uppmaning till alla sd-medlemmar att skriva under dessa (samt gilla med-medlemmars inlägg) så att dessa hamnar längst upp i alla fält som mest populära och "gillade".

Har inte sett motstycke i övrig partihistorik vad gäller skandaler. Att sossar gått in och försvarat Mona vid Toblerone affären eller SSU ordförandens fylleidioti. Snarare tvärt om. Har man gjort fel får man stå för det. Men inte om det gäller SD. För dem är det "synd om". De blir så "påhoppade" i media för "småsaker". Hurv..

Sant är också att "man" (i vartfall jag) inte ids ge mig in i debatterna här. Går ofta in i dem dock. Vet att det finns vissa som kämpar tappert, men ofta åker deras inlägg som med fakta sågar de rasistiska trådarnas påståenden långt bak efter inlägg efter inlägg med rappakalja och stenkastning.. väldigt tröttsamt.     
    Ja det är precis det här som jag också pratar om och kommentarsfälten på Aftonbladet ser fruktansvärt hemska ut. Där är det högst troligt att det är dessa nättroll som går in i flock och attackerar. Först blev jag själv alldeles förskräckt och tänkte att det fanns så många rasister (jag pratar inte om sverigedemokrater nu) i landet men senare vid närmare efterforskning så har det visat sig vara just nättrollen som går in i stora grupper för att göra sig hörda. Det är alltså inte så illa som de vill få det att se ut. Tack och lov.

Det i kombination av att många som du också påtalar, inte orkar försvara och förklara längre gör att rasismen sprids hej vilt på internet. Och det är just det som vi ska vända på nu. Nu får det vara ett stopp och det är just det som jag menar med att vi ska återta internet. Men jag tillägger också att det är skillnad på att ha kritiska kommentarer om invandringen och att faktiskt ha rena rasistiska åsikter.

Jag håller i övrigt med dig i mycket av det du säger. Tack
  • Gramma
    PolyPond skrev 2012-11-20 12:43:19 följande:
    Nu har jag väldigt svårt att tro att det är "propaganda" i sin fulaste form som avses, utan detta är ett olyckligt (eller av motståndarna väl medvetet) uttryck.
    Jag uppfattar detta snarare som att vi tillsammans skall stå upp mot och möta rasismen. Detta är inte fel. Idag tystnar massor av oss för att vi inte orkar bemöta samma argument om och om igen i diskussioner som dessutom håller förskräckligt låg nivå både i attityd och information.
    Tack, bra du förstår min tanke bakom hela den här grejen. Och ja, det är lite olyckligt att tråden ska uppfattas som propaganda då det verkligen inte var syftet alls. Men hoppas att personen nu kan lägga det bakom sig.

Många, så många ger upp och tystnar på vägen men inte den här gången . Nu ska vi tro på en förändring vad gäller forum- och näthatet och speciellt här på Familjeliv som annars kan vara en riktigt trevlig sajt.
  • Gramma
    Flash Gordon skrev 2012-11-20 12:54:42 följande:

Sådär säger jag varje dag till mig själv innan jag går till jobbet.

Fungerar sådär.  

Två saker bort - tre in. Högen växer för varje dag.  
    Haha ja det där känner man ju igen

Men nu hoppas jag verkligen att folk tar tillfället i akt och lägger fram allt gammalt groll i ljuset
    så att det en gång för alla kan kommas över.
  • Gramma
    Flash Gordon skrev 2012-11-20 12:59:31 följande:

Med tanke på tråden, du menar "troll"?
    Jo det är ju känt idag att det ofta, men inte alltid, är s.k. troll som går in i grupper på olika ställen på internet.
    Sedan finns det ju såklart de som skriver rasistiska åsikter enskilt ändå men oavsett så måste vi ta itu med det här problemet nu för det bara växer sig större. Också blir spänningen mellan de olika lägren blir allt värre så det här är ett försök till att reda ut och prata igenom allt groll med förhoppning om att rasismen och hatet minskar i det långa loppet.
  • Gramma
    johanna5678 skrev 2012-11-20 13:01:40 följande:
    Jag menar att vi lever i ett hårt och tufft samhälle och det är många andra gupper,  förutom invandrare, som får finna sig i kränkande tillmälen.  T ex feta, arbetslösa, soc-bidr-tagare, sjukskrivna. Vem står upp för dem?
    Absolut det är sant. Men vi kan väl stå upp för alla just nu. Ingen ska behöva känna sig kränkt på ett forum och jag anser att om en exempelvis sjukskriven person får påhopp som inte är okej på forumet så ska det givetvis också anmälas och inte bara de rasistiska inläggen.
  • Gramma
    Mandel skrev 2012-11-20 13:03:23 följande:
    Jag är kanske knäpp, vad vet jag, men jag tycker att så länge folk uttrycker sin åsikt och ståndpunkt och står för det så får de tycka vad de vill. Vad spelar det för roll om Pelle I Åkersberga inte gillar homosexuella eller om Lisa i Enköping inte gillar muslimer? Vem orkar bry sig? Jag struntar fullkomligt i vad folk har för åsikter om min religion eller sexuella läggning.
    Skillnaden blir när de börjar dra med sig andra och med felaktiga påstående driva över svaga individer till sin åsikt som den enda rätta. Och när man sedan fysiskt börjar verka för sina åsikter genom våld och liknande.
    Och det gäller både politiska partier som rasister och homofober osv.
    Man måste få debattera alla åsikter hur konstiga de än må vara för kanske är det någon som får en a-ha upplevelse och tänker till en extra gång och inser att det kanske inte är så bra eller så illa som man inbillade sig först.
    Tyvärr kan det ju slå åt båda håll då...

Det måste finnas en orsak till att folk blir rasister och jag tycker att vi ska ta tag i den biten först. Finns det ingen orsak att bli rasist så kommer rasisterna att självdö.
    Men så länge vi försöker tysta dem och kväsa dem istället för att lyssna på dem och ta till oss det de säger och åtgärda orsaken så kommer nog tyvärr bara rasismen att öka.
    Det här är mycket viktiga saker som du pratar om här och jag håller med dig. Vi ska inte tysta någon utan vi ska diskutera på ett normalt och sansat vis så länge det inte handlar om rasistiska eller andra kränkande inlägg för det hör inte hemma på en sajt som Familjeliv. Det är vidare ett stort problem att många inte längre orkar bry sig men jag hoppas att det ska vända nu efter det här.

Du har rätt i att det finns en orsak till att människor är rasister och det är den biten som vi får ta tag i nu genom att diskutera igenom de olika problem som finns i samhället för att minska all slags spänning.

Alltså vi lägger inte locket på utan här just nu lyfter vi fram problemen till ljuset. En gång för alla.
Svar på tråden Var med i Nätfighten på Familjeliv och tillsammans bekämpar vi rasisterna en gång för alla!