Mandel skrev 2012-11-20 13:03:23 följande:
Jag är kanske knäpp, vad vet jag, men jag tycker att så länge folk uttrycker sin åsikt och ståndpunkt och står för det så får de tycka vad de vill. Vad spelar det för roll om Pelle I Åkersberga inte gillar homosexuella eller om Lisa i Enköping inte gillar muslimer? Vem orkar bry sig? Jag struntar fullkomligt i vad folk har för åsikter om min religion eller sexuella läggning.
Skillnaden blir när de börjar dra med sig andra och med felaktiga påstående driva över svaga individer till sin åsikt som den enda rätta. Och när man sedan fysiskt börjar verka för sina åsikter genom våld och liknande.
Och det gäller både politiska partier som rasister och homofober osv.
Man måste få debattera alla åsikter hur konstiga de än må vara för kanske är det någon som får en a-ha upplevelse och tänker till en extra gång och inser att det kanske inte är så bra eller så illa som man inbillade sig först.
Tyvärr kan det ju slå åt båda håll då...
Det måste finnas en orsak till att folk blir rasister och jag tycker att vi ska ta tag i den biten först. Finns det ingen orsak att bli rasist så kommer rasisterna att självdö.
Men så länge vi försöker tysta dem och kväsa dem istället för att lyssna på dem och ta till oss det de säger och åtgärda orsaken så kommer nog tyvärr bara rasismen att öka.
Det här är mycket viktiga saker som du pratar om här och jag håller med dig. Vi ska inte tysta någon utan vi ska diskutera på ett normalt och sansat vis så länge det inte handlar om rasistiska eller andra kränkande inlägg för det hör inte hemma på en sajt som Familjeliv. Det är vidare ett stort problem att många inte längre orkar bry sig men jag hoppas att det ska vända nu efter det här.
Du har rätt i att det finns en orsak till att människor är rasister och det är den biten som vi får ta tag i nu genom att diskutera igenom de olika problem som finns i samhället för att minska all slags spänning.
Alltså vi lägger inte locket på utan här just nu lyfter vi fram problemen till ljuset. En gång för alla.