Inlägg från: Gramma |Visa alla inlägg
  • Gramma

Var med i Nätfighten på Familjeliv och tillsammans bekämpar vi rasisterna en gång för alla!

Ser ni nu att ett enkelt påstående som att "invandringen måste stoppas" inte är så svartvit och glasklar som man tror. Vem är invandraren? Och på vilket sätt ska man stoppa människor och på vilka grunder? Ska invandringen upphöra totalt så att människor som exempelvis är förälskade i varandra inte kan leva ihop?

• Gramma
    Jackson skrev 2012-11-21 12:00:34 följande:
    Men är det här inte lika illa? Att hetsa folk mot andra som inte har samma åsikter som dig (och mig)..
    Det är ju det här dom vill, de vill leva runt, röra om i grytan, få folk förbannade, då har de ju lyckats.

Om du verkligen hade velat ändra på någonting så hade de bästa sättet varit att tiga ihjäl det,
    inte ge något syre till elden. Behandla deras trådar med likgiltighet. Då är det inte så roligt att provocera längre.

Att tiga ihjäl ett problem är aldrig en lösning för då får fördomar och hat att gro.

• Gramma
    Zeus skrev 2012-11-21 12:12:49 följande:
    Men nu är vi inne på att dra likamed tecken på en restriktivare invandringspolitik och rasism. Då tar jag tillbaka mitt stöd igen.
    Nej min fråga var bara vem som räknas som "invandrare" när man säger att "invandringen måste stoppas". Invandringspolitik och rasism är givetvis inte samma sak. Det här var bara en intressant frågeställning
  • Gramma
    Anton Chigurh skrev 2012-11-21 12:23:13 följande:
    1. Nä.

2. Nä.

3. Skandinavien räknas som ett land.  

4. Jag räknas som båtflykting. 
    3an håller jag ju inte med om. Med båtflykting, menar du Stena Line-färgan?
  • Gramma
    johanna5678 skrev 2012-11-21 12:28:53 följande:
    Känns lite som ett skolarbete!?  Vilka invandrare som ska stoppas? Ja varför inte vägra släppa in folk utan papper? till att börja med. Men nu har de papperslösa rätt till skjukvård och deras barn får gå i skola. Finns det då öht någon gräns för hur många vi kan bli i det här landet? Och dessa "ensamkommande flyktingbarn" som det värnas om på ett sätt som aldrig kommit oss svenskar till godo. Tex så krävs det 30 st personal för att ta hand om 30 st "barn"!  Inom förskola, fritids osv dras det ner på personal. Det har aldrig någonsin varit så låg personaltäthet på våra fritidshem som idag. Hur solidarisk ska man vara som svensk?  Ska man som förälder tänka att -"Det är inte så noga med min unge, huvudsaken att vi tar hand och invandrarbarn på ett bra sätt"? Är det så mesig man ska vara för att inte kallas rasist?
    Okej så papperslösa ska stoppas tycker du. Men vad tror du om de personerna som jag räknade upp i mina exempel då?
  • Gramma
    johanna5678 skrev 2012-11-21 12:38:38 följande:
    "Gramma" när du är i farten kan du väl svara på mina synpunkter? Eller är det maktspråket "tiga ihjäl" som gäller?
    Eftersom jag sitter på jobbet så missar jag tyvärr en hel del frågor. Vad var det?
  • Gramma

Johanna jag ber om att få återkomma till det. Jag lovar att du ska få ett svar på det men för nu måste jag bege mig ett tag. Annars kanske du får svar av någon annan, men som sagt jag återkommer.

• Gramma

Vänta nu! Nu tycker jag att tråden skenar iväg lite så om vi kunde ta och sansa oss lite.
    Om vi återigen återgår till kärnan i tråden som är rasism och jag och andra har tidigare i tråden redan beskrivit vad som menas med rasism här. Alltså inte invandrarpolitiken som så utan ren och skär rasism där man kan ta ett exempel som kom upp tidigare i tråden då en (numera avstängd) användare hävdade att "negrer är mindre intelligenta". Den rasismen pratar jag om där man gör rasistiska utfall som i exemplet här.

Kan vi som sitter här inne och läser i tråden nu, kan vi enas om att den riktiga rasismen är fel?
    JA eller NEJ?

• Gramma
    Lisa 779 skrev 2012-11-21 14:14:16 följande:
    Vilket fruktansvärt fint initiativ... men vänta lite här nu?
    Var syftet med denna tråd att ge alla familjelivs lågbegåvade rasister ett forum där de fritt kunde diskutera alla de propagande påståenden riktade mot invandrare som vi normalbegåvade människor har förstått inte stämmer efter att ha läst artikel efter artikel som förklarat hur sd och dess anhängare, förmodligen för att de inte kan läsa, har hittat på...

För då har du utan tvekan lyckats. Fint.

Det värsta som finns är människor som går på allt dom läser utan att för en sekund kritiskt granska vad dom läser.

Att tala invandrare och brottsstatistik med sådana människor som figurerat i denna tråd den senaste tiden är ingen idé, ett uttalande som "invandrare är överrepresenterade i brottsstatistiken" är nämligen bevis för att dessa människor helt saknar förmåga att resonera och fundera... Har man bara lite kunskap om forskning så förstår man att gruppen "invandrare" är en fruktansvärt luddig kategori när det kommer till forskning. Det är just därför man inom kriminologisk forskning inte ens tittar på gruppen "invandrare" som en tydligt kategori.

Och det här förbannade jävla äckeltjatet om att invandrare har bestämt att vi inte ska få sjunga nationalsången i skolan... Det är ingenting som någon invandrare har krävt. Det är bullshit, men det är klart om en rasist slänger ur sig någonting, nästan alltid fruktansvärt ointelligent, så hakar alla andra rasister på och år efter år kommer de att tjata om detta trots att det är ett påstående som helt saknar tyngd och logik.

Och skolavslutning i kyrkan, ge er förihelvete. Sverige är ett av världens mest sekulariserade länder och ni sitter och ältar det faktum att vi inte får ha skolavslutning i kyrkan. Inte heller någonting som invandrare har bestämt utan någonting som politiker bestämt då vi har religionsfrihet i detta land. Och det är ingen i detta land som vill ha skolavslutning i kyrkan därför att majoriteten av alla svenskar är ateister. Om man nu är så upprörd över detta så kan man ta med sina små barn till kyrkan vilken söndag som helst.
    Bra och klokt inlägg. Tanken med tråden är att vi ska reda ut alla fördomar som numera härjar fritt på internet som du gav exempel på här. Att vi ska ha ihjäl fördomar och osanningar en gång för alla så att rasismen och hatet inte får stå oemotsagd. Om du läser tillbaka lite i tråden så har vi ändå kommit en bra bit på vägen så det går framåt, sakta men säkert
  • Gramma
    johanna5678 skrev 2012-11-21 14:20:22 följande:

"Gramma", minns du "valstugeskandalen"? På youtube under "moderat säger vad han tycker egentligen" finns ett ypperligt exempel som sätter SD i en annan dager. Vad tänker du när du hör denne moderat i valstugan? OK?

Ja det är inte det tråden handlar om. Rasism förekommer på alla olika ställen i samhället och inte bara på ett enskilt parti som SD, precis som att det inte bara förekommer tex våld hos "invandrare". Här ska vi inte kasta pajer mellan de olika partierna utan vi ska ta tag i RASISMEN, som alltså förekommer överallt. Det står klart och tydligt i trådstarten och det här har jag och många andra försökt att förklara gång på gång
Svar på tråden Var med i Nätfighten på Familjeliv och tillsammans bekämpar vi rasisterna en gång för alla!