Inlägg från: Gramma |Visa alla inlägg
  • Gramma

Var med i Nätfighten på Familjeliv och tillsammans bekämpar vi rasisterna en gång för alla!

Inkontinental skrev 2012-11-21 16:11:24 följande:

Jag förstår fortfarande inte syftet med denna tråden. Är det att debattera sveriges invandring eller att skrämma bort rasister?

Syftet med tråden har påtalats ett flertal gånger så om du fortfarande inte vid det här laget förstår så kan du gå tillbaka i tråden och läsa då det tas upp flera gånger
  • Gramma
    Sebbe skrev 2012-11-21 16:32:10 följande:
    OKEJ, HÄR ÄR DEN: VILL BARA SÄGA TYDLIGT OCH KLART:  NAVID MODIRIS TEXT! ALL CRED TILL HONOM! Det handlar inte bara om invandrare. Det räcker inte med att vi visar upp bilder på Zlatan, Laleh, Timbuktu och Nyamko Sabuni och säger "Titta, vad duktiga de är!" Det handlar om vilket Sverige vi vill leva i - ett Sverige där en liten grupp människor definierar svenskhet utifrån midsommarstång, flagga och folkdräkt eller ett Sverige där svenskhet rymmer nyfikenhet, öppenhet och mångfald. Det handlar om hur vi behandlar människor vi inte känner. Det handlar om hur vi tar hand om främlingar. Det handlar om hur vi ser på olikheter. Det handlar inte bara om invandrare. Det handlar också om bögar, flator, udda fåglar, annorlunda idéer och sånt som inte passar in i en viss norm eller box. Det handlar lika mycket om Öckeröfamiljen som flyttade till Sävsjö och blev utfrysta för att de kom "utifrån". Det handlar lika mycket en kompis till mig som inte blev insläppt på en nattklubb i Göteborg för att han hade Downs syndrom. Det handlar lika mycket om att min dotter ska få leka med Spindelmannen och Barbie. Jag älskar det här landet. Jag vill bo här och jag vill att mina barn ska få växa upp här. Jag vill att de ska få träffa människor från alla möjliga samhällsklasser och länder. Jag vill att de ska få prova klänningar och kostymer, landsbygdsliv och storstadsfest. Jag vill inte välja. Vill du? NAVID MODIRI 

Uppskattat inlägg!
  • Gramma
    Nushape skrev 2012-11-21 16:38:42 följande:
    Du är nästan den ende som postar i din egen tråd så lägg ner nu. Efter att ha blivit kallad rasist för att jag röstar på SD flertalet gånger så får jag väl vara det då så jag stödjer inte din kamp precis som ingen annan heller verkar göra.

Det är nästan 700 inlägg i tråden och det har varit många som har skrivit oerhört bra och viktiga saker. Jag är långt ifrån ensam. Långt ifrån för stödet har varit stort. Över min förväntan så det har absolut varit en lyckad aktion. Att du röstar på SD gör dig nödvändigtvis inte till rasist som tråden alltså handlar om. Rasism. Tråden handlar inte om SD.
  • Gramma
    Inkontinental skrev 2012-11-21 16:40:42 följande:
    Ja, det är väl bra skrivet, men det löser inga problem med invandringen.
    Stick inte upp huvudet, det är lågt i tak härinne.

Tanken är ju att förändra synen hos människor. Att vidga sitt synfält. Att tänka utanför boxen.
  • Gramma
    EnAnonumius skrev 2012-11-21 16:56:10 följande:
    Även om man tycker det är fel me riktig rasism, vilket jag tycker själv. Så skall de ändå ha samma rättigheter som andra att få lovatt yttra sin åsikt. Hur jäkla obekväm den än är för vissa. Jag tycker inte alls att det är vettigt att bli "glad" och anse att det är bra över att en rasist blir avstängd på "random forum" för sina åsikters skull.  Då är man egentligen inte ett dugg bättre än rasisten själv egentligen. Bakomliggande strukturer är den samma. ?"Antirasisten" blir glad över att det är en rasist mindre. ?"Rasisten" blir glad över att det är en annan individ mindre av en "ras". Bemöta åsikterna är vettigt men att idka censur är aldrig rätt. Att sitta och lobba för att man skall anmäla åsikter som är "obekväma" och få bort dem kommer knappast att lösa problemet på sikt. ("Att anmäla rasistiska och hatiska kommentarer och trådar till... ") oavsett om det är i samhället eller på nätforum. Censurera obekväma åsikter kommer på sikt att alltid att leda till att problemet blir värre och då kan de leda till en okontrollerad revolution i stället. Fråga Stalin och Hitler om detta.  Stalin och Hitler har en sak gemensamt. Båda försökte censurera folk och kväsa deras åsikter som inte tyckte som dem. Stalins närmaste allierade och Hitlers närmsta allierade var dem som var först ut med att jobba i lönndom för att störta ledarna, genom att bilda nätverk och engagera andra folk som tycket "nu får det vara nog".  Lite enkel historia kunskap. Ibland så kan det största hotet vara de "som menar väl".  Jag säger så här man skall läsa historian både från vinnarnas sida och förlorarnas sida och ta lärdom av misstagen som gjordes genom att jämföra sidorna och se om det finns likheter likväl som skillnader. Det som SSU drar igång är bara en light variation av vad som "har hänt förut", och det är så det börjar.. Börjar alltid smått och så ökas det på sakta sakta hela tiden. Till slut kommer folket att få nog och då kan det bli mindre trevligt när man blir sakta sakta mer och mer kväst för att man har "fel åsikter".Dialog utan moralpredikningar: JA. Anmäla obekväma åsikter och ständigt åberopa kränkthets kortet; NEJ.
    Jag är kvinna, älskar att tänker logiskt och rationellt. Den intelligenta vet att ju mer man lär sig ju mindre kan man.

Vi har yttrandefriheten i Sverige. Vi har också en lag som heter Hets mot folkgrupp.
  • Gramma

Nu undrar jag lite. Är det så svårt att uttrycka sin åsikt utan att man hamnar under Hets mot folkgrupp? Finns det inte bättre sätt att uttrycka sig än att kränka en annan människa?

• Gramma
    EnAnonumius skrev 2012-11-21 18:00:03 följande:
    Jag har inte förnekat om HMF-lagen och jag har aldrig blundat för den heller att den finns.  Så varför sitter du och försöker och påpeka mig om något du saknar helt och hållet  underlag att påpeka om från mitt inlägg är något som får stå för dig ta inte ut det på mig. Du sitter ju och säger om i denna tråd att man skall bemöta åsikter. Sitt inte där och hyckla för du bemöter ju inte innehållen i inläggen själv. Utan kommer med innehållslösa onliners i stället som saknar underlag att lägga. Börjar du få slut på argumenten? Är det detta det handlar om i grund och botten?
    Jag är kvinna, älskar att tänker logiskt och rationellt. Den intelligenta vet att ju mer man lär sig ju mindre kan man.

Vi ska bemöta fördomar. Om du skriver någonting som skulle kunna klassas som Hets mot folkgrupp så kan jag inte direkt stoppa dig men eftersom lagen är tydlig och du kommer antagligen få en konsekvens. Jag menar att man mycket väl kan uttrycka sin åsikt utan att kränka någon annan. Om någon skriver att "alla negrer ska utvisas från Sverige för dom har inget IQ" ja då räknas det som HMF. Om du istället skulle skriva att "invandringspolitiken måste förändras för samhället har inte ekonomiska resurser till att ta emot mer invandrare." så är det en helt annan sak. Återigen, yttrandefrihet ja men fortfarande har du ansvar för vad du skriver och säger. Vilket är helt rätt.
  • Gramma
    EnAnonumius skrev 2012-11-21 18:07:17 följande:
    Ja DU sitter ju och kränker andra människor själv. Du satt ju och hävdade att mina erfarenhet inte fanns. För enligt dig så är det ingen "sannolikhet att man blir anklagad för att vara rasist över att man uttrycker sig kritisk mot integrationspolitiken". Vem är du att sätta dig till doms över vad andra ser och upplever? Det är också kränkande egentligen att säga en sådan sak till en person. Sedan så har DU av alla debattörer mage att sitta och fråga  om man kan uttrycka åsikter utan att kränka människor.  En fråga.. Vill du bli tagen på allvar? Frågan är adekvat att ställa då du INTE debatterar och lever som du lär ut.

Om du har varit med om detta så är ju det sanningen. Det jag menade vid det tillfället var att jag tror ingen HÄR INNE I TRÅDEN skulle kalla dig för rasist om du säger att "det är ju bra om läkaren kan prata svenska". Jag ber om ursäkt om jag var otydlig då jag kunde ha lagt till ordet här.
  • Gramma
    Errol Flynn skrev 2012-11-21 18:38:47 följande:
    Människor som kommer hit pga arbete är inte ett problem (förutom den irakiske docenten som skar av sin frus läppar och åt upp dem). Hudfärg spelar ingen roll. Om man kommer hit för att försörja sig själv och tycker att Sverige, svenskarna, demokrati och vårt västerländska levnadssätt är bra så är man välkommen. Dom jag inte vill se är: *Papperslösa. Terrorister och kriminella slinker även igenom. Vissa har även dubbla identiteter och kasserar ut dubbla bidrag.  * Ensamkommande "barn" i 25 års åldern som på vissa boenden beter sig helt horribelt. Tandundersökning och röntgen. * Människor som inte lärt sig svenska eller jobbar efter ett visst antal år kan också packa sig hem. Vill man inte integreras utan tycker att bidrag är en försörjning har man inte här att göra. * Nolltolerans mot brott. Utvisning livstid. * Anhöriginvandringen måste minskas. Den är alldeles för stor. Finns säkert fler men det är dom jag kommer på nu. 

Jag uppskattar att du tog dig tid att svara Jag är faktiskt villig att hålla med dig på en del punkter, dock inte alla. De jag finner mest oroande är det du säger om anhöriginvandring, så om du vill får du gärna utveckla vad du menar mer konkret. Jag ställer mig väldigt ifrågasättande till att man ska stoppa föräldrar och barn från att leva ihop, att stoppa par från att leva med varandra osv. Sedan kan jag tycka att röntgen och tandkoll skulle vara väldigt extremt. Får lite Hitler-vibbar från den tiden då man mätte folks huvud och näsor för att se om man passade in eller inte. Att lära sig svenska tycker jag ska ses som självklart för den unge friske men hur ska man göra med de äldre som kanske är upp emot en 70 år osv. Att få arbete är nog det som alla vill ha för ingen vill nog leva på det lilla som bidrag ger men det kanske inte alltid är så Lätt att få arbete. Därför är ju många invandrare entreprenörer med egna företag. Men annars kan jag hålla med dig i mycket annat. Utvisning vid brott är väl rimligt men kanske först vid grova brott som misshandel, våldtäkt, mord, grov stöld, narkotikabrott osv. Kanske inte vid lite fortkörning. Bara lite funderingar från mig.
  • Gramma
    Errol Flynn skrev 2012-11-21 19:11:10 följande:
    Skitlänk som inte funkar. Klipp ut och klistra in.

Det var nog lika bra att den inte fungerade för jag anser inte att avpixlat är en så bra källa då det finns mycket främlingsfientlighet där.
Svar på tråden Var med i Nätfighten på Familjeliv och tillsammans bekämpar vi rasisterna en gång för alla!