Rädsla inför förlossningen....
I måndags på föräldrautbildningen tittade vi på en förlossningsfilm. Den gjorde att det startade en väldans rädsla och tankebanor var igång. Men tänkte ändå, det kan ju inte vara så illa. Så kollade på "en unge i minuten". Inte fick jag bättre tankar av det...
Mina tankar kring smärtlindringen:
Eda, epidural - Nej nej nej nej nej nej
Bäckenbottsbedövning - Nej nej nej nej
Sterila kvaddlar - Dom verkar ha en 50% chans att funka. Vill inte satsa allt på dom
Akupunktur - Tvivlar starkt på att det hjälper
Lustgas - Tror mer att det hjälper som avslappning inte som smärtlindring
TENS - Denna finns inte på min vårdcentral. Något man för köpa för 1700:-. Men denna trodde jag på. Men inte säkert att det funkar heller.
Värme och kyla - Kommer dom ens och lägger varma händer på mig så mår jag dåligt.. Blir så varm av graviditeten. När min karl har varma händer får han inte röra mig.
Brukar vara optimist, det är säkert. Men nu,, Jag ser inget ljus alls.. mår fruktansvärt när jag tänker på förlossningen. :(
Jag vet inte vad jag ska göra, känner panik i kroppen när jag tänker på det.. Jag är i v35 nu. Först föderska. Stor förstföderska som är rädd för att jag kommer också få en stor bebis.. Hade i måndags ett sf mått på 36.
Ett snitt var inte det jag ville alls. Men nu känns det som det är det enda som får mig lugn..
Finns det någon som varit i samma sitts?
Hur gjorde du? Födde du vaginalt eller snitt?
Kom du någonsin över din rädsla eller blev det mer och mer?
Jag vet att lyckan kommer vara överväldigande när bebisen kommer. Men det är inte den stunden jag har en sån rädsla för, Det är dygnet innan som är fullt av smärta och obehag...