• Tom Araya

Ska jag betala för hennes bostadslån?

Butterscotch skrev 2012-11-15 18:04:49 följande:

... Som i sin tur är kopplad direkt till bostaden.
    Ja, om det är vad lånet använts till men då till ägandet.

... Som i sin tur är kopplad direkt till bostaden. Jag vet inte om jag kommer så mycket längre här, i mina försök att faktiskt förstå hur de som inte tycker att en inflyttande sambo ska betala hälften av vad som är rimligt för den typ av bostad han/hon flyttar in i tänker,
    Vad är rimligt? Ska man räkna på vad motsvarande hyresrätt kostat? Då är det precis som att man hyr ut halva lägenheten. Jag undrar ju hur de tänker som ser en sambo som en hyresgäst. Varför flyttar man ihop om man tänker så, av ekonomiska skäl?

Ni som tycker att räntekostnaderna inte ska fördelas mellan parterna, skulle ni tycka detsamma om bostadsrättsmarknaden - i likhet med hyresmarknaden - var reglerad och det var fasta priser per kvm, dvs en bostadsrätt betraktas då inte längre som en investering. Skillnaden mot en hyresrätt sett till total månadskostnad (hyra jmft med avgift + räntor) skulle i detta fiktiva scenario vara 0 kronor. Är det fortfarande fel att den inflyttande sambon betalar 50% av avgift + räntor?
    Jag säger inte att det är FEL att dela på räntekostnader, det är en sak jag skulle kunna tänka mig, åtminstone diskutera men det är absolut ingen självklarhet varken i befintligt läge eller enligt det exempel du här nu nämner.

• Tom Araya
    Butterscotch skrev 2012-11-15 18:27:49 följande:

Det där med "varför flyttar man ihop, av ekonomiska skäl" är ju ett argument som går åt båda håll. Det skulle då vara ekonomiskt fördelaktigt att hitta någon som bor i bostadsrätt att bli sambo med, eftersom avgiften ofta är mycket lägre än vad hyran hade varit, om det rört sig om en hyresrätt. Det är det fenomenet jag menar är felaktigt. Det finns ju någon typ av värde som marknaden och/eller de som bestämmer hyresnivåerna har bestämt, och jag tycker att det mest rimliga och rättvisa (för alla parter) är att utgå ifrån det. Nåja, så länge båda parter är nöjda är ju allt frid och fröjd, oberoende av vilken ekonomisk fördelning de väljer.
    Ja, det kan ju vara ekonomiskt mer fördelaktigt att flytta ihop med någon som har hyresrätt också om hyran per kvm är lägre för den lägenheten än den man hade innan.

Ofta är det mer ekonomiskt fördelaktigt överhuvudtaget att dela en bostad med någon.

Frågan är om man ska betala en del av den andres lånekostnader utan någon äganderätt i det som lånet betalat.
    För mig är det som att låntagaren/ägaren både äter och har kvar kakan.
    Den som flyttar ihop med en låntagare/ägare har ju inte varit med och valt så om denne får ekonomiska fördelar så är det bara att acceptera.
  • Tom Araya
    Jessi08 skrev 2012-11-15 18:26:50 följande:
    Fast jag undrar vilken pappa som tar ut ränta från sin dotter ;)?
    Jag tror inte det är helt ovanligt. Så gjorde min pappa när han hjälpt sina barn med lån men det var ju för att han hade egendom att belåna men själv var rätt fattig. Han begärde ränta motsvarande vad han fått från banken om han satt in summan på ett sparkonto, d.v.s. betydligt lägre än bankens normala låneränta.
  • Tom Araya
    Butterscotch skrev 2012-11-15 18:52:36 följande:

Ok då, en kommentar till. Detta du skriver förstår jag inte riktigt. Vilken kaka är det som är kvar? Om du menar att det är möjligt att göra vinst vid försäljning så visst kan det hända, men man kan lika gärna göra en förlust. Det vet man ju inte i förväg. Att ägaren ska stå risken/äga vinsten håller jag dock med om, men det har i mina ögon inte särskilt mycket med de löpande kostnaderna att göra.
    Kakan är det som det investerats i för de lånade pengarna och vad det gäller bostadsrätter är det en mycket säker investering på lång sikt.
  • Tom Araya
    jannej skrev 2012-11-15 18:55:47 följande:
    På den orten jag bor kostar en borätt på 100 kvm i avgift ca 4000 kr
    En hyresrätt kostar i hyra ca 8000

Borätten kostar ca en miljon i inköp , blir 2000 kr ca i månadskostnad i nettoränta.
    På den orten jag bor får han 1000 kr mindre i hyra om han flyttar in till tjejen som har borätt istället för tjejen som har hyresrätt fastän han är med oh betalar ränta.
    Vad är det du vill säga med detta?
  • Tom Araya
    jannej skrev 2012-11-15 19:25:42 följande:
    Att man lägger med räntan som boendekostnad.
    Det är ingen boendekostnad. Det är ren goodwill om räntan delas av någon som inte är med och delar även på lån och ägande.
  • Tom Araya
    R G skrev 2012-11-15 21:32:51 följande:
    Bara läst ts.
    Ska du bo där gratis?
    Dela alla kostnader utom lånet.
  • Tom Araya

Flera här har hävdat att det är fel och orättvist att TS tjänar så mycket på att bli sambo med en med bostadsrätt.
    Hur fel blir det inte då att ha lån och äga, dela kostnaderna för det med någon annan men inte ägandet.

Ränta är avgift på ett lån. Vilken logik finns i att andra än de som fått lånet (eller får del i ägandet på det som köpts för lånet) betalar räntan?

• Tom Araya
    R G skrev 2012-11-15 21:39:51 följande:
    Låter som en bra deal.

Eller gnäller ts över detta?
    TS har inte skrivit annat i denna tråd än trådstarten, vilket jag inte tolkar som gnäll, utan TS ber om råd.
  • Tom Araya
    yodi skrev 2012-11-15 21:38:54 följande:
    jag kan tycka att det beror lite på, om du betalar av lånet med henne får du då en del av pengarna om hon sedan säljer den?

om inte kan jag tycka att ni delar på månads avgiften från föreningen och andra gemensama kostnader typ el och dylikt.
    Aaah...en som tänker som jag. Solig
Svar på tråden Ska jag betala för hennes bostadslån?