Butterscotch skrev 2012-11-19 19:15:37 följande:
Du har ju själv definierat ränta som en boendekostnad? Och har själv länkat till definitionen av alternativkostnad? Har du ändrat dig gällande dessa alltså?
Jag tycker att man
möjligtvis kan definiera räntan som boendekostnad om man har lån kopplat till bostaden.
Ränta är
aldrig en kostnad av något slag om man inte har lån.
Har jag uttryckt mig på annorlunda sätt ber jag om ursäkt för det.
Och har myndigheterna också fel som räknar bolåneränta som boendekostnad?
Hittar någonstans att bolåneränta räknas som boendekostnad för andra än de som har bolån får du gärna länka till det och/eller kopiera in texten i ett inlägg.
Var hittar du den definition du själv använder som boendekostnad?
Den finns på de flesta platser där du kan läsa om lån, ränta, bostadsköp, boendekostnader och sådant, det gäller bara att tolka informationen på rätt sätt.
Är det rimligt att, om två personer nyttjar ett boende, den ena betalar mycket mer än den andre för själva nyttjandet?
Nej, det är inte rimligt att betala olika mycket för själva nyttjandet.
Kostnaden för nyttjandet av en lägenhet är hyra (för hyreslägenhet) + ev tillägg för el, vatten, tv, telefon, internet, försäkring eller avgift till BR-förening, (ev medlemsavgift till företag bakom föreningen, i mitt fall HSB) + eventuella tillägg för el, vatten, tv, telefon, internet, försäkring.
Eventuell lånekostnad är direkt kopplat till själva ägandet och är det som skiljer TS från TS sambo.
Gäller det resonemanget även för hyresrätter?
Hela ägande- och lånebiten faller bort när du hyr en bostad så det finns inget att ta ställning till där.