• Tom Araya

Ska jag betala för hennes bostadslån?

jannej skrev 2012-11-19 21:27:49 följande:
    De kan ju inte ha procentuellt ägande, hon kan ju inte skänka henne honom halva lånet. Även om han är med och amorterar är det hon som har skulden.
    Hur räknar du nu?
    Lån är en skuld och inget du kan skänka.
    Han kan köpa in sig i egendomen genom att vara med och betala lånet.
    Om hela lånet gick till inköp av bostaden så köper han 10% av lägenheten genom att amortera 10% av lånet.

Detta är ju ett förslag på ekonomisk uppgörelse mellan TS och TS sambo (eller andra i liknande situation) som de gör utan bankens inblandning. Skulden gentemot banken kommer naturligtvis fortfarande stå på den som tog lånet men det som betalats i amortering är ju inte längre en skuld.
  • Tom Araya
    jannej skrev 2012-11-19 22:06:23 följande:
    När de amorterat 10 procent var återstår 80 procent  av lånet ska hon då betala 90 procent och han 10 procent av räntan på den återstående delen av lånet eftersom hon äger 90 procent av lägenheten
    Här blir det riktigt klurigt och det går inte att få det helt rätt och rättvist.

Jag hade i så fall betalat halva räntan om jag varit den som inte haft lånet till banken.

Dock är det en förlustaffär för mig om vi separerar innan jag uppnått 50% ägande liksom det är en förlustaffär åt motsatt håll om jag uppnår 50% ägande men inte fullt ut betalat för det.

Vill man ha det mer rättvist är denna typ av uppgörelse ingen bra idé.
  • Tom Araya
    tystlängtan skrev 2012-11-19 22:03:32 följande:
    Antingen räknas det som en boendekostnad eller inte. Jag har i mitt tidigare inlägg länkat till en dom som bland annat säger att räntekostnaden på bolån efter skatteavdrag  bör räknas med i boendekostnaderna. Detta har ingen av er som inte tycker att man ska dela på räntekostnaderna kommenterat...

Eftersom båda bor i bostaden tycker jag att man delar på boendekostnaderna. Vad jag har förstått håller alla i tråden med om det, men alla håller inte med mig, lagen.nu, bankerna och de andra i tråden som anser att räntekostnaderna ingår i boendekostnaderna. Det är helt ok, alla behöver inte vara överens, men förhoppningsvis är de två som bor ihop överens. Det är såklart det enda som är viktigt i sammanhanget.
    Är det verkligen så svårt att förstå att räntekostnader är kopplat till lån?
    Har man inget lån så har man ingen räntekostnad och kan då inte vara en del av boendekostnaden.
    Det finns ingen bank i världen som räknar ränta som boendekostnad om man inte har lån.

• Tom Araya
    jannej skrev 2012-11-19 23:02:16 följande:
    Det kan ta ett helt liv att amortera av en skuld på ett par miljoner vilket inte är en ovanlig summa.
    Ja, om nu banken godtar en sådan lång avbetalningstid.
  • Tom Araya
    jannej skrev 2012-11-19 23:38:28 följande:
    40 år är den normala tiden för lån till bostäder.Sen kan man förstås betala av snabbare.
    Ja och vissa lever betydligt längre än 40 år efter de tagit lånet.
  • Tom Araya
    jannej skrev 2012-11-19 23:14:36 följande:
    Ja men snälla
    Tom, i den här tråden diskuterar vi en person som har lån på sin bostad och en person som ska flytta in hos henne.
    För kvinnan i den här tråden är räntan en kostnad för sitt boende,Amorteringen är ett sparande. När man räknar hur många miljonärer ett land har räknar man inte med värdet av boendet för man ska någonstans bo,
    I din argumentation bortser du hela tiden från att hon äger bostadsrätten och han gör det inte.
    Hon har alltså egendom värd pengar och eftersom hon köpt den för lånade pengar har hon en räntekostnad.
  • Tom Araya
    brainpick skrev 2013-06-18 19:56:14 följande:
    Självklart ska man dela på räntekostnaderna. Det är kostnader som alla andra. Och nej man har inte alltid något val. PGA av bostadsbristen tvingas de flesta ta lån för att överhuvudtaget kunna bo. Varför ska någon annan kunna utnyttja detta och nästan bo gratis, medan den andra får betala?

Det verkar finnas en enorm okunskap om boende i bostadsrätter i den här tråden. Det här är dom vanligaste missförstånden och myterna.

Myt 1: Man gör alltid vinst på en bostadsrätt (Därför ska man göra anspråk på en eventuell vinst, men ej förlust.)

Myt 2: Den som äger en bostadsrätt är rik. (Trots att insatsen oftast är en skuld till banken som kostar pengar)

Myt 3: Det går alltid att få tag på en bostad hur lätt som helst utan att låna. ( Det finns ingen bostadsbrist.)

Myt 4: Det finns ingen nytta med att ha någonstans att bo. (Man kan lika gärna tälta.)

Förstår ni inte vilket jäkla blodsugarresonemang ni kommer med? Är ni intresserade av att dela den eventuella förlusten och betala mäklararvode mm vid en eventuell flytt. Nä jag tänkte väl det.

Hur gör man vid scenariot att bostadsrätten har noll kr i avgift? Ska TS då betala noll/2 = noll kr i hyra?
    Det viktiga är att ränta på ett lån ska vara kopplat till del i lånet och del i ägandet man skapat genom de lånade pengarna. Delägare delar vinster, förluster och kostnader. Icke delägare delar inget av detta som har med lånet och ägandet att göra.
    Jeff Hanneman (gitarrist i Slayer) *1964-01-31 D: 2013-05-02 R.I.P.
  • Tom Araya
    brainpick skrev 2013-06-20 09:35:02 följande:
    Så man ska bli automatisk delägare om man delar på räntekostnaderna? Resonerar du även så när du hyr en hyrerätt? Då betalar du också räntor, men enda skillnaden är du inte ser dom.  Då ska du bli delägare i hyreshuset? Vi får se vad hyresvärden har att säga om det, men det kommer nog att tas med ett stort skratt.

Även i avgiften till BRF ingår räntor på föreningens eventuella lån. Att föreningar har lån är mycket vanligt. De flesta verkar vara överrens om att man ska dela på avgiften, men ej på räntan hos BR-ägaren. Vad är skillnaden?

Räntan efter skattereduktion är inget annat än en nettokostnad för att överhuvudtaget kunna bo och verka i lägenheten ifråga.
    Nej, JAG betalar INGA räntor om jag inte har lån (som jag tagit för att investera).

Att en del av hyran går till fastighetsägarens lån och räntor är en annan sak...fastighetsägarens lån, räntor, fastighetsägande. Pengarna jag betalar i hyra är ju inte öronmärkta utan ska räcka till en massa och hyran sänks ju inte när lånen är avbetalda.
    Hur gör man om avgiften är noll kr, men priset på lägenheten högt och ena parten har lånat stora summor? Ska den andra parten då bo gratis?

Ingen bostad är väl gratis!? El, vatten, värme, tv, telefon, internet mm ingår i de bo- och levnadskostnader man delar med sambo och allt detta brukar inte ingå i BRF-avgiften.

Vad det gäller lånet (med tillhörande kostnader) ska det inte delas om inte även ägandet som lånet bekostat delas.

• Tom Araya
    Så man ska bli automatisk delägare om man delar på räntekostnaderna?
    Ja, delar man på utgifterna som lån innebär (ränta+amortering) ska även ägandet som lånet bekostat delas på samma sätt.
    Resonerar du även så när du hyr en hyrerätt?

Det finns inget ägande för mig att dela i en hyresrätt.
  • Tom Araya
    Stokke skrev 2013-06-20 06:42:52 följande:
    Ägaren till lägenheten räknar ut en marknadsmässig hyra. En hyra som är skälig. Den nya partnern betslar hyra varje månad.

I hyra ska avgift till föreningen, ev driftkostnad, en liten del avser slitage.
    Jag ogillar begreppet "marknadsmässig hyra" när det gäller en sambo, en person jag valt att bo ihop med av kärlek.
Svar på tråden Ska jag betala för hennes bostadslån?