• Tom Araya

Ska jag betala för hennes bostadslån?

Mrs Onedin skrev 2012-11-15 04:08:05 följande:

Räntekostnaden glömde jag! Jo, halva räntekostnaden under den tid han bor där är också rimligt, tycker jag. Det är ju också pengar som "går bort" - som inte bygger på tjejens förmögenhet (som killen inte har del i när de inte är gifta).
    Jag tycker räntan kan diskuteras. Det är ju faktiskt en avgift för det lån TS sambo har tagit.
  • Tom Araya
    jannej skrev 2012-11-15 09:46:49 följande:
    “Hyran” hos en bostadsrätt är ju en kombination av låneräntor och föreningens månadsavgift.

DET HÄR ÄR INGET JAG HITTAT PÅ UTAN TAGET UR EN LAGTEXT.

HELT RÄTT JAG BEHÖVER ETT NYTT TANGENBORD, SAKNAR SMÅ BOKSTÄVER
    Den text du hänvisar till gäller ju om du hyr ut din bostad inte om du är sambo.
  • Tom Araya
    jannej skrev 2012-11-15 10:51:15 följande:
    NEJ JAG MENAR INTE ATT HON INTE KAN DRA AV RÄNTAN I DEKLARATIONEN.
    VIDARE SKRIVER JAG ATT KANSKE HON LÅNADE PENGAR AV PAPPA FÖR ATT HON KANSKE INTE BEVILJADES LÅN AV BANKEN.
    Var hon lånade pengarna har mindre betydelse i sammanhanget.
  • Tom Araya
    jannej skrev 2012-11-15 11:05:54 följande:
    MAN KAN SE DET SOM ATT TS HYR HALVA LÄGENHETEN I ANDRA HAND AV HENNE.

REGLERNA ENLIGT LAGEN ÄR ATT DEN  SOM HYR BORÄTT I ANDRA HAND BETALAR HYRA VAD MOTSVARANDE HYRESRÄTT SKULLE KOSTA I SAMMA OMRÅDE. EN HÖGRE HYRA ÄN SÅ RÄKNAS SOM OcKER
    Den som vill bli sambo med mig men behandlar mig som en hyresgäst kommer aldrig bli sambo med mig, den saken är klar.
  • Tom Araya
    jannej skrev 2012-11-15 11:42:36 följande:
    DET ÄR INTE HELLER RIMLIGT ATT TS BARA BETALAR HALVA AVGIFTEN TILL FÖRENINGEN.
    Varför inte?
    BORÄTTER HAR OFTA EN VÄLDIGT LÅG AVGIFT. 
    Ja, du menar att det kan bli FÖR billigt för TS alltså!?
     DET ÄR DÄRFÖR MAN BETALAR EN HÖG SUMMA FÖR DEM NÄR MAN KÖPER DEM OH FÅR TA STORA LÅN.
    Nej, inte nödvändigtvis och dessutom har du ett värde som i regel består eller ökar, d.v.s. du får tillbaka pengarna vid försäljning, ofta även med vinst.
    RÄNTEUTGIFTEN ÄR OFTA STÖRRE ÄN AVGIFTEN TILL FÖRENINGEN.
    Hur ränteuppgifterna ser ut beror på lånet och räntan gäller just lånet, inget annat.

• Tom Araya
    jannej skrev 2012-11-15 11:50:03 följande:
    JAG BARA BESKREV VAD LAGEN SÄGER OM ATT HYRA BOSTADSRÄTT I ANDRA HAND.
    HUR LAGEN SER PÅ HUR HYRA BERÄKNAS.
    ATT INTE BARA AVGIFTEN TAS I BEAKTANDE.
    MAN FÅR ALLTSÅ HYRA UT EN BORÄTT FÖR ETT STÖRRE BELOPP ÄN AVGIFTEN OM EN MOTSVARANDE HYRESLÄGENHET KOSTAR MER ATT HYRA.
    EN HYRESLÄGENHET FÅR I ANDRA HAND EJ HYRAS UT FÖR MER ÄN VAD DEN FAKTISKA KOSTNADEN ÄR.
    ...och den som hävdar detta i ett samboskap ska inte vara sambo.
  • Tom Araya
    jannej skrev 2012-11-15 12:24:01 följande:
    DET ÄR EN FINGERVISNING HUR DEN ALLMÄNNA  SYNEN ÄR PÅ FÖRDELNING AV KOSTNADEN INGENTING ANNAT.
    Nej, det är en fingervisning om vad du kan ta betalt för din bostad om du hyr ut den.
  • Tom Araya
    jannej skrev 2012-11-15 12:26:56 följande:
    JAVISST SKA HON BETALA AV LÅNET SJÄLV MEN INTE RÄNTAN.
    jannej skrev 2012-11-15 12:32:54 följande:
    JAG HAR I ALLA TRÅDAR HÄVDAT ATT HAN SKA VARA MED PÅ RÄNTAN MEN INTE AMORTERING.
    Räntan är ju priset man betalar för att ha fått möjligheten att göra en investering.

• Tom Araya
    jannej skrev 2012-11-15 14:46:43 följande:
    avgiften är i allmänhet mycket billigare i borätten än vad hyran är i  hyreslägenheten just för att man betalar en insats.
    de allra flesta får låna till insatsen för att köpa borätten.
    utgiften för räntan kan direkt kopplas till boendekosnaden.
    Nej, räntan är kopplad till lånet.
  • Tom Araya
    Tonårsmamman1 skrev 2012-11-15 14:30:54 följande:

För det första så köper folk inte sina lägenheter till samma pris och samma år, så nej, de flesta har inte samma alternativkostnad.  Kan skilja ganska mycket.
    Sedan gäller samma sak med alternativkostnaden som för räntan, att den tillhör den som gjort investeringen och ska då betalas av denne också. Tycker jag.
Svar på tråden Ska jag betala för hennes bostadslån?