• Tom Araya

Ska jag betala för hennes bostadslån?

jannej skrev 2012-11-14 08:54:55 följande:
    så du menar att en villaägare oller borättägare  med ett lån på 2  miljoner bor hyresfritt.
    Räntan får man inte tillbaka vid försäljning
    Man kan se ränta som en slags hyra men det är i så fall hyra för lånet, inte för det man köper för de lånade pengarna.

Om egendomen stiger i värde (vilket är ytterst vanligt på längre sikt vad det gäller fastigheter) så får man indirekt tillbaka räntan vid försäljning.
  • Tom Araya
    Tonårsmamman1 skrev 2012-11-14 09:12:52 följande:
    Nej, det har man inte, men TS sambo har en bostadsrätt och där betalar man hyra.
    Nej, man betalar inte hyra för en bostadsrätt. Man betalar en avgift till bostadsrättsföreningen för sin del i fastighetens driftskostnad.
  • Tom Araya
    Fidelis ad urnam skrev 2012-11-14 12:15:01 följande:
    Hon får inte tillbaks ett öre av det hon har betalar i ränta heller. Däremot får hon, förhoppningsvis, en vinst på boendet och den vinsten är uteslutande hennes.  
    ...och vinsten kompenserar för räntan.
  • Tom Araya
    Butterscotch skrev 2012-11-14 12:27:09 följande:
    Korrekt, räntan är ingen driftskostnad. Men det är en boendekostnad.
    Ja, för den som har lån.
  • Tom Araya
    Tonårsmamman1 skrev 2012-11-14 14:53:05 följande:

Jag tycker att om man äger en lägenhet så betalar man lånet själv, både ränta och ev amortering, annars får man dela med sig av vinsten.
  • Tom Araya
    jannej skrev 2012-11-14 16:28:42 följande:
    Det uppstår aldrig någon vinst på räntan man betalar. in hon.VINST kan hon eventuellt få på sin investering som hon själv betalar av genom amortering
    Räntan är ju en avgift för ett lån, lånet i sig ger möjlighet till en investering som kan generera vinst.
    Indirekt så kan alltså räntan generera vinst.
  • Tom Araya
    jannej skrev 2012-11-14 18:19:58 följande:
    TS kommer ju att bo mycket billigare än vad hon gör, räntan är ju inget hon får tillbaka när hon säljer lägenheten.
    Om hon har tur får hon tillbaka det hon har amorterat på lånet.
    Alla so köper villa eller borätt får räkna räntan som en hyra.
    En villaägare som tar ett lån när han köper villan får räkna räntan som en hyra, likadant är det för den som köper borätt.
    Menar du att alla Sveriges villaägare inte har någon hyra mer än driftskostnaderna FASTÄN MAN HAR DYRA RÄNTEUTGIFTER.
    RÄNTAN RÄKNAR MAN SOM HYRA.

DET ÄR PÅ INVESTERINGEN LÅNET RISKEN ATT LÅNA MAN KAN GÖRA VINST.

Bostadsrätter tillhör bland de säkraste investeringarna man kan göra på längre sikt, alltså näst intill garanterad värdeökning. Vinst kompenserar ränta.
  • Tom Araya
    jannej skrev 2012-11-14 20:23:10 följande:
    Man kan gå på vad lagen säger om andrahandsuthyrning av bostadsrätt-
    hon hyr ut halva lägenheten i andra hand

LAGEN

Skälig hyra

När man hyr en lägenhet ska man inte behöva betala alltför höga hyror. Andrahandsuthyrning ska inte kunna ske i vinstsyfte och om man hyr en lägenhet ska man betala samma hyra som lägenhetsinnehavaren, plus en mindre summa för om lägenheten är möblerad.

För hyresrätter är det förstås inga problem att veta vad hyran är men för bostadsrätter är det något annorlunda. “Hyran” hos en bostadsrätt är ju en kombination av låneräntor och föreningens månadsavgift. När man bedömer vad som är en skälig hyra för en bostadsrätt så gör man en bedömning av vad en motsvarande hyresrätt skulle ha för hyra
    Det är skillnad på en sambo och en inneboende eller hyresgäst, det hoppas jag även du kan se.
  • Tom Araya
    Lufsan skrev 2012-11-15 00:34:16 följande:
    TS
    Det är väl klart att du ska betala för dig om du bor hos henne. Inte konstigare än så.  
    Det tror jag inte TS tvivlar på, snarare VAD som är den kostnad för boende som TS ska ta del av.
  • Tom Araya
    Lufsan skrev 2012-11-15 00:57:44 följande:
    Det får väl de reda ut tillsammans tycker jag. Om de senare säljer lägenheten för att köpa en större får hon hela vinsten då eller sätts den in i ett nytt boende till de båda? Många frågor som jag tycker de ska prata om och inget vi kan bestämma. 
    Kommentar till understruket:
    Vad tror du TS syfte är med denna tråd?

Texten däremellan:
    En helt annan situation man får ta ställning till när den är aktuell.

Svar på tråden Ska jag betala för hennes bostadslån?