• Tom Araya

Ska jag betala för hennes bostadslån?

Butterscotch skrev 2012-11-17 08:00:25 följande:

Nej, du missförstår nog. Kostnaden = alternativkostnaden i den understrukna texten. Ts sambos verkliga kostnad är räntan, alternativkostnaden hade varit den förlorade intäkten på alternativet att betala lägenheten cash (fiktivt förstås).
    Ja, naturligtvis. Jag inser nu att jag vände på det.

Ts sambos alternativkostnad i detta fall, baserat på vad jag vet om hans alternativ, vore kostnaden för hans alternativa boende.
    Japp och ett möjligt alternativ är omvänt läge mellan TS och TS sambo vad det gäller lån och BR-innehav.

Ett annat alternativ är att han löser sambon på halva lägenheten och då delar de båda ägande och kostnader 50/50.

Ytterligare alternativ finns i snudd på oändlighet.

Hur skulle ts alternativkostnad kunna vara en värdeökning på något han inte äger?
    Eftersom alternativ kostnad är fiktiv och baserad på alternativ (ett alternativ är att TS äger...) så är värdet/värdeökningen en alternativ kostnad för TS precis som räntan TS sambo inte får är dennes alternativkostnad.

Att inkludera värdeökning (vilket eventuellt varit möjligt för sambon i detta fall) komplicerar för övrigt scenariot ännu mer eftersom man inte känner till hur stor en eventuell vinst eller förlust blir förrän i försäljningstillfället.
    Ungefärligt värde i dagsläget går att få av en värdering. Värdet i form av verkligt försäljningspris är det svårare med.
    Men behöver vi veta exakta värden för alternativa kostnader?
    Är det överhuvudtaget möjligt att ange fiktiva värden exakt?
    Räntan skiljer från bank till bank, från den ena typen av sparande till den andra, från den ena perioden till den andra o.s.v.

• Tom Araya
    Butterscotch skrev 2012-11-17 08:10:21 följande:

Förlåt, jag omformulerar: ts har ingen alternativkostnad såsom sambon han, han har en alternativ kostnad.
    Förtydliga gärna skillnaden mellan alternativkostnad och alternativ kostnad.
  • Tom Araya
    Butterscotch skrev 2012-11-17 08:51:58 följande:
     Hur det ser ut i verkligheten vad gäller ts och hans sambo vet jag inte. Kanske ts sambo inte ens hade valet att betala lägenheten cash. Men OM hon haft det hade förlorade ränteintäkter varit hennes alternativkostnad. Och ja, det skulle kunna vara en möjlighet, teoretiskt sett, att ts köper in sig i sambons bostad. Kanske blir det så om ett tag, när de provbott en stund, vad vet jag. Man kan som sagt teoretisera nästan i oändlighet.
    Är det ett krav att alternativen varit något man funderat på och som kunde ha varit praktiskt möjligt för att räknas eller räknas även rent teoretiskt existerande alternativ?
    Du verkar t ex tycka att det är ett rimligt antagande att lägenheten absolut kommer att öka i värde och att ts sambo kommer att göra en vinst (som skulle avräknas från den månatliga kostnaden?) medan jag anser att det på dagens marknad inte är en självklarhet och därför bortser från vinst/förlust i mina antaganden om kostnader.
    Ökat värde, minskat värde, bestående värde...ett värde finns i alla fall.

Dagens marknad är ointressant om man inte köper och säljer under samma period (under vilken marknaden inte nämnvärt ändras). Sett på längre sikt är fastigheter ganska säkra investeringar och rör det sig om områdena runt de stora städerna så kan man räkna med god värdeökning på längre sikt.
     De verkar även tycka att räntan inte är en boendekostnad, medan jag tycker det motsatta. Inte konstigt att vi kommer fram till olika slutsatser i frågan. Ts har varit mystiskt frånvarande i sin egen tråd, men förhoppningsvis läser han fortfarande här och har fått lite uppslag att fundera kring.
    Grundförutsättningen för att en kostnad i form av ränta överhuvudtaget ska existera är ju att man har lånat pengar. Har man lånat pengar och köpt sin bostad för pengarna kan man diskutera huruvida räntan är en boendekostnad eller ej.
    För den som inte har lånat pengar till sin bostad kan ränta omöjligtvis räknas till boendekostnader.

• Tom Araya
    Butterscotch skrev 2012-11-17 09:20:02 följande:

1) ja, om det ska vara någon som helst mening med diskussionen tycker jag att det är möjliga alternativ som bör inkluderas.
    Vilka alternativ som är möjliga för TS och TS sambo vet vi inget om så vi tvingas spekulera ändå.

2) vi har för lite information för att kunna göra en bedömning av värdet. Att det finns ett värde är sant, men ointressant i sammanhanget om värdet vid inköp och försäljning är detsamma.
    Värdet är aldrig ointressant, även om det har sjunkit. Har du betalt för något och ska sälja det vill du ju ha ut pengarna du kan få oavsett om det är värt 50, 100 eller 200% av vad du betalt.

Jämför med en bil, som alltid förlorar i värde (om det inte är en samlarbil)...
    Ett par lånar tillsammans 100 000 som de köper en bil för. Bilen är värd 50 000 när de bestämmer sig för att sälja den. Har de stått för lika del i lånet äger de rätt till lika del av värdet, d.v.s. 25 000 var.
    Om den ena behåller hela summan har ju den andra förlorat 25 000, ett värde som existerar, är av betydelse och räknas trots att värdet är lägre än det ursprungligt investerade.
  • Tom Araya

3) som sagt, vi tycker olika. Så länge ts inte flyttar ihop med sambon är räntekostnaden självklart inte hans problem, men om de flyttar ihop tycker jag att det är både rimligt och rättvist (men inte tvingande) att de delar på de totala boendekostnaderna. Räntan ingår i sambons boendekostnader, liksom avgiften. Inget av dessa två är ts ANSVAR att betala för, han står varken på lånet eller är medlem i föreningen. Men det är som sagt i mitt tycke rimligt att han delar den kostnaden med sin sambo.
    Om man betalar ränta för ett lån man inte har så är ju det en förlust vilket kan likställas med en kostnad och den kostnaden borde väl också delas, om nu alla kostnader ska delas?!
  • Tom Araya
    Butterscotch skrev 2012-11-17 10:01:34 följande:
    1) jag uppfattar det som att vi är överens om att räntan är en del av boendekostnaden (för den som står på lånet)? 2) är vi även överens om att avgiften + el etc också är boendekostnader? Om ja, varför skulle ett sambopar inte dela på de totala boendekostnaderna, utan bara vissa delar (vi förutsätter att båda individerna har samma rätt att nyttja/använda boendet)? Inga av ovan kostnader är den inflyttande sambons ansvar, juridiskt sett. Logiskt vore då att anse att man antingen a) delar på alla kostnader oberoende av vem som har det juridiska ansvaret för detta eller b) den som är juridiskt ansvarig står för kostnaderna
    Eller så betalar man det man får ut fullt värde av, det är min logik.
    Eftersom båda får ut fullt värde av boende men bara den ena fullt värde av egendom måste kostnader av egendom/lån säras från de som direkt har med själva boendet att göra (om TS sambo inte vill dela ägande/lån då).
  • Tom Araya
    Butterscotch skrev 2012-11-17 15:15:44 följande:

Ok, menar du att ts ska betala mindre därför att han inte får ta del i en värdeökning av egendomen?
    Ja men inte bara värdeökningen utan värdet oavsett var det står.
    Butterscotch skrev 2012-11-17 15:15:44 följande:

Logiskt sett vore då att göra en kalkyl efter att lägenheten sålts för att se vad det verkliga värdet av egendomen faktiskt var, och se hur stor del av det värdet som är hänförligt till den tidsperiod som samboskapet ägde rum. Med hänsyn tagen till både negativa och positiva värdeförändringar förstås. Ja, det är nog möjligt, men i mitt tycke lite krångligt. Jag tycker fortfarande att det verkar smidigast att lämna både möjlig risk och reward utanför det hela och bara inkludera de för perioden kända kostnaderna (och som bekant inkluderar jag räntan som är kopplad till lägenhetslånet). Men alla får ju göra som de vill.
    Man gör kalkyler även på bedömt värde, sk värdering.

Dessutom behöver man inte alls veta exakt värde, man kan räkna andelar i procent.
    Har person A betalat XX % av de totala lånekostnaderna (amortering + ränta) och person B betalat XX % så äger de motsvarande andel i egendomen. När egendomen säljs erhåller var part andel av försäljningssumman som motsvarar deras andel.

• Tom Araya
    jannej skrev 2012-11-18 09:45:49 följande:
    70 procent av räntekostnaden är en ren hyreskostnad.
    HYRA i dess rätta bemärkelse betalar man bara för något man nyttjar men som ägs av någon annan så du har fel.
    jannej skrev 2012-11-18 09:45:49 följande:
    Alla villaägare. borättägare jag känner ser räntan som en boendekostnad 
    Det är väl för att de har lån.
    Har man inga lån så har man inga räntekostnader.
  • Tom Araya
    Hyra
    Hoppa till: navigering, sök

Hyra är i juridisk mening den ersättning i pengar, varor eller tjänsteprestationer, som en person vid ett hyresavtal betingar sig av en annan för egendom, som till den senares brukande överlämnas, eller för arbetskraft, som ställes till hans förfogande.

Exempel på olika former av hyra kan vara att en hyresgäst hyr en lägenhet, stuga eller motsvarande av en hyresvärd. Man kan även hyra olika föremål såsom filmer, bilar, arbetsmaskiner och cyklar.

Fenomenet att hyra blir allt vanligare, delvis pga att det är lättare att hitta, boka och betala via internet, delvis pga ändrade ekonomiska förhållanden i t ex USA efter finanskrisen 2008. Begreppet "Collaborative consumption" beskriver trenden att hyra, låna eller byta istället för att äga.

Källa:

sv.wikipedia.org/wiki/Hyra

• Tom Araya
    jannej skrev 2012-11-18 20:26:54 följande:
    Även om ni inte kallar räntan för hyra så är det en boendekostnad . Boendekostnader delas lika med de som bor i lägenheten-
    Försäkringskassan godkänner ränteutgifter som beräkning för bostadsbidrag-
    Ja, för de som har lån....
    Vad är det du inte förstår?
Svar på tråden Ska jag betala för hennes bostadslån?