• brainpick

Ska jag betala för hennes bostadslån?

Tom Araya skrev 2013-06-20 17:06:41 följande:
    Nej, det handlar naturligtvis om en längre tid för större summor.

Kostnad för motsvarande hyresrätt är vad man kallar för marknadsmässigt, vilket för mig kan vara aktuellt om jag hyr ut hela eller delar av min bostad, inte om jag delar bostaden av kärlek (sambo).

På längre sikt finns inga värdeminskningar på bostäder där jag/vi bor.

Fast som BR-innehavare är du ju delägare i bostadsrättsföreningen.

Längre tid ja... det är klart att det tar tid att betala av miljoner. De flesta i sthlm har nog gett upp att ens försöka.

Nej inte alltid marknadsmässigt eftersom vi inte har marknadshyror i Sverige. Däremot har vi bruksvärdeshyror, men det är något helt annat. Du får ta ut en hyra motsvarande 4% av marknadsvärdet enligt dom nya reglerna efter 1:a februari. Till och med regeringen har insett att även räntor är en kostnad och det behövs för att stimulera andrahandsuthyrningen.

Jag vet inte hur länge du har levt men själv har jag sett både upp och nergångar. Som värst dippade min bostadsrätt med ca 500 000 i värde under finanskrisen. Jag utgår aldrig från att det bara går upp. Rent realt så är aktier en bättre placering över tid.

Ja precis och ändå tycker du att det är ok att dela på denna kostnad trots att ränta ingår i det priset. Du säger ju emot dig själv?
  • brainpick
    Tom Araya skrev 2013-06-20 17:10:28 följande:
    Lika självklart som att dela ägandet.
    Inte förslagsvis på ditt sätt... Det är helt omöjligt att lösa det på det sättet. Den enda möjligheten är att en person köper in sig för en klumpsumma baserat på en momentan värdering av bostaden. Därefter delas alla kostnader inkl räntan.

En person som bara är inneboende och indirekt betalar ränta men inte äger bostaden ska inte ha någonting tillbaka, eftersom att det är ägaren som står för risken och alla kostnader vid en flytt. 
  • brainpick
    Tom Araya skrev 2013-06-20 17:15:53 följande:
    Fastighetsvärdet följer i regel inflationen.
    Och hur mycket inflation har vi nu? Nästan ingen alls enligt riksbanken. Vi kan alltså definiera räntan som vilken kostnad som helst. Annat var det på räntebidragens tid när inflationen var tvåsiffrig.
  • brainpick
    Tom Araya skrev 2013-06-20 17:18:45 följande:
    Vilket marknadsvärde?

Både låntagares och lånegivares syfte är att lån ska betalas tillbaka, i synnerhet för lånegivaren.
    Vad din lägenhet är värd exakt nu idag. Om din lägenhet är värd 2 mille får du alltså ta ut ca 6700 plus din avgift och alla rörliga kostnader.

Nej långivarna tjänar på lån... Vissa banker säger på pappret att dom vill att kunderna amorterar men det är bara skitsnack. 
  • brainpick
    Solrosens skrev 2013-06-20 17:20:57 följande:

Men du förstår väl att inte Magnus ska betala av hennes privata lån!
    Men lugn nu. Amortering är en annan sak. Det ska inte Magnus betala. Däremot räntan är en kostnad som tillhör driften. Den är rimlig att dela på eftersom det kostar pengar att låna av en bank.

Lånet är en förutsättning för att kunna bo. Man kan se det som en biljett som båda behöver. Varför ska bara ena parten betala biljetten medan den andra slipper? 
  • brainpick
    Solrosens skrev 2013-06-20 17:25:00 följande:

Nej räntan är bunden till personen som valt att ta lånet! Det är ingen driftkostnad! El, värme, vatten, sopor är, men inte räntan!
    Ja den är bunden till personen som tagit lånet självklart, men varför ska en part i ett förhållande kunna utnyttja detta och slippa betala?

Hur gör man om avgiften är noll kr men lägenheten är belånad till säg 4 miljoner? Ska man dela på noll kr då eller  och låta den andra parten med lånet betala allt?
  • brainpick
    Tom Araya skrev 2013-06-20 17:24:26 följande:
    Jag har hela tiden sagt att man delar lånekostnader om man också delar ägandet för det man köpt för de lånade pengarna. Jag är delägare i föreningen som äger fastigheterna jag bor i. Vad är det du inte fattar?

Om en hyresvärd tar ut 10 000 i hyra så kvittar det för mig om 0, 10, 20, 30% av dessa år till hyresvärdens räntor eller om de går till annat. Hyresvärden lär inte sänka hyran för att lånen är betalda.
    Hyran är alltså inte ett direkt betalande för av någon enskild utgift hos hyresvärden.
    Men du har ju sagt att man ska dela på avgiften till föreningen eftersom den tillhör driftskostnaderna? I avgiften ingår räntekostnader på föreningens lån. Det borde du veta vid det här laget. Nu får du bestämma dig. Antingen delar man på kostnaderna eller inte, men ska man inte heller dela på denna kostnad så ska alltså personen som inte har lån bara dela på det vanliga: Bredband, el, hemförsäkring etc.

Hyresvärden har ofta bundna lån. Dessa går inte att påverka utan måste betalas. Precis som det brukar vara för BRF:er 
  • brainpick
    Solrosens skrev 2013-06-20 17:32:45 följande:

Men gud, eftersom det är hennes lån och ränta, hon har skrivit på avtalet med banken (eller pappan i just detta fall) om en ränta. Det har inte han, varför ska han betala av hennes låneräntor när han inte ÄGER en del av fastigheten? Ända sättet är om han själv TAR ett lån och köper sig in i lägenheten, ja då ska han absolut betala sin ränta! Han kan inte punga ut och sedan inte få något tillbaka!
    Men fattar du inte att detta kan användas som ett sätt att snudd på bo gratis för en part. Bostadsbrist är inget du hört talas om eller?
  • brainpick
    Solrosens skrev 2013-06-20 17:32:45 följande:

Men gud, eftersom det är hennes lån och ränta, hon har skrivit på avtalet med banken (eller pappan i just detta fall) om en ränta. Det har inte han, varför ska han betala av hennes låneräntor när han inte ÄGER en del av fastigheten? Ända sättet är om han själv TAR ett lån och köper sig in i lägenheten, ja då ska han absolut betala sin ränta! Han kan inte punga ut och sedan inte få något tillbaka!
    Det inte frågan om att betala någons lån... Det är en fråga om att ens kunna verka på ett normalt sätt i en stad. Lånet är ett verktyg för att slippa sova i någon buske. Det har alltså ett värde. Detta värde kostar pengar.
  • brainpick
    Solrosens skrev 2013-06-20 17:25:21 följande:

och jag är cool lugn, är du?
    Hur lugn som helst... men du verkar inte ha kläm på det där med kostnader för att bo i en bostadsrätt. Det hör jag lång väg. 

;) 
Svar på tråden Ska jag betala för hennes bostadslån?