Ska jag betala för hennes bostadslån?
Tom Araya skrev 2013-06-20 17:06:41 följande:
Nej, det handlar naturligtvis om en längre tid för större summor. Kostnad för motsvarande hyresrätt är vad man kallar för marknadsmässigt, vilket för mig kan vara aktuellt om jag hyr ut hela eller delar av min bostad, inte om jag delar bostaden av kärlek (sambo).
På längre sikt finns inga värdeminskningar på bostäder där jag/vi bor.
Fast som BR-innehavare är du ju delägare i bostadsrättsföreningen.
Nej inte alltid marknadsmässigt eftersom vi inte har marknadshyror i Sverige. Däremot har vi bruksvärdeshyror, men det är något helt annat. Du får ta ut en hyra motsvarande 4% av marknadsvärdet enligt dom nya reglerna efter 1:a februari. Till och med regeringen har insett att även räntor är en kostnad och det behövs för att stimulera andrahandsuthyrningen.
Jag vet inte hur länge du har levt men själv har jag sett både upp och nergångar. Som värst dippade min bostadsrätt med ca 500 000 i värde under finanskrisen. Jag utgår aldrig från att det bara går upp. Rent realt så är aktier en bättre placering över tid.
Ja precis och ändå tycker du att det är ok att dela på denna kostnad trots att ränta ingår i det priset. Du säger ju emot dig själv?