• jannej

Ska jag betala för hennes bostadslån?

Solrosens skrev 2013-06-23 22:59:25 följande:

Nej räntan är ingen del av avgiften, det är en lånekostnad som du själv förhandlar dig fram till självvalt. Banken gör lånekalkylen eftersom det kostar dig att låna dessa pengar i form av ränta, därför tar de med den i sina kalkyler. De vill se ifall du ens kan och klarar av att betala den här kostnaden! Men det är ingen boendekostnad för själva borätten, kostnaden är knuten till ditt lån och hur stort lån du tar och inte på själva bostadsrätten! Går inte hand i hand vet du!
    Banker och mäklare ser räntan som  boendekostnader båda två.
    Alltid vid alla kalkyler som görs vid boendekostnader räknar både banker och mäklare avgift plus ränta.
  • jannej

Säg att du lånar 2 miljoner med 3,5% ränta i 20 år. det blir 1,4 miljoner i ränta.
    Om du inte räknar räntan som boendekostnad måste du få 3.4 miljoner för borätten bara för att gå jämt upp.

• jannej
    Solrosens skrev 2013-06-23 23:20:37 följande:

Men trots det är inte räntan knuten till bostadsrätten!
    Lånet är knutet till bostadsrätten, Den  är bankens  säkerhet
  • jannej

Vad är räntan för pengar . är det bara pengar som går upp i rök

• jannej
    Solrosens skrev 2013-06-23 23:31:03 följande:

Lånet är knutet till låntagaren främst, så även vid en förlust affär, du fortsätter att betala av dina lån oavsett såld borätt!
    Visst , men klarar du inte betala räntan tar banken lägenheten för dig
  • jannej
    Racer x skrev 2013-06-23 23:37:02 följande:
    sv.wikipedia.org/wiki/R%C3%A4nta
    Jag vet vad ränta är , jag har jobbar med ekonomi i 40 år. Ränta är helt enkelt ett pris på pengar.
    Finns inte en bank eller mäklare i hela landet som inte vet att räntan är en del av hyran på ett bostadslån
  • jannej
    Racer x skrev 2013-06-23 23:44:31 följande:
    Även amorteringen tydligen. Om man har pengar att göra det.
    Amortering är ingen hyra . det är sparande
  • jannej
    Solrosens skrev 2013-06-23 23:44:57 följande:

Nej ränta är ingen hyra det är en avgift på ditt lån!
    Du måste driva med oss som har försökt förklara eller så saknar du all logik
  • jannej
    Solrosens skrev 2013-06-23 23:50:48 följande:

Det är ett negativt kapital!
    Solrosens skrev 2013-06-23 23:50:48 följande:

Det är ett negativt kapital!

Köper du en lägenhet för en miljon och amorterar ner den till noll kr äger du en lägenhet för en miljon utan lån.
    Den miljonen kan man anse som sparad.
  • jannej
    Solrosens skrev 2013-06-23 23:52:25 följande:

En ränta är inte knuten till bostadsrätten! Den är knuten till dina lån. Alla behöver inte låna för att köpa sig en bostadsrätt, hur är då räntan knuten tillbostadsrätten?
    Köper man den kontant betalar man givetvis ingen ränta,
    Kan du inte betala räntan tar banken borätten eftersom det är den som är belånad.
    Du kan inte få blancolån med de beloppen och den räntan utan att ha borätten som säkerhet.
    Så nog är räntan bunden till borätten
    Ingen borätt inget lån
  • jannej
    Racer x skrev 2013-06-24 00:06:22 följande:
    Betalar man hyra på bostadslån? Inte ens på en bostadsrätt om man ska säga som brainpick.

Nja, man räknar ut boendekostnaden för att se om man har pengar nog att ha pengar över för att leva.

Boendekostnad per månad
    Ränta+4 105kr
    Amortering+1 111kr
    Driftkostnad+300kr
    Månadsavgift+4 131kr
    Bostadsutgifter=9 647kr
    Skattereduktion-1 231kr
    Jo jag vet att det är 30 % skattereduktion än så länge, Finns starka krafter inom EU som vill att vi ska ta bort den subventionen , får väl se hur det går med det.Amorterar är inte självklart att så sker.
    I  övrigt har du beskrivit boendekostnaden korrekt.
    Ursäkta att jag skrivit hyra istället för avgift, det var slarvigt.
  • jannej
    jannej skrev 2013-06-24 00:15:59 följande:
    Jo jag vet att det är 30 % skattereduktion än så länge, Finns starka krafter inom EU som vill att vi ska ta bort den subventionen , får väl se hur det går med det.Amorterar är inte självklart att så sker.
    I  övrigt har du beskrivit boendekostnaden korrekt.
    Ursäkta att jag skrivit hyra istället för avgift, det var slarvigt.
    Amortering måste man naturligvis ha råd med men det är inte boendekostnad
  • jannej
    Racer x skrev 2013-06-24 00:21:53 följande:
    Du måtte själv vara lika trög som inte inser att det är banken som räknar in det i boendekostnaden, så då måste ju dom vara lika tröga...
    Visst en utgift är det men när du har amorterat ner lånet äger du en borätt utan lån så ett sparande är det
  • jannej
    Solrosens skrev 2013-06-23 23:20:37 följande:

Men trots det är inte räntan knuten till bostadsrätten!
    Här är en regel som fortfarande gäller men som är förslag på att ändras.
    Om du har en lägenhet som är värderad och belånad till 2 miljoner och marknadsvärdet sjunker till en miljon så har banken rätt att ta den beslag fastän du klarar av ränta och amortering.
  • jannej
    Butterscotch skrev 2013-06-24 06:48:35 följande:

Kan man slanta upp för en lägenhet i kontanter har man istället för räntekostnader till banken en alternativkostnad i form av uteblivna ränteintäkter på sitt sparande. Bara en liten parentes, så detaljerat räknar nog inte Svensson
    Har inte skrivit om alternativ kostnader , blir nog för komplicerat för många.

Antagligen skulle de flesta ha en större förmögenhet om de hade köpt indexaktiefonder istället för att amortera .
    Men å andra sidan är det tryggt att äga sitt boende.
    Är väl så att de flesta Svenskar är trygghetsnarkomaner.
  • jannej
    brainpick skrev 2013-06-24 09:09:29 följande:
    Nej du tittar på "bostadsutgiften". Amorteringen är en minskning av lånet och skattereduktionen får man tillbaka på skatten lagom till midsommar. Du måste dock ha råd att lägga ut pengarna och därför kallas det för "Bostadsutgifter". 

Nettokostnaden får du genom att dra bort amorteringen och skattereduktionen. Nettokostnaden är den del som är skälig att dela på eftersom det är en kostnad.
    Man kan ha jämkning av skatten , då får du lägre skatt varje månad i stället för att vänta på skatteåterbäring
  • jannej
    brainpick skrev 2013-06-24 09:37:06 följande:
    Visst är det så men du riskerar att få restskatt istället för att få tillbaka pengar på skatten. Detta är det smartaste alternativet, sålänge man har råd med en eventuell restskatt.
    Väldigt lätt att räkna på en jämkning, alla har säkert inte råd att vänta på en återbetalning till midsommar.
    De första pengarna lånar man ut utan ränta nästan ett och halvt år
  • jannej
    brainpick skrev 2013-06-24 09:44:42 följande:
    Det tror jag inte. Då skulle nog inte banken ge några lån om marginalerna är så små. Själv har jag alltid väntat på pengarna, även om det är dumt rent ekonomiskt.

När jag köpte min första lägenhet vid slutet på 90-talet visste jag inte om detta ens, men det blev en trevlig överraskning vid skatteåterbäringen.
    Har  man 2-3 miljoner i lån blir det en väldigt stor summa man ligger ute med  Räntan du betalade januari 2012 får du inte tillbaka förrän juni 2013
  • jannej
    brainpick skrev 2013-07-01 17:01:42 följande:
    Jag tror på "hyresrättsmodellen" själv. Man tittar på vad en motsvarande hyresrätt skulle kosta och lägger det som något slags tak. Då blir ingen blåst.

Ska en part helt slippa räntan blir det allt för fördelaktigt. Särskilt om man bor i en BRF där avgifterna är nära noll kronor. 
    En bostadsrätt med låg avgift är i regel mycket dyrare att köpa än en med hög avgift.
  • jannej

Min dotter bor i en förening med väldigt bra ekonomi med en stor inhägnad innergård och föreningen har en låg avgift.lägenheterna är rätt så dyra.
    Föreningen mitt emot är byggd några r senare och har inte alls samma goda ekonomi..
    Där är avgiften hög och lägenheterna mycket billigare.

Svar på tråden Ska jag betala för hennes bostadslån?