• Mamsterbabe

Första förlossningen sugklocka och klipp, hur blev andra?

Sonen föddes i juni 2010 & det var det värsta jag har varit med on. För att göra en historia kort så var det det sämsta mottagandet någonsin av både bm & läkare & bb. Värkarna började hemma 04.30, vi kom in 07.00 & då var jag öppen 4 cm. Vid 13.00 var jag öppen 10 cm , men eftersom jag hade fått epidural runt 11.45 så hade inte sonens huvud trängt ner helt. Därav sugklocka och drt blev ett klipp också. Jag gick sönder ungefär överallt, grad 3 och 4 (en del av ringmuskeln gick helt sönder). Det tog mig 3 månader (!) innan jag ens kunde gå normalt igen, SÅ ont bade jag. Jag missade de första månaderna i vår sons liv pga smärtan.. Nu är jag gravid med lillebror i vecka 28+2 & går på aurorasamtal för att jag vill ha snitt, men det har satt igång mina tankar.. Jag vill ju så gärna få den där "normala" förlossningen där allt går bra & man har ont i 1-2 veckor. Jag vill få vara den lyckliga mamman som minns allt & mår bra, som orkar ta emot besök på bb & hemma den första tiden. Men jag vet inte om jag vågar, är så rädd att jag ska få en sån enorm panik och att allt blir som det blev på sonens förlossning., Finns det någon som hade en helvetisk första förlossning men fick en bra andra? Någon som tog epidural, fick sugklocka och/eller klipp? Snälla. Jag behöver alla tankar jag kan få nu..

www.marythemamster.blogg.se Leo 16/6-2010, Räkan BF 16/1-2013
  • Svar på tråden Första förlossningen sugklocka och klipp, hur blev andra?
  • Dante

Känns som att läsa om min egen förlossning.
    Födde vår son i januari 2010 med tyvärr samma utgång som du, dock sprack jag inte riktigt lika illa.

Nu är det dax för nummer två i februari och har efter 3 år fundering bestämt mig för att föda normalt igen. Känns som att det inte kan blir värre än förra gången!

För precis som du skriver så skulle jag vilja  uppleva en normal perfekt förlossning där man är pigg och glad några
    dagar efteråt  
    Hoppas att någon med erfarenhet med nummer två snart skriver.
    Och lycka till med nr 2.

Ps: Har faktiskt en vän som hade en fruktansvärd första förlossning men fick en bra andra.

• Margaux

Stackare! Men varför sprack du så om de klippte? Tycker det låter som om du har fått dålig hjälp på sjukhuset.
    Jag födde första med tång och klipp och var jättenöjd med "resultatet". Inga okontrollerade bristningar och bra läkprocess.... 

• Mamsterbabe

Jo, det mesta gick fel på min förlossning. Det är därför jag går på Aurora-samtal nu, för att bearbeta allt jobbigt ioch med förlossningen. Vi blev dåligt bemötta, dålig info och de tog en del beslut som de inte hade behövt ta såhär i efterhand (bl.a. Klippet)..

Jag önskar att jag kunde känna att jag verkligen vill föda vaginalt igen, men jag är så rädd att det ska gå så fruktansvärt fel igen eller att jag får panik och allt låser sig under förlossningen... :(

• Lustigbulle
    Margaux skrev 2012-10-28 21:50:24 följande:
    Stackare! Men varför sprack du så om de klippte? Tycker det låter som om du har fått dålig hjälp på sjukhuset.
    Jag födde första med tång och klipp och var jättenöjd med "resultatet". Inga okontrollerade bristningar och bra läkprocess.... 

Bara som en liten parentes: det finns inga belägg för att klipp minskar bristningar, snarare tvärtom. Man har bara felaktigt antagit att det är så att det hjälper till mot att brista. Därtill läker naturliga skador bättre, om man spruckit alltså. Finns en del ny forskning på området, google it...:)

Sedan måste man ju i regel klippa vid instrument, men det är en annan sak. Tyvärr brister många ändå då. Hua!
  • Mamsterbabe

Jag är idag i vecka 35+1 och har fått snitt beviljat. Datumet är också satt, i vecka 39+1, känns helt underbart!

• Margaux
    Lustigbulle skrev 2012-12-13 11:42:55 följande:

Bara som en liten parentes: det finns inga belägg för att klipp minskar bristningar, snarare tvärtom. Man har bara felaktigt antagit att det är så att det hjälper till mot att brista. Därtill läker naturliga skador bättre, om man spruckit alltså. Finns en del ny forskning på området, google it...:)

Sedan måste man ju i regel klippa vid instrument, men det är en annan sak. Tyvärr brister många ändå då. Hua!
    Alltså det låter ju jättekonstigt. Varför skulle man ens behöva spricka om det redan sas är öppet efter ett klipp?
    Jag bor i Norge och det är jätteovanligt med stora bristningar här just pga av att man jobbar aktivt med att undvika dem. På "mitt" sjukhus har de mindre än 0,2% med full ruptur tex. Jämförbart med 7-10% i Sverige(källa Kalla Fakta).
  • Tullipan

Mig klippte de i samband med sugklockan för det blev akut. De hade försökt med sugklockan några drag innan.
    De ringde samtidigt till operation och sa vi kommer nu,  och jag hörde bara att läkaren sa klipp så drar vi en gång, sista chansen.

Med andra barnet gick klippet upp hela vägen, värre för då blev det mer "trasat".
    Spricker det upp igen be om att bli ihopsydd ORDENTLIGT sen.

• Lustigbulle
    Margaux skrev 2012-12-13 13:42:51 följande:
    Alltså det låter ju jättekonstigt. Varför skulle man ens behöva spricka om det redan sas är öppet efter ett klipp?
    Jag bor i Norge och det är jätteovanligt med stora bristningar här just pga av att man jobbar aktivt med att undvika dem. På "mitt" sjukhus har de mindre än 0,2% med full ruptur tex. Jämförbart med 7-10% i Sverige(källa Kalla Fakta).

Eh, jo jag såg också den dokumentären bl a, och såg du hela så bör du ha tagit del av det som forskaren på SoS sade: att i Norge har man mkt färre bristningar för att man använder perinealskydd, men klipper rätt sällan. Det är perinealskyddet som är grejen, handlaget och metoden. Den enda kritik hon hade mot den finska metoden som presenterades i programmet, var att de klipper rätt ofta - vilket det som sagt inte finns belägg för alls skulle vara bra. Man kan tycka att det låter konstigt att man spricer ändå eller åtminstone inte tycks minska skadorna med klipp, men det är väl tur att de har forskat och fortsätter forska på det då eftersom man hittills upptäckt att det inte alls har några positiva effekter på att minska sprickandet, klippet läker sämre, ger mer smärta och infektioner, längre rehab med mera...ibland kan en sak verka logisk och man bara antar att det är så därför, men i sjukvården kan man ju inte riktigt tänka så.
  • Margaux
    Lustigbulle skrev 2012-12-14 09:27:09 följande:

Eh, jo jag såg också den dokumentären bl a, och såg du hela så bör du ha tagit del av det som forskaren på SoS sade: att i Norge har man mkt färre bristningar för att man använder perinealskydd, men klipper rätt sällan. Det är perinealskyddet som är grejen, handlaget och metoden. Den enda kritik hon hade mot den finska metoden som presenterades i programmet, var att de klipper rätt ofta - vilket det som sagt inte finns belägg för alls skulle vara bra. Man kan tycka att det låter konstigt att man spricer ändå eller åtminstone inte tycks minska skadorna med klipp, men det är väl tur att de har forskat och fortsätter forska på det då eftersom man hittills upptäckt att det inte alls har några positiva effekter på att minska sprickandet, klippet läker sämre, ger mer smärta och infektioner, längre rehab med mera...ibland kan en sak verka logisk och man bara antar att det är så därför, men i sjukvården kan man ju inte riktigt tänka så.
    Jo jag såg båda avsnitten från kalla Fakta. Och jag vet att det är det förebyggande arbetet med bla perinealgreppet som har effekt. Men de sa ju också att de allra största och allvarligaste rupturerna gärna uppstår akut och i kombination med särskilt sugklocka. Om du inte kan länka till någon vettig källa eller forskning så väljer jag att lyssna på de förlossningsläkare jag har pratat med på Ullevål där jag födde, där de trots allt har mindre än 0,2% mammor med stora skador.

Vi blev för övrigt också ombedda från ca v 30 att börja massera och smörja omsrådet mellan vagina och anus med olja för att öka elastisiteten och minska eventuella risker vid födsel. Den infon får man av barnmorska tillsammans med en fin bildinstruktion. Vet inte om detta sker i Sverige också?
  • Lustigbulle
    Margaux skrev 2012-12-14 09:47:47 följande:
    Jo jag såg båda avsnitten från kalla Fakta. Och jag vet att det är det förebyggande arbetet med bla perinealgreppet som har effekt. Men de sa ju också att de allra största och allvarligaste rupturerna gärna uppstår akut och i kombination med särskilt sugklocka. Om du inte kan länka till någon vettig källa eller forskning så väljer jag att lyssna på de förlossningsläkare jag har pratat med på Ullevål där jag födde, där de trots allt har mindre än 0,2% mammor med stora skador.

Vi blev för övrigt också ombedda från ca v 30 att börja massera och smörja omsrådet mellan vagina och anus med olja för att öka elastisiteten och minska eventuella risker vid födsel. Den infon får man av barnmorska tillsammans med en fin bildinstruktion. Vet inte om detta sker i Sverige också?

O, det var ju inte Kalla fakta, det var Uppdrag granskning  och den heter "Spricka hela vägen" och finns på svtplay och youtube. De pratade med en förlossningsläkare från Norge bland många andra, nu låter Ullevål bekant men det kan ju vara av ngn annan anledning. Ja, du får ju naturligtvis göra som du vill, att prata med enstaka personer brukar ju i sig inte vara "en vettig källa" det heller. Du kanske orkar skriva in sökordet själv dock.
  • Smulrufs

Min son sjönk inte ner som dom ska & jag fick inga krystvärkar. Slutade med klipp & sugklocka. Är lite orolig nu om jag verkligen vågar skaffa fler barn. Skulle oxå behöva höra om någon som gått igenom samma sak men som fick en jättebra nästa förlossning

• Margaux
    Lustigbulle skrev 2012-12-14 09:54:06 följande:

O, det var ju inte Kalla fakta, det var Uppdrag granskning  och den heter "Spricka hela vägen" och finns på svtplay och youtube. De pratade med en förlossningsläkare från Norge bland många andra, nu låter Ullevål bekant men det kan ju vara av ngn annan anledning. Ja, du får ju naturligtvis göra som du vill, att prata med enstaka personer brukar ju i sig inte vara "en vettig källa" det heller. Du kanske orkar skriva in sökordet själv dock.
    Sorry My bad! Jag menade Uppdrag granskning. Jag är inte det minsta nervös inför förestående födsel, så jag är inte så intresserad att lägga en massa tid på att leta källor. Både statistik och bemötande talar för att de vet vad de gör där jag ska föda.
  • Lustigbulle
    Margaux skrev 2012-12-14 10:57:25 följande:
    Sorry My bad! Jag menade Uppdrag granskning. Jag är inte det minsta nervös inför förestående födsel, så jag är inte så intresserad att lägga en massa tid på att leta källor. Både statistik och bemötande talar för att de vet vad de gör där jag ska föda.

Nej, men då kanske du inte ska ifrågasätta andras trovärdighet då, om du inte har det minsta intresse av att kolla upp saken - särskilt inte när du själv hävdar ngt utifrån "läkare du pratat med" och ber mig om källor för mitt påstående...

De har säkert koll på vad de gör, särskilt om det är i Norge (eller Finland). Här i Sverige verkar det vara spridda skurar och beroende på landsting/sjukhus tyvärr. Vad gäller just klipp används det ju förstås (om än i mindre utsträckning) när det är ett nödvändigt ont på olika håll, men det är sorgligt att det finns vanföreställningar om syftet och konsekvenserna av det även bland förlossningspersonal (barnmorskor främst). Det påpekade forskaren i Uppdrag granskning också, hittade en rapport på ämnet härifrån Sthlm också som publicerades vid årsskiftet, om jag bara kunde minnas namnet. Nå, du var ju inte intresserad i vilket fall, så det kvittar ju. Finns ju de som är det.

Jo, det är ju skönt för dig om du inte är rädd, men som bekant så finns det ju många som är det, då tenderar man att vilja ta reda på mer. Inte så konstigt kanske.
  • Es Mamma

Här är en till som både sprack och blev klippt. Har också hört att ny forskning tyder på att klipp läker sämre än naturliga bristningar. Jag sprack först (grad 3) men för att få ut sonen så avslutade de med klipp. Han kom i säte så det var besvärligt. Hade otroligt ont efteråt.

Är i vecka 38 med barn nr 2 och har varit väldigt orolig över utdrivningsskedet och att ärrvävnaden ska ta emot på något sätt o spricka upp. Men jag läser boken "Att föda utan rädsla" skriven av en doula (Susanna Hiel om jag minns rätt) som har hjälpt mig mycket att tänka annorlunda. Hett tips!!!

• Toka2

Jag passar nästan in, så jag svarar. Första barnet förlöstes med urakut snitt, men därefter har det varit vaginala förlossningar.

Andra barnet: Fastnar (skulderdystoci) och det blir yttre press, sugklocka och sax. *AJ*. 13 stygn, och jag gick som John Wayne efteråt.

Tredje barnet: Otroligt snabbt förlopp, vi hinner inte in, så lillebror föds i farstun. Ingen sjukhuspersonal står och sliter i mig, och alla tillväxt-UL har sagt "liten bebis" så jag är - mitt i alltihop - otroligt avslappnad och trygg. Ambulansen kommer lagom tills huvudet tittar fram. Inte en bristning, och ingen misstar mig för John Wayne heller.

En del säger att de har sett en ängel. Jag har hållit en i min famn.
  • Mamsterbabe

Max föddes 10 januari med planerat snitt, världens finaste lillebror! Allt gick jättebra och jag kan nu, 3 veckor senare, på riktigt säga att jag är som vanligt. Dvs så har snittet läkt väldigt fint och jag har inte ens en hundradel av så ont som jag hade efter första sonens vaginala förlossning.

Snitt var definitivt rätt val för mig!

• Cheeses
    Margaux skrev 2012-12-13 13:42:51 följande:

Det spelar mindre roll hur mycket man spricker när det kommer till livslånga skador. Av alla kvinnor som föder vaginalt, både de som spricker jättemkt och de som inte spricker alls, så får nästan 50 %! livslånga skador. Sorglig statistik. Förstår inte hur kvinnor vågar föda barn överhuvudtaget.
  • Tekla Maräng

Hej!

Det var inte akut med dottern, utan planerad igångsättning (i v 42+0). Dock gick det så snabbt att både jag och dottern blev medtagna och hon fick tas med sugklocka som släppte första gången, men andra kom hon ut som ett skott! De klippte och sydde ihop fint och har inte haft några problem alls sen dess!

Väntar nu andra barnet med BF 3 mars, och är orolig för igångsättning då det i övrigt blev lite problem med bl a värkstormar eftersom det gick så fort, ingen bedövning hann jag med + stora problem redan med hemorrojder).  Ska till spec.mvc och prata om hur vi ska göra om jag går tiden ut. Enligt TUL kommer födelsevikten liggar runt 4 kg, så de ville inte att jag skulle gå över tiden. Måtte hon komma frivilligt innan BF!

• 3 barns mamma84

1:a vaginalt blev komplikationer medans jag krystade åkte dottern allt mer upp tillslut drog bm sin hela arm in i MIG och drog henne ner igen samtidigt jag tog lustgas och svimmade var medvetslös ca 2-4 minuter.
    Dotterns hjärta gick ner och det belv pani i rummet.
    Jag hade många barnmorsker omkring mig och läkaren och överläkare och poerations läkaren på plats som sa till att om barnet inte nu föds med hjälp av sugklockan blir det akutsnitt direkt.
    Man klippte mig och man tog bede tång och sugklockan och drog henne ut och hennes axel gick urled hon var medvetslös och blå och tyst.
    Jag sprack vaginalt 7 styggn anus 5 stygn och ÄN idag fast det var snart 8 år sen så känner jag styggnen då jag blev fel sydd på blygläppen och klitoris !!
    (sverige huddinge)
    sverige södertälje födde jag en son 2008 och det blev planeradsnitt vecka 41+2 och det blev allvarliga kompliaktioner mitt liv stod i spel.
    danmark hardeslev 2010 fick jag inskrivet planeardsnitt vecka 35+5 efter tul och bra 8 dagar efter planeradsnitt så 2 veckor innan BF och sonen föddes allt gick bra. 

Jag lider av anemie sen 2005-2008 och efter sonen föddes 2010
    mitt hb har varit på 3,0
    Har oxå fått stora barn som gjort att det blivit koplikationer.
    1:a 4140g 2:a 5810g 3:a 4150g - 2 veckor innan BF           

♥Ebba 050607 Amadeus 080814 Elias 101208♥
Svar på tråden Första förlossningen sugklocka och klipp, hur blev andra?