• Margaux

Första förlossningen sugklocka och klipp, hur blev andra?

Stackare! Men varför sprack du så om de klippte? Tycker det låter som om du har fått dålig hjälp på sjukhuset.
    Jag födde första med tång och klipp och var jättenöjd med "resultatet". Inga okontrollerade bristningar och bra läkprocess.... 

• Margaux
    Lustigbulle skrev 2012-12-13 11:42:55 följande:

Bara som en liten parentes: det finns inga belägg för att klipp minskar bristningar, snarare tvärtom. Man har bara felaktigt antagit att det är så att det hjälper till mot att brista. Därtill läker naturliga skador bättre, om man spruckit alltså. Finns en del ny forskning på området, google it...:)

Sedan måste man ju i regel klippa vid instrument, men det är en annan sak. Tyvärr brister många ändå då. Hua!
    Alltså det låter ju jättekonstigt. Varför skulle man ens behöva spricka om det redan sas är öppet efter ett klipp?
    Jag bor i Norge och det är jätteovanligt med stora bristningar här just pga av att man jobbar aktivt med att undvika dem. På "mitt" sjukhus har de mindre än 0,2% med full ruptur tex. Jämförbart med 7-10% i Sverige(källa Kalla Fakta).
  • Margaux
    Lustigbulle skrev 2012-12-14 09:27:09 följande:

Eh, jo jag såg också den dokumentären bl a, och såg du hela så bör du ha tagit del av det som forskaren på SoS sade: att i Norge har man mkt färre bristningar för att man använder perinealskydd, men klipper rätt sällan. Det är perinealskyddet som är grejen, handlaget och metoden. Den enda kritik hon hade mot den finska metoden som presenterades i programmet, var att de klipper rätt ofta - vilket det som sagt inte finns belägg för alls skulle vara bra. Man kan tycka att det låter konstigt att man spricer ändå eller åtminstone inte tycks minska skadorna med klipp, men det är väl tur att de har forskat och fortsätter forska på det då eftersom man hittills upptäckt att det inte alls har några positiva effekter på att minska sprickandet, klippet läker sämre, ger mer smärta och infektioner, längre rehab med mera...ibland kan en sak verka logisk och man bara antar att det är så därför, men i sjukvården kan man ju inte riktigt tänka så.
    Jo jag såg båda avsnitten från kalla Fakta. Och jag vet att det är det förebyggande arbetet med bla perinealgreppet som har effekt. Men de sa ju också att de allra största och allvarligaste rupturerna gärna uppstår akut och i kombination med särskilt sugklocka. Om du inte kan länka till någon vettig källa eller forskning så väljer jag att lyssna på de förlossningsläkare jag har pratat med på Ullevål där jag födde, där de trots allt har mindre än 0,2% mammor med stora skador.

Vi blev för övrigt också ombedda från ca v 30 att börja massera och smörja omsrådet mellan vagina och anus med olja för att öka elastisiteten och minska eventuella risker vid födsel. Den infon får man av barnmorska tillsammans med en fin bildinstruktion. Vet inte om detta sker i Sverige också?
  • Margaux
    Lustigbulle skrev 2012-12-14 09:54:06 följande:

O, det var ju inte Kalla fakta, det var Uppdrag granskning  och den heter "Spricka hela vägen" och finns på svtplay och youtube. De pratade med en förlossningsläkare från Norge bland många andra, nu låter Ullevål bekant men det kan ju vara av ngn annan anledning. Ja, du får ju naturligtvis göra som du vill, att prata med enstaka personer brukar ju i sig inte vara "en vettig källa" det heller. Du kanske orkar skriva in sökordet själv dock.
    Sorry My bad! Jag menade Uppdrag granskning. Jag är inte det minsta nervös inför förestående födsel, så jag är inte så intresserad att lägga en massa tid på att leta källor. Både statistik och bemötande talar för att de vet vad de gör där jag ska föda.
Svar på tråden Första förlossningen sugklocka och klipp, hur blev andra?