Lustigbulle skrev 2012-12-14 09:27:09 följande:
Eh, jo jag såg också den dokumentären bl a, och såg du hela så bör du ha tagit del av det som forskaren på SoS sade: att i Norge har man mkt färre bristningar för att man använder perinealskydd, men klipper rätt sällan. Det är perinealskyddet som är grejen, handlaget och metoden. Den enda kritik hon hade mot den finska metoden som presenterades i programmet, var att de klipper rätt ofta - vilket det som sagt inte finns belägg för alls skulle vara bra. Man kan tycka att det låter konstigt att man spricer ändå eller åtminstone inte tycks minska skadorna med klipp, men det är väl tur att de har forskat och fortsätter forska på det då eftersom man hittills upptäckt att det inte alls har några positiva effekter på att minska sprickandet, klippet läker sämre, ger mer smärta och infektioner, längre rehab med mera...ibland kan en sak verka logisk och man bara antar att det är så därför, men i sjukvården kan man ju inte riktigt tänka så.
Jo jag såg båda avsnitten från kalla Fakta. Och jag vet att det är det förebyggande arbetet med bla perinealgreppet som har effekt. Men de sa ju också att de allra största och allvarligaste rupturerna gärna uppstår akut och i kombination med särskilt sugklocka. Om du inte kan länka till någon vettig källa eller forskning så väljer jag att lyssna på de förlossningsläkare jag har pratat med på Ullevål där jag födde, där de trots allt har mindre än 0,2% mammor med stora skador.
Vi blev för övrigt också ombedda från ca v 30 att börja massera och smörja omsrådet mellan vagina och anus med olja för att öka elastisiteten och minska eventuella risker vid födsel. Den infon får man av barnmorska tillsammans med en fin bildinstruktion. Vet inte om detta sker i Sverige också?