• mammatrollet

Några frågor om marsvin

Jag hade marsvin när jag var liten och saknar faktiskt dom. Vi har inga husdjur nu i familjen och jag tycker det är lite tomt. Mina två barn vill gärna ha ett husdjur och då har jag börjat tänka på att skaffa marsvin. Men jag har några funderingar:
    Kan man ta med sig marsvin om reser bort? Ibland åker vi till min familj och stannar några dagar, på sommaren kanske en vecka. Vi åker bil då och bilresan tar ca två och en halvtimme. Är det stressande för marsvinen att följa med? Är det bättre för dom att vara på ett djurpensionat eller hemma med tillsyn av någon?

Kan man köpa begagnade burar? Är det säkert ur smittsynpunkt? Undrar för jag såg att det såldes begagande marsvinsburar på blocket som såg riktigt fina ut.

Om jag väljer att skaffa marsvin så skulle dom vara mina. Jag sköter dom och har ansvaret men jag vill ju gärna att mina barn hjälper till och är delaktiga. Det jag undrar över är om min dotter är för liten? Hon fyller fyra år om tre månader. Hon får ju inte hantera marsvinen ensam men det jag undrar över är ju om hon kommer att förstå att hon ska vara försiktig med dom? Funderar mycket över vad som är en lämplig ålder för att introducera djur till barnen. 

• Svar på tråden Några frågor om marsvin
  • Kiiwii

Jag fick ett marsvin i födelsedagspresent när jag va typ 9-10 år. Då hade jag tjatat länge och läst på en massa om marsvin, hur de skulle skötas och vad de skulle äta osv. Mitt älskade lilla marsvin levde i över 6 år och följde med mig vart jag än åkte. Vi åkte upp till stugan nån gång per år,tar ca 2 timmar dit. Ingen fara alls för mitt marsvin iaf.

Man ska väl helst ha två marsvin nuförtiden har jag hört....många vill inte sälja bara ett då dem mår bäst av sällskap. Många av mina kompisar hade marsvin och vi hade våra tillsammans ofta,byggde hagar på gräsmattan osv :).

Minns också att buren till marsvinet fick vi av en granne,inga problem med det. Eftersom jag var så ansvarsfull och rätt gammal så skötte jag mitt marsvin helt själv i princip. Men som du skriver så är en fyraåring alldeles för liten för att kunna ansvara över marsvinet. 

Jag är ju född och uppväxt med djur då pappa haft uppfödning i liten skala så jag och mina syskon har alltid vara medvetna om att man ska vara varsam mot djur. När man ska introducera djur för barn beror väl på hur barnen är...

• Nell

Du kan absolut ta med marsvin på resa, tänk dock på att de lätt får värmeslag samt att de inte skall sitta i drag.
    En begagnad  bur går utmärkt!

Det Kiiwii uttryckt här ovan "Man ska väl helst ha två marsvin nuförtiden har jag hört." är väldigt konstigt uttryckt med tanke på ordet nuförtiden. Det är lagstiftat att marsvin skall leva minst två och två ihop, marsvin är och har alltid varit flockdjur. Jag rekommenderar 2 hannar eller flera honor.

Tänk på att marsvin absolut inte skall ha salt-, mineral- eller kalksten, det är skadligt för dem och kan bidra till urin- eller njursten.

Jag tycker du låter ansvarsfull och således helt OK med din dotters ålder. Jag har 19 marsvin och kommer definitivt ha marsvin även när jag fått barn.

• mammatrollet

Hej
    Tack för era svar! Funderar mer och mer på att skaffa marsvin. Vill så gärna ha husdjur här hemma och jag tror marsvin hade varit perfekta. Nell: har du 19 marsvin? Då är ju du expert
    Skönt att veta att man kan ta med sig dom. Jag åker som sagt och hälsar på min familj i bland och då bor vi hemma hos mamma i hennes lägenhet. Finns gott om plats att ha en bur där och det skulle kännas skönt att inte behöva lämna bort dom.

Blir det marsvin så blir det nog efter nyår i så fall, när allt julfirande är över. Man är ju borta lite mer vid denna tiden på året så det känns dumt att köpa djur nu. Har tittat efter uppfödare men jag tycker det är svårt att hitta någon i Halland där jag bor. Men köper hellre från en uppfödare än från djuraffär känner jag. 

Få se hur det blir.

• Batte

Tänk på att buren du har hemma inte kommer funka som transportbur. För den du har hemma bör vara större än att den går in i bilen. 

För övrigt ångrar jag att vi skaffade dom stackars djuren. Efter nyhetens behag insåg barnen att marsvin är så tråkiga djur som dom faktiskt är. Nu bär vi föräldrar nästan hela ansvaret, och trots att ungarna gått med på att skänka bort dom vill ingen ha dom. 

Skaffa hund eller katt. Smådjur är en pina, jag börjar undra om det inte är djurmisshandel med djur i bur. Om du inte är pensionär med evig tid och tålamod att leka med djuren. 

• Åja81

Marsvin är trevliga och roliga djur! Min 6åring fick en i present, och strax därpå köptes en till till min 4åring i present. Dom ska helst inte gå ensamma utan behöver sällskap.
    Jag har buren i köket och det är trevligt att se dom och höra deras skrik efter mat när man är i kylskåpet!
    Jag köpte marsvinen till barnen men tar på mej hela ansvaret, jag vet att barn kan ledsna på dom vilket dom inte gjort ännu..men dom glömmer bort att mata osv, jag sköter allt..=)

Hade själv marsvin när jag var tonåring och har saknat dom sen dess..
    Tycker absolut att du kan köpa marsvin till barnen. Mina barn får hålla marsvinen när jag är med, dom får inte bära dom ,bara sitta med dom i knät på golvet.

I tisdags fick jag en trevlig överraskning, det var 3 marsvin i buren istället för 2...jag har 2 honor men den ena sist köpta har blivit parad innan den kommit till oss...den fick bara en bebis som tur var och visst har jag sett att den var lite tjock men den har också ätit som en häst...av förklarliga skäl...
    För oss var det bara välkommet för mitt 3dje barn vill gärna ha ett marsvin att hålla och hon är snart 2år, lite liten men jag är ju med så bebisen ska bli hennes sen. Bebisen få ingen av barnen hålla ännu...=)

• Nell

Hehe, inte är man expert för att man har många marsvinFlört
    Men visst vet och kan jag en hel del om marsvin, har haft marsvin sedan nittiotalet!

Att marsvin är tråkiga är ju väldigt konstigt sagt, vad har man i så fall förväntat sig?
    Självklart är marsvin ett annat typ av djur än hund eller katt, förväntar man sig en hund, katt eller liknande djur är det ju hund eller katt man skall ha. Marsvin är lugna djur, nöjda med omgivningen så länge där finns mat! Däremot är de betydligt mer intelligenta än vad folk tror, kolla denna 5 månaders till exempel:

Bra att du tänker på uppfödare istället för djuraffär! Alltid trevligt att veta vart djuret kommer ifrån och dessutom är de flesta uppfödare väldigt tillmötesgående och svarar på frågor om det behövs. Annars finns även flertalet omplaceringshem. Jag rekommenderar att du går med i Svenska Marsvinsföreningen, där kan du möta andra marsvinsfantaster och få tips och råd! På utställningar säljs ofta marsvin också, så har ni vägarna förbi en utställning (datum finns på hemsidan) kan ni säkert finna era grisar där.Glad

• MoaElis
    Batte skrev 2012-10-27 07:29:58 följande:
    Tänk på att buren du har hemma inte kommer funka som transportbur. För den du har hemma bör vara större än att den går in i bilen. 

För övrigt ångrar jag att vi skaffade dom stackars djuren. Efter nyhetens behag insåg barnen att marsvin är så tråkiga djur som dom faktiskt är. Nu bär vi föräldrar nästan hela ansvaret, och trots att ungarna gått med på att skänka bort dom vill ingen ha dom. 

Skaffa hund eller katt. Smådjur är en pina, jag börjar undra om det inte är djurmisshandel med djur i bur. Om du inte är pensionär med evig tid och tålamod att leka med djuren. 
    Djur blir vad man gör dom till, självklart är djuren tråkiga om man bara har dom i buren. Vad hade barnen väntat sig? Att dom skulle börja göra volter i buren?  Marsvin är  för övrigt nöjda bara dom har mat & en kompis, dom har inget behov av att bli "lekta med".... Att ha sällskapsdjur i bur är inte misshandel, sålänge den är stor nog. Marsvin bör också få komma ut ur buren någon timme per dag, då är dom mer än nöjda. 

Själv har jag haft marsvin hela min uppväxt, aldrig tröttnat. -Dom är jätte charmiga små djur.

">

Svar på tråden Några frågor om marsvin