Inlägg från: mammatrollet |Visa alla inlägg
  • mammatrollet

Några frågor om marsvin

Jag hade marsvin när jag var liten och saknar faktiskt dom. Vi har inga husdjur nu i familjen och jag tycker det är lite tomt. Mina två barn vill gärna ha ett husdjur och då har jag börjat tänka på att skaffa marsvin. Men jag har några funderingar:
    Kan man ta med sig marsvin om reser bort? Ibland åker vi till min familj och stannar några dagar, på sommaren kanske en vecka. Vi åker bil då och bilresan tar ca två och en halvtimme. Är det stressande för marsvinen att följa med? Är det bättre för dom att vara på ett djurpensionat eller hemma med tillsyn av någon?

Kan man köpa begagnade burar? Är det säkert ur smittsynpunkt? Undrar för jag såg att det såldes begagande marsvinsburar på blocket som såg riktigt fina ut.

Om jag väljer att skaffa marsvin så skulle dom vara mina. Jag sköter dom och har ansvaret men jag vill ju gärna att mina barn hjälper till och är delaktiga. Det jag undrar över är om min dotter är för liten? Hon fyller fyra år om tre månader. Hon får ju inte hantera marsvinen ensam men det jag undrar över är ju om hon kommer att förstå att hon ska vara försiktig med dom? Funderar mycket över vad som är en lämplig ålder för att introducera djur till barnen. 

• Svar på tråden Några frågor om marsvin
  • mammatrollet

Hej
    Tack för era svar! Funderar mer och mer på att skaffa marsvin. Vill så gärna ha husdjur här hemma och jag tror marsvin hade varit perfekta. Nell: har du 19 marsvin? Då är ju du expert
    Skönt att veta att man kan ta med sig dom. Jag åker som sagt och hälsar på min familj i bland och då bor vi hemma hos mamma i hennes lägenhet. Finns gott om plats att ha en bur där och det skulle kännas skönt att inte behöva lämna bort dom.

Blir det marsvin så blir det nog efter nyår i så fall, när allt julfirande är över. Man är ju borta lite mer vid denna tiden på året så det känns dumt att köpa djur nu. Har tittat efter uppfödare men jag tycker det är svårt att hitta någon i Halland där jag bor. Men köper hellre från en uppfödare än från djuraffär känner jag. 

Få se hur det blir.

Svar på tråden Några frågor om marsvin