Några frågor om marsvin
Jag hade marsvin när jag var liten och saknar faktiskt dom. Vi har inga husdjur nu i familjen och jag tycker det är lite tomt. Mina två barn vill gärna ha ett husdjur och då har jag börjat tänka på att skaffa marsvin. Men jag har några funderingar:
Kan man ta med sig marsvin om reser bort? Ibland åker vi till min familj och stannar några dagar, på sommaren kanske en vecka. Vi åker bil då och bilresan tar ca två och en halvtimme. Är det stressande för marsvinen att följa med? Är det bättre för dom att vara på ett djurpensionat eller hemma med tillsyn av någon?
Kan man köpa begagnade burar? Är det säkert ur smittsynpunkt? Undrar för jag såg att det såldes begagande marsvinsburar på blocket som såg riktigt fina ut.
Om jag väljer att skaffa marsvin så skulle dom vara mina. Jag sköter dom och har ansvaret men jag vill ju gärna att mina barn hjälper till och är delaktiga. Det jag undrar över är om min dotter är för liten? Hon fyller fyra år om tre månader. Hon får ju inte hantera marsvinen ensam men det jag undrar över är ju om hon kommer att förstå att hon ska vara försiktig med dom? Funderar mycket över vad som är en lämplig ålder för att introducera djur till barnen.