Inlägg från: Nell |Visa alla inlägg
  • Nell

Några frågor om marsvin

Du kan absolut ta med marsvin på resa, tänk dock på att de lätt får värmeslag samt att de inte skall sitta i drag.
    En begagnad  bur går utmärkt!

Det Kiiwii uttryckt här ovan "Man ska väl helst ha två marsvin nuförtiden har jag hört." är väldigt konstigt uttryckt med tanke på ordet nuförtiden. Det är lagstiftat att marsvin skall leva minst två och två ihop, marsvin är och har alltid varit flockdjur. Jag rekommenderar 2 hannar eller flera honor.

Tänk på att marsvin absolut inte skall ha salt-, mineral- eller kalksten, det är skadligt för dem och kan bidra till urin- eller njursten.

Jag tycker du låter ansvarsfull och således helt OK med din dotters ålder. Jag har 19 marsvin och kommer definitivt ha marsvin även när jag fått barn.

• Nell

Hehe, inte är man expert för att man har många marsvinFlört
    Men visst vet och kan jag en hel del om marsvin, har haft marsvin sedan nittiotalet!

Att marsvin är tråkiga är ju väldigt konstigt sagt, vad har man i så fall förväntat sig?
    Självklart är marsvin ett annat typ av djur än hund eller katt, förväntar man sig en hund, katt eller liknande djur är det ju hund eller katt man skall ha. Marsvin är lugna djur, nöjda med omgivningen så länge där finns mat! Däremot är de betydligt mer intelligenta än vad folk tror, kolla denna 5 månaders till exempel:

Bra att du tänker på uppfödare istället för djuraffär! Alltid trevligt att veta vart djuret kommer ifrån och dessutom är de flesta uppfödare väldigt tillmötesgående och svarar på frågor om det behövs. Annars finns även flertalet omplaceringshem. Jag rekommenderar att du går med i Svenska Marsvinsföreningen, där kan du möta andra marsvinsfantaster och få tips och råd! På utställningar säljs ofta marsvin också, så har ni vägarna förbi en utställning (datum finns på hemsidan) kan ni säkert finna era grisar där.Glad

Svar på tråden Några frågor om marsvin