• betsy14

Skulle du slippa graviditet och förlossning om du kunde?

Jag har en diskussion med en bekant vars mor alltid klagade över sin plågsamma förlossning. Hans slutsats är att det här är något primitivt som vi en dag kommer att slippa genom att vi lyckas komma på ett sätt att producera barn utanför kvinnokroppen. Jag ifrågasätter att kvinnor kommer att vilja det, även om de har haft negativa förlossningserfarenheter - men mina var inte så svåra, så jag kanske har fel?
    Skulle ni kunna tänka er - rent teoretiskt förstås - att ert barn växte utanför kroppen, som en provrörsbefruktning i nio månader...?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Skulle du slippa graviditet och förlossning om du kunde?
  • BinaBurner

Trots en del små bekymmer under graviditeten (foglossning bl.a.) och en smärtsam förlossning (givetvis) så önskar jag på inget sätt att jag skulle ha sluppit någotdera. Jag är glad att ha fått bära mitt barn och föda fram honom.

• I korimo Lithea

Nej aldrig! Min graviditet var underbar och mysig och förlossningen var det absolut häftigaste någonsin! 
    Under graviditeten så hade jag ofta halsbränna, men herregud, vad är det jämfört med alla sparkar liksom?  
    Förlossningen tog 23 timmar och det gjorde ont som in i h*lvete men jag klarade det utan bedövning ^^ Och att få upp min dotter på bröstet var såååååå otroligt!! Vilken känsla det var!  

• swiper

No brainer! Jag har redan ett barn så jag har upplevt graviditet och förlossning (trivdes inte som gravid och hade en usel förlossning). Vill gärna ha fler barn men att vara gravid och föda se jag som ett nödvändigt ont för att få barnet. Skulle mao gärna skippa den delen om det gick.

• Ida Elise

Jag tyckte förlossningen var fantastisk, skulle inte vilja vara utan den upplevelsen. Så otroligt häftigt vad man klarar av att göra, var hög i veckor på adrenalin.

Graviditeten var mysig med magen och så, men fy tusan vad illa jag mådde de första månaderna och jag klarade inte av lukten av delar av vår lägenhet så satt mest fast i vardagsrummet när jag var hemma. Kändes som en nio månader lång överjävlig bakfylla. Det hade jag gärna sluppit. Men inte magen!

• Mary Jo

Hade den här frågan kommit efter mitt första barn hade jag svarat nr 1. Förlossningen var enligt mig jättejobbig,sprack mycket och förlorade mycket blod men nu efter nr 2 som var en toppenförlossning så svarar jag sista alternativet!

Mamma till Vilja-10 och Tintin-12
  • Momalicious

Nej, jag gillade det. Hade jag fått välja så hade det dock funnits en medicin som tog bort allt vad illamående och foglossning heter, samt att man fick tillbaka sin vanliga kropp efter och slapp bristningar och hängtuttar. Men graviditeten var fantastiskt och förlossningen var det bästa och fräckaste jag nånsin upplevt så det gör jag gärna, men som sagt slipper jag gärna krämpor och förstörd kropp ;)

• EnAnka

Förlossningen kan jag acceptera. Kunde jag slippa graviditet vore det dock underbart!

• betsy14

Tack för alla era kommentarer! Intressant att höra vad ni säger!
    Jag argumenterar emot just det som han hävdar, att vi kommer att se graviditet och förlossning som något primitivt som "alla" kvinnor skulle vilja slippa om det fanns möjlighet att "odla"  barn utanför livmodern, och att vi om typ femtio år kommer att se fysiskt barnafödande som barbariskt.
    Jag håller inte med eftersom jag tror att många kvinnor inte vill gå miste om upplevelsen, trots eventuell rädsla och smärta. Att det sedan kommer att finnas kvinnor som skulle välja den metoden om den fanns, av olika skäl, är en annan sak och vore väl i så fall ett komplement till fysisk graviditet, men att den skulle ersätta den tror jag inte.
    Däremot tycker jag att hans mamma är taskig som talar om för sin son hur gräsligt det är att föda barn, men men...

• Lynx lynx

Jag älskar att vara gravid! :) Förlossningen däremot hade jag gärna sluppit. :/ Mer än gärna.

• Cheeses

Nu har jag inte fött barn, men ja jag skulle gärna slippa graviditet och förlossning. Eftersom det inte är möjligt att "odla" barn utanför kvinnokroppen idag och säg sådär en 10 år framåt så blir det inga barn för min del. 

Men när kommer detta bli möjligt då? Att "odla" barn utanför kroppen?   

Svar på tråden Skulle du slippa graviditet och förlossning om du kunde?