• betsy14

Skulle du slippa graviditet och förlossning om du kunde?

Jag har en diskussion med en bekant vars mor alltid klagade över sin plågsamma förlossning. Hans slutsats är att det här är något primitivt som vi en dag kommer att slippa genom att vi lyckas komma på ett sätt att producera barn utanför kvinnokroppen. Jag ifrågasätter att kvinnor kommer att vilja det, även om de har haft negativa förlossningserfarenheter - men mina var inte så svåra, så jag kanske har fel?
    Skulle ni kunna tänka er - rent teoretiskt förstås - att ert barn växte utanför kroppen, som en provrörsbefruktning i nio månader...?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Skulle du slippa graviditet och förlossning om du kunde?
  • cloudberry79

Jag har haft tre helvetesgraviditeter. Hade jag kunnat få fler biologiska barn utan att vara gravid hade jag gladeligen tagit emot den gåvan, men nu ska jag sterilisera mig istället. Första graviditeten slutade i vecka 20, sent missfall, andra graviditeten i vecka 28, han var så sjuk att han höll på dö flera gånger. Senaste graviditeten gick jag hela vägen, efter att ha varit i strikt sängläge i nio veckor. Det var fruktansvärt att tvingas ligga i den där sängen i över två månader, det går inte att beskriva hur dåligt jag mådde psykiskt under den tiden. Mina förlossningar har varit ok, det hade jag nog klarat att göra igen.

(M)amma
  • Äppelpaj80

Jag skulle vilka svara annat. Jag vill inte vara utan mina två graviditeter och förlossningar men skulle gärna slippa det nu om det gick. Vill alltså inte vara utan erfarenheten men slipper gärna att gå igenom det igen om jag skulle vilja ha fler barn.

• Femmor

Skulle kunna tänka mig en ny graviditet och en ny förlossning (tyckte att förlossningen var jättehäftig), men inte ett till barn ;).

• Minza83

jag valde att rösta på 2a alternativet..

för min 1a förlossning var ett helvete och efter 40h så fick de hänga på min mage och Trycka ut min son.. därefter förlorade jag 2l blod som gjorde att jag mådde som en påse skit efteråt...

blev gravid tätt därefter med son nr 2, hade panikångestattacker hela den graviditeten inför förlossningen...
    men det gick jättebra, och jo det tog lååång tid.. men slutskedet gick sååå mycket bättre och jag fick känna hur stark min kropp verkligen var.. som krystade ut sitt barn helt på EGEN hand! <3 mäkta stolt var jag!!!

idag väntar jag barn nr 3, är inte direkt rädd inför denna förlossningen, men ser inte heller framemot den... :P
    vet ju vad som väntar, och visst de allra flesta säger att alla förlossningar är OLIKA så kan jag inte riktigt hålla med om det.. men vad vet jag som bara fött 2 barn :)))

men jag skulle nog inte trots alla besvär jag får som gravid och dryga förlossningar, vilja skippa dem!

• Mercurialis

Graviditeten skulle jag inte vilja slippa även om ingen av mina graviditeter har varit komplikationsfria.

Förlossningen skulle jag däremot kunna tänka mig att slippa. Jag har en vaginal förlossning och ett kejsarsnitt bakom mig. Båda var positiva upplevelser men inget jag precis skulle älska att gå igenom igen. 

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Minion

Alla mina fyra förlossningar har varit oförskämt lätta och de två första graviditeterna också. Hade lite foglossning, men inget att klaga över i jämförelse med de två sista graviditeterna.
    Den sista var hemsk och jag vill aldrig vara gravid igen. Tror att jag höll på att utveckla en graviditetsdepression faktiskt. Hade så ont överallt och jag var så enorm att jag skämdes för att röra mig utanför hemmet. Vilken tur att jag nu har fyra barn och är nöjd så Flört

• Fruek

Jag skulle inte vilja vara utan graviditeten, trots att jag mått rätt dåligt och haft krämpor. Det var ändå så himla mysigt och speciellt att vara gravid. Vill vara gravid fler gånger än antal barn jag kan tänka mig, det är ju lite knepigt dock . Alltså man knyter ju an barnet, och jag vill uppleva det många, många gånger till, men jag tror att det blir en lite för stor familj då. Förlossningen däremot kan jag leva utan, det var bara hemskt. Visserligen känner man sig starkare och tuffare än någon annan gång i livet, men nja... Nej tack.

• Lufsan

Skulle lätt skippa graviditeten men förslossningen ser jag fram emot och skulle inte vilja byta den med min partner. 

En dag i sänder.
  • QueenObscene

Jag hatade att vara gravid, tyckte att det var skittråkigt, jobbigt, hade hemsk foglossning från v.27 och kunde inte sova pga den, och konstant halsbränna och kramp i vaderna. 
    Däremot så tyckte jag att förlossningen var fantastisk, trots smärtan så var det en enormt häftig upplevelse som jag gärna gör om!

Så om jag kunde leja bort graviditeten men föda barnet själv så skulle det vara perfekt! Skrattande    

• Donum

Förutom magen, så märker jag inte av att jag är gravid så gravid är jag gärna. Tyvärr föddes sonen så småningom med kejsarsnitt och jag vill väldigt gärna uppleva att få föda fram mitt barn den här gången, så jag svarar att jag väldigt gärna vill ha den erfarenheten. 

Svar på tråden Skulle du slippa graviditet och förlossning om du kunde?