• betsy14

Skulle du slippa graviditet och förlossning om du kunde?

Jag har en diskussion med en bekant vars mor alltid klagade över sin plågsamma förlossning. Hans slutsats är att det här är något primitivt som vi en dag kommer att slippa genom att vi lyckas komma på ett sätt att producera barn utanför kvinnokroppen. Jag ifrågasätter att kvinnor kommer att vilja det, även om de har haft negativa förlossningserfarenheter - men mina var inte så svåra, så jag kanske har fel?
    Skulle ni kunna tänka er - rent teoretiskt förstås - att ert barn växte utanför kroppen, som en provrörsbefruktning i nio månader...?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Skulle du slippa graviditet och förlossning om du kunde?
  • santana01

Jag skulle gärna vilja ha fler barn, men tyckte graviditet och förlossning var jättejobbigt. Samtidigt kan jag i efterhand uppskatta den erfarenheten, men skulle gärna slippa göra om det. Förlossningen var genom igångsättning och det kändes inte som att det fanns något "naturligt" över den, tvärtom. Men det är en annan historia. 

• lindalinaa

Har fyra veckor kvar till min första förlossning så det låter jag vara osagt men skulle jag slippa va gravid och ändå få ett till barn senare skulle jag göra det, att vara gravid har varit den jobbigaste tiden i mitt liv!

• Natulcien
    Madeleine Louise skrev 2012-10-15 15:41:32 följande:
    Vem är denna "man" du pratar om? 
    "Man" är ett ord som förklarar att det gäller samtliga/majoritet.

Jag tror att många inte alls känner så som du gjorde. Jag var i alla fall mig själv under graviditeten (förutom att jag hade större mage och tog extra saker som sades vara bra för bebisen, men som inte påverkade mig) och jag orkade lika mycket som tidigare. Jag tror helt enkelt det beror på vem man är som person och jag känner ett flertal andra som inte heller stämmer in på det du beskriver

Men jag förstår vad du menar.. Du använder antagligen bara ordet "man" istället för "jag".
    Håller med!
    Jag mådde superbra under graviditeten, fick inga konstiga cravnings, och inget förändrat humör. Var, kort sagt, mig själv, och kunde fortsätta träna hela graviditeten. Gick bara upp 8 kg. Så jag trivdes superbra med att vara gravid.
  • CeeJay

Kan inte riktigt rösta för jag tyckte GRAVIDITETEN var ett helvet på jorden, samtidigt skulle jag inte vilja vara utan erfarenheten och de stunder som faktiskt var mysiga. Förlossning skulle jag gärna gå igenom igen, inga problem

• Mrs Green

Jag hade gärna hoppat över det. Hade jag kunnat bli pappa istället för mamma hade jag förmodligen haft fler barn än ett.

• cosinus

Förlossningarna skulle jag gärna göra om. Även om fjärde förlossningen gick så fort att jag knappt hann med (och därmed tyckte jag att den gjorde ondast) men det är ändå häftigt.

Gravid skulle jag också gärna vara igen även om jag blev lite avskräckt med fyran för att jag hade det rätt tungt och mycket dubbelslag på hjärtat. Men nog vore det mysigt :D

Men jag är inte så sugen på att ha fler 3-4-åringar så det får vara :D

• AnnaLovisa

Röstade inte, för det blev ett planerat kejsarsnitt för min del.  Och även om jag tyckte att graviditeten var jobbig (inte fruktansvärd som för vissa, men kände inte direkt att jag jag hade något sånt där "glow" man hör talas om) så vill jag gärna bli gravid igen så jag kan få gå igenom en vaginal förlossning.

• AnnaLovisa

Nu blev jag spontant nyfiken på vad män skulle svara om de fick frågan om de skulle vilja genomgå en förlossning.

• Lenche

Har ca en månad kvar till förlossning så jag har svårt att ha en åsikt om just förlossningen. Är inte rädd för den och ser även lite framemot den. Men vågar inte vara allt för positiv innan jag gått igenom det hela. Att vara gravid däremot skulle jag inte vilja vara utan. Även om jag mått dåligt så är känslan av att ha min lilla bebis växande i magen helt fantastisk! Hade inte bytt ut det mot något i hela världen!

Svar på tråden Skulle du slippa graviditet och förlossning om du kunde?