• betsy14

Skulle du slippa graviditet och förlossning om du kunde?

Jag har en diskussion med en bekant vars mor alltid klagade över sin plågsamma förlossning. Hans slutsats är att det här är något primitivt som vi en dag kommer att slippa genom att vi lyckas komma på ett sätt att producera barn utanför kvinnokroppen. Jag ifrågasätter att kvinnor kommer att vilja det, även om de har haft negativa förlossningserfarenheter - men mina var inte så svåra, så jag kanske har fel?
    Skulle ni kunna tänka er - rent teoretiskt förstås - att ert barn växte utanför kroppen, som en provrörsbefruktning i nio månader...?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Skulle du slippa graviditet och förlossning om du kunde?
  • Madeleine Louise

Jag är tacksam att jag fått uppleva en graviditet och en förlossning. Nu när vi ska ha ett till barn är jag glad över att jag ska få uppleva ett nytt sätt att få barn på (adoption). Själva grejen i sig med att vara gravid och föda barnet bryr jag mig inte om. Däremot ser jag det som viktigt att varit med om den upplevelsen. Förstår du hur jag tänker?

Njuter av livet i Spanien med sonen Florian!
  • straw2008

Tycker det är något fint över graviditet o förlossning men trots planerat snitt skulle jag ändå hellre ha sluppit.

Ett barn ska jag ha när jag blir stor med smala ben o mjuka skor....
  • Natulcien

Jag tyckte om att vara gravid, och hade en ganska snabb och okomplicerad förlossning, så jag hade inte velat vara utan de erfarenheterna.

• Blaha

Nej, jag vill vara gravid och föda barn. Snitt skulle jag dock hellre slippa.

• Madeleine Louise

Kan tillägga att graviditeten och förlossningen med sonen var fantastisk! Långt över förväntan. Mådde bra under graviditeten och hade utmärkt barnmorska/förlossningspersonal. Födde vaginalt och använde naturliga hjälpmedel som smärtlindring. Vi kan få fler barn ihop (eller ja, motsatsen är inte bevisad eller undersökt så vi antar det) Men vi ska ändå adoptera.

• annca

raviditeten var i stort sätt OK. Lite jobbigt att inte kunna äta nånting utan att bebisen växte som ett ogräs, men i stort sätt OK.
    Däremot förlossningen (som iofs slutade med snitt) hade jag ytterst gärna sluppit ifrån.

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • SilverEmma

Har haft en jobbig förlossning och en enkel. Att vara gravid är det värsta tillstånd jag någonsin befunnit mig i. Visst var hela gravidochförlossningsgrejen en häftig uppevelse, men jag hade gärna varit utan det om möjligheten funnits.

Mitt N funkar hemskt dåligt. Barasåattnivetliksom.
  • Jenny 886

Jag resonerar såhära.

Att göra barn och födda barn är inga problem. Men att vara gravid slipper jag gärna. Det är bara så tråkigt och allmänt jobbigt. Man vill så mycket men kroppen och orken säger ifrån. Man är liksom inte sig själv.

• Winterfell

Jag tyckte förlossningarna var fantastiska upplevelser och jag sörjer faktiskt att jag inte kommer uppleva det igen. 
    Däremot graviditeterna kunde jag ha sluppit. Inte för att de var jobbiga utan för att jag hatar hela konceptet med att bli en fet, oformlig massa med humörsvängningar och illaluktande flytningar...

Så ja, jag skulle välkomna en graviditet "utanför kroppen". 

• Madeleine Louise
    Jenny 886 skrev 2012-10-15 15:35:06 följande:
    Jag resonerar såhära.

Att göra barn och födda barn är inga problem. Men att vara gravid slipper jag gärna. Det är bara så tråkigt och allmänt jobbigt. Man vill så mycket men kroppen och orken säger ifrån. Man är liksom inte sig själv.
    Vem är denna "man" du pratar om? 
    "Man" är ett ord som förklarar att det gäller samtliga/majoritet.

Jag tror att många inte alls känner så som du gjorde. Jag var i alla fall mig själv under graviditeten (förutom att jag hade större mage och tog extra saker som sades vara bra för bebisen, men som inte påverkade mig) och jag orkade lika mycket som tidigare. Jag tror helt enkelt det beror på vem man är som person och jag känner ett flertal andra som inte heller stämmer in på det du beskriver

Men jag förstår vad du menar.. Du använder antagligen bara ordet "man" istället för "jag".
Svar på tråden Skulle du slippa graviditet och förlossning om du kunde?