• Vilma 691

Ung mamma utan ekonomisk hjälp från samhället

Har igentligen bara lite frågor. Jag är 19 år och gravid i v.19. Jag går i skolan 2 dagar i veckan hos Unga mammor och pappor som det kallas i örebro. Däremot får jag inget studiebidrag än och tror inte jag kan få det heller? Men det jag undrar över är hur andra i min situation har gjort för jag tycker inte att jag får hjälp ifrån någon!

Jag gick till soc för att få socbidrag, men dom säger att eftersom min kille bor hos mig(han är inte skriven här) så måste han försörja mig, och vi klarar oss inte på hans lön enbart. Jag har bara jobbat 3 månader tidigare så jag kan inte få A-kassa, och ett tag var jag sjukskriven, men kunde inte heller få ersättning eftersom jag inte jobbat tillräckligt.  
    Finns det någon annan ekonomisk hjälp att få? Jag vill ju börja komvux och läsa upp mina betyg men då säger min lärare att jag måste vara 20 ( fyller 2a feb 2013, och terminen börjar jan 2013) Men sedan ska jag ju föda i mars också. usch blir galen av att inte kunna få någon hjälp ifrån någon!

Kom gärna med tips hehe =) 

• Svar på tråden Ung mamma utan ekonomisk hjälp från samhället
  • veh

Har du tagit studenten, och har en färdig gymnasieutbildning. I så fall är inte dina föräldrar försörjningsskyldiga längre. Två månader innan beräknad födsel kan du ta ut föräldrapenning, dock får du bara lägsta nivån eftersom du inte jobbat upp någon sgi. Om din kille bor hos dig så ska han vara skriven hos dig, man ska vara skriven där man har sin huvudsakliga dygnsvila. Jag vet inte exakt vad som gäller med ungdomsgarantin? Aktivitetsersättning? Kan det vara något... Annars är det en hård läxa, såhär ser världen ut. Man får fixa sin försörjning på egen hand, det finns viss hjälp att få men det finns ibland glapp mellan systemen... Om soc anser att ni ska klara er på din killes lön - varför gör ni inte det? Går det att kapa kostnaderna?

• pluvdo

Det var ju dumt att du sade till dem att du bodde med din kille om han nu inte är skriven där. Du skulle ha ljugit istället och sagt att du bor själv så hade soc. hjälpt dig.

Vad har han i inkomst då? De gör väl en beräkning och om de gjort en sådan och kommit fram till att du/ni inte är berättigade till några pengar eftersom han inte tjänar lite nog för det så... ja, då får ju han försörja dig.

• Ruggugglan

Om ni inte klarar er på hans lön så får han skriva sig hos dig och ni ansöker gemensamt. För det borde han väl kunna göra eftersom han bor hos dig?

Jag fick börja Komvux när jag var 19 år gammal, men det kanske är olika från skola till skola? Jag hann gå ett år innan jag fyllde 20 år.

• MammaEmelie91

Din killes lön borde ni väl kunna klara er på?

Vi är en 3barnsfamilj & klarar oss på min sambos lön. Och givetvis barnbidragen, fp o ett underhållsbidrag. Vi får dessutom över varje månad, trots att jag köper kläder hejvilt.

mammatillebbaa.blogg.se - 21år & TREbarnsmorsa!
  • pluvdo
    MammaEmelie91 skrev 2012-10-10 11:29:46 följande:

Vi är en 3barnsfamilj & klarar oss på min sambos lön. Och givetvis barnbidragen, fp o ett underhållsbidrag. Vi får dessutom över varje månad, trots att jag köper kläder hejvilt.

Det är väl inte givet att de klarar sig på hans lön? Hon har inte skrivit vad han tjänar..
  • Ruggugglan

Men det beror väl helt och hållet på vad han tjänar! Vi hade aldrig klarat oss enbart på min lön. Däremot hade vi klarat oss på min sambos lön.
  • La Lola

Hur kan du ens jämföra så med Ts?

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • robbandan

Läs på lite... http://www.csn.se/komv-folkh-gymn

Nåt borde du väl kunna få om du nu är studerande... annars så skaffa ett jobb övriga dagar du inte pluggar.

Man kan ju undra sen varför alla person hela tiden ska ha en massa hjälp från myndigheter... skaffa dej ett jobb... du är inte sjuk, du är gravid...   

• Ruggugglan
    robbandan skrev 2012-10-10 11:41:15 följande:
    Läs på lite... www.csn.se/komv-folkh-gymn

Nåt borde du väl kunna få om du nu är studerande... annars så skaffa ett jobb övriga dagar du inte pluggar.

Man kan ju undra sen varför alla person hela tiden ska ha en massa hjälp från myndigheter... skaffa dej ett jobb... du är inte sjuk, du är gravid...   
    Vilka arbetsgivare vill ha någon som är gravid?
Svar på tråden Ung mamma utan ekonomisk hjälp från samhället