• Vilma 691

Ung mamma utan ekonomisk hjälp från samhället

Har igentligen bara lite frågor. Jag är 19 år och gravid i v.19. Jag går i skolan 2 dagar i veckan hos Unga mammor och pappor som det kallas i örebro. Däremot får jag inget studiebidrag än och tror inte jag kan få det heller? Men det jag undrar över är hur andra i min situation har gjort för jag tycker inte att jag får hjälp ifrån någon!

Jag gick till soc för att få socbidrag, men dom säger att eftersom min kille bor hos mig(han är inte skriven här) så måste han försörja mig, och vi klarar oss inte på hans lön enbart. Jag har bara jobbat 3 månader tidigare så jag kan inte få A-kassa, och ett tag var jag sjukskriven, men kunde inte heller få ersättning eftersom jag inte jobbat tillräckligt.  
    Finns det någon annan ekonomisk hjälp att få? Jag vill ju börja komvux och läsa upp mina betyg men då säger min lärare att jag måste vara 20 ( fyller 2a feb 2013, och terminen börjar jan 2013) Men sedan ska jag ju föda i mars också. usch blir galen av att inte kunna få någon hjälp ifrån någon!

Kom gärna med tips hehe =) 

• Svar på tråden Ung mamma utan ekonomisk hjälp från samhället
  • Mia95

Jag är väldigt nyfiken på hur "mycket" eller lite kanske man ska säga som han tjänar och vilka era utgifter är, vi här hemma klarar oss alldeles utmärkt på det JAG får in (min sambo är arbetssökande som det så fint heter)...jag är 17 (ja ve och fasa) min sambo 19 och sen har vi våran dotter på 3 månader, vi bor i en 2a och betalar runt 5000-6000 kr på räkningar varje månad och allt vi får in är som MAX 8300kr/månad...vi klarar oss GALANT och då äter våran flicka ändå ersättning (vilket inte är så billigt) och vi unnar oss nåt gott till helgen (inte varje men någon helg ibland) 

Har ni ungefär lika mycket i räkningar och han inte tjänar mindre än 8000kr/månad så lär er att hushålla med pengarna är mitt råd! 

• Ruggugglan
    Dr Mupp skrev 2012-10-10 12:51:27 följande:
    Om ni inte klarar er på hans lön får ni ju se över era utgifter. Svårare än så är det inte. 
    Nja, riktigt så lätt är det ju inte alltid.
  • lovegun

Har du sökt bostadbidrag?
    Det enda jag kan komma på...om ni inte som tidigare kommenterat lurar soc och säger att han har flytt eller nått :P Finns inget sätt dem kan få reda på motsattsen iaf. haha

Tyvärr så gäller det att dina föräldrar blir betalningsskyldiga så länge du studerar och är under 20 år. Men jag tror man får söka till komvux samma år man ska fylla 20. Har en tjej i min svenska grupp på komvux som är 19 och ska fylla 20, kolla med cityakademin vi biblioteket! :)    

• Dr Mupp
    Ruggugglan skrev 2012-10-10 20:51:43 följande:
    Nja, riktigt så lätt är det ju inte alltid.
    Jo eftersom han uppenabrligen tjänar så pass att de hamnar över socnorm så är det just så enkelt. Hade han tjänat så lite så de hamnade under socnorm så hade de ju fått socialbidrag.
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • La Lola
    Dr Mupp skrev 2012-10-12 01:45:13 följande:
    Jo eftersom han uppenabrligen tjänar så pass att de hamnar över socnorm så är det just så enkelt. Hade han tjänat så lite så de hamnade under socnorm så hade de ju fått socialbidrag.
    Fast...det var ju Ts som gick till soc. Killen är ju inte ens medsökande så då tror inte jag att de ens har räknat på hans lön....
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Tirem
    La Lola skrev 2012-10-12 07:18:18 följande:
    Fast...det var ju Ts som gick till soc. Killen är ju inte ens medsökande så då tror inte jag att de ens har räknat på hans lön....

Fast de bor ju tillsammans därför räknas DERAS ekonomi...

• La Lola
    Tirem skrev 2012-10-12 08:01:52 följande:

Fast de bor ju tillsammans därför räknas DERAS ekonomi...
    Han är inte skriven där står det ju.
  • Tirem
    La Lola skrev 2012-10-12 08:10:56 följande:
    Han är inte skriven där står det ju.

Men Ts skriver att han bor där! Om han nu bor där så fuskar de om de inte uppger det för sociala..

• La Lola
    Tirem skrev 2012-10-12 08:13:30 följande:

Men Ts skriver att han bor där! Om han nu bor där så fuskar de om de inte uppger det för sociala..
    Ja men han är fortfarande inte skriven där.....o hon uppgav ju tydligen att han bor där....
    Men eftersom hon gick dit själv så är han ju inte medsökande hursomhelst. Och då har de kanske inte räknat helt korrekt tänker jag. Den som Ts träffade kanske bara sa att han ska försörja henne men det kan vi ju bara spekulera i.
  • Tirem
    La Lola skrev 2012-10-12 08:17:05 följande:
    Ja men han är fortfarande inte skriven där.....o hon uppgav ju tydligen att han bor där....

Men eftersom hon gick dit själv så är han ju inte medsökande hursomhelst. Och då har de kanske inte räknat helt korrekt tänker jag. Den som Ts träffade kanske bara sa att han ska försörja henne men det kan vi ju bara spekulera i.

Men om man bor tillsammans så är man betalningsskyldiga för varandra enligt soc! Att han sedan inte är skriven där spelar mindes roll, dock ska han skriva sig där han tillbringar sin tid. Att inte skriva sig på samma adress för att plocka ut bidrag är fusk.

• La Lola
    Tirem skrev 2012-10-12 08:21:49 följande:

Men om man bor tillsammans så är man betalningsskyldiga för varandra enligt soc! Att han sedan inte är skriven där spelar mindes roll, dock ska han skriva sig där han tillbringar sin tid. Att inte skriva sig på samma adress för att plocka ut bidrag är fusk.
    Men fortfarande så var han inte medsökande.
    Går de dit båda två får de kanske hjälp.
  • Tirem
    La Lola skrev 2012-10-12 08:23:31 följande:
    Men fortfarande så var han inte medsökande.

Går de dit båda två får de kanske hjälp.

Ja, så kan det vara... Eftersom hon inte är ensamstående utan faktiskt sambo så kan ju inte sociala hjälpa dem innan de ansöker tillsammans som de ska göra!

• La Lola
    Tirem skrev 2012-10-12 08:30:27 följande:

Ja, så kan det vara... Eftersom hon inte är ensamstående utan faktiskt sambo så kan ju inte sociala hjälpa dem innan de ansöker tillsammans som de ska göra!
    Precis.
  • Tirem

Hoppas bara de inte försöker göra en fuling och tror att de slipper räkna in hans inkomst i deras totala bara för han inte står skriven där han faktiskt bor.

• Ruggugglan
    Dr Mupp skrev 2012-10-12 01:45:13 följande:
    De har ju inte sökt tillsammans.
  • Tirem
    Ruggugglan skrev 2012-10-12 08:34:41 följande:
    De har ju inte sökt tillsammans.

Fast de ska söka tillsammans eftersom de är sambos. Kanske därför hon inte får hjälp!

• Ruggugglan
    Tirem skrev 2012-10-12 08:38:54 följande:

Fast de ska söka tillsammans eftersom de är sambos. Kanske därför hon inte får hjälp!
    Ja, det är ju klart. Men eftersom han inte är skriven hos TS så har de ju med största sannolikhet inte sökt tillsammans. Därför skrev jag till TS att han skulle skriva sig där och sedan kan de söka tillsammans. Om de är berättigade socialbidrag märker de ju då isf.
  • Tealhawk

Hur mycket får din kille ut då? Det är ganska enkelt att klara sig på en lön enbart om man har rätt ekonomiskt tänk. Om ni får avslag från soc måste de ju tycka att han tjänar för mycket.
    Annars lite basic tips. Dra ned på allt onödigt som modekläder (alltså ok med funktionella), dyra snacks/matvaror, avsluta abonnemang (byt om det går och du inte kan avsluta helt) och alla nöjesinköp måste upphöra.

These are not the droids you're looking for
  • mclo

Testa söka jobb på den lilla godisbutiken i stan, kommer dock inte ihåg vad den heter nu men ligger vid Apple butiken dom brukar söka efter extra personal.

Svar på tråden Ung mamma utan ekonomisk hjälp från samhället