Inlägg från: Ruggugglan |Visa alla inlägg
  • Ruggugglan

Ung mamma utan ekonomisk hjälp från samhället

Om ni inte klarar er på hans lön så får han skriva sig hos dig och ni ansöker gemensamt. För det borde han väl kunna göra eftersom han bor hos dig?

Jag fick börja Komvux när jag var 19 år gammal, men det kanske är olika från skola till skola? Jag hann gå ett år innan jag fyllde 20 år.

• Ruggugglan
    MammaEmelie91 skrev 2012-10-10 11:29:46 följande:
    Din killes lön borde ni väl kunna klara er på?

Vi är en 3barnsfamilj & klarar oss på min sambos lön. Och givetvis barnbidragen, fp o ett underhållsbidrag. Vi får dessutom över varje månad, trots att jag köper kläder hejvilt.

Men det beror väl helt och hållet på vad han tjänar! Vi hade aldrig klarat oss enbart på min lön. Däremot hade vi klarat oss på min sambos lön.
  • Ruggugglan
    robbandan skrev 2012-10-10 11:41:15 följande:
    Läs på lite... www.csn.se/komv-folkh-gymn

Nåt borde du väl kunna få om du nu är studerande... annars så skaffa ett jobb övriga dagar du inte pluggar.

Man kan ju undra sen varför alla person hela tiden ska ha en massa hjälp från myndigheter... skaffa dej ett jobb... du är inte sjuk, du är gravid...   
    Vilka arbetsgivare vill ha någon som är gravid?
  • Ruggugglan
    La Lola skrev 2012-10-10 11:44:02 följande:
    Ganska många skulle jag tro.
    robbandan skrev 2012-10-10 11:49:18 följande:

Det finns säkert en hel del små och större butiker och caféer... städföretag... som behöver extra personal i kassan/reception eller plockfollk.  Dessutom är inte örebro den minsta staden i sverige så nåt finns säkert om man lägger manken till.

Men jag är varken gravid.. ung... arbetslös... deltids studerande eller arbetsgivare SÅ vad vet jag...  
    Selfish Geene skrev 2012-10-10 11:51:49 följande:
    varför inte?
    Jag ser bara till att det är ofantligt många ungdomar som inte är gravida eller har barn som också är arbetslösa.

Givetvis så finns ju chansen till att hitta ett jobb. Ger man järnet och ger sig fan på att man ska ha ett jobb så ökar ju chansen desto mer. Men att vara gravid är ju knappast en fördel.

• Ruggugglan
    Selfish Geene skrev 2012-10-10 12:02:11 följande:
    för ett tillfälligt arbete har det ingen betydelse, ts behöver inte ens nämna att hon är gravid
    Med tanke på att hon är i v. 19 så lär det synas om hon inte klär sig i stora kläder.
  • Ruggugglan
    MammaEmelie91 skrev 2012-10-10 12:22:39 följande:
    Fast jag skrev "borde" =) 
    Tja, du jämförde ju din situation med TS situation vilket var rätt onödigt.
  • Ruggugglan
    Dr Mupp skrev 2012-10-10 12:51:27 följande:
    Om ni inte klarar er på hans lön får ni ju se över era utgifter. Svårare än så är det inte. 
    Nja, riktigt så lätt är det ju inte alltid.
  • Ruggugglan
    Dr Mupp skrev 2012-10-12 01:45:13 följande:
    Jo eftersom han uppenabrligen tjänar så pass att de hamnar över socnorm så är det just så enkelt. Hade han tjänat så lite så de hamnade under socnorm så hade de ju fått socialbidrag.
    De har ju inte sökt tillsammans.
  • Ruggugglan
    Tirem skrev 2012-10-12 08:38:54 följande:

Fast de ska söka tillsammans eftersom de är sambos. Kanske därför hon inte får hjälp!
    Ja, det är ju klart. Men eftersom han inte är skriven hos TS så har de ju med största sannolikhet inte sökt tillsammans. Därför skrev jag till TS att han skulle skriva sig där och sedan kan de söka tillsammans. Om de är berättigade socialbidrag märker de ju då isf.
Svar på tråden Ung mamma utan ekonomisk hjälp från samhället