Inlägg från: Anonym (Barnmorskan.) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Barnmorskan.)

Jag är BARNMORSKA på förlossningen och BB. Fråga mig vad ni vill!!!

Anonym (Tree) skrev 2012-10-15 07:32:08 följande:
    Jag igen som hade värkar igår, det avtog mot kvällen .. MEN nu när jag vaknade kom det STOR brun slemmig flytning var lixom tvungen att torka mig 3 gånger innan det slutade komma, är det normalt?det var riktigt SLEM som man kunde ''dra'' bort om man ville..kan slemproppen vara brun/gul/vit... ?? tänkte att det kanske kunde vara den... Tycker du jag ska ringa in till FL och höra med dom ? tänkte så bebisen mår bra...

Det låter som slempropp. Den kan gå tidigare än den borde och den kan även återbildas. Så länge du känner av ditt barn, inte har värkar, vattenavgång eller riklig blödning så kan du avvakta hemma. Vid frågor kontaktar du förlossningen.
  • Anonym (Barnmorskan.)
    Mitjka skrev 2012-10-15 15:33:28 följande:
    Först och främst: TACK till TS som tar sig tid och svarar på alla dessa frågor. Uppskattas i högsta grad! Sen har jag några frågor ang. Förlossningsdepression som du kanske kan svara någotsånär på :) 1. Hur vanligt är det att få Förlossningsdepression? 2. Kvinnor som tidigare har lidit/lider utav depression löper dom större risk att bli drabbad av en Förlossningsdepression? 3. Har man sett att en viss grupp löper större risk att drabbas? (tex. Kanske unga, gamla, ensamstående, osv) Tusen tack!

Hejsan. Tack för värmande råd! Att få en depression är ganska vanligt. Ca 80-90 % mår dåligt efter barnafödande men en del har kvar sin depression som många gånger även yttrar sig så sent som när barnet är 1 år gammalt. Dvs. Mamman mår bra under barnets första månader och hamnar där efter i en depression. Chanserna till en depression ökar då mor har haft det innan. Det kan handla om bostad, ekonomi, mat, relationer, att du har/haft traumatisk förlossning, att ditt barn mör/mått dåligt, att du själv mår/mått dåligt osv.... Kram
  • Anonym (Barnmorskan.)
    Nea88 skrev 2012-10-15 18:33:55 följande:
    3 dagar efter förlossningen stod jag hemma och dammsög, jag var sydd en hel del och blödde , istället för att ta hand om min dotter, orkade, vågade och ville inte ta hand om henne, men trodde att det kanske var normal, när hon var 4 månader gjorde jag något test hos Bvc som visade att jag hade fl depression men fick vid eget initiativ ta kontakt med deras psykolog, så blev det bättre i ca 4 månader men sedan ännu sämre i några månader, och nu bättre igen. Går just nu inte hos någon. Tack vad snällt att du svarade, dom fick även ta ut henne med stor sugklocka och bara det var ju jobbigt.

En förlossnings depression kan sträcka sig upp till år och den kan komma så pass sent som när banet är några månader ellertom strax innan den fyller ett år. Hoppas du finner glädje framöver. Kram
  • Anonym (Barnmorskan.)
    Anonym skrev 2012-10-17 13:03:17 följande:
    En kanske konstig fråga, men du måste ju ha varit med om kvinnor som inte är så noga med sin hygien osv. Hur tar du det när en ofräsch kvinna fläker på benen och odören sveper i hela rummet, det måste ju ha hänt mer än en gång. Hur upplever du det och vad gör du med en stank som faktiskt är outhärdlig?? Det måste ju vara skitäckligt!

Vad ska man göra? Kan ju inte skicka hem henne. Jag brukar inte göra något mer än att erbjuda bad som smärtlindring.
  • Anonym (Barnmorskan.)
    Busungar0609 skrev 2012-10-17 14:33:35 följande:
    Hej är i v 35+4 idag o har som värk i ryggslutet upp mot ryggen o sidorna!trycker o sticker neråt! Är det förvärkar el ngt annat! Har tagit två Alvedon m d hjälpte inte direkt! Har haft detta sen i morse. Tacksam för svar

Om det fortsätter att smärta så söker du förlossningen annars är det vanligt med ont i fogarna och tryck nedåt med tanke på att barnet ökar i vikt.
  • Anonym (Barnmorskan.)
    Anonym (doula) skrev 2012-10-20 18:30:17 följande:
    Vad tror du om det här? "Choklad mot havandeskapsförgiftning" sverigesradio.se/sida/artikel.aspx...

Wooooow det låter ju underbart om det stämmer;)
  • Anonym (Barnmorskan.)
    elyse skrev 2012-10-20 20:07:40 följande:
    Tror min fråga försvann tidigare så jag ställer den igen; Finns det en ungefärlig budget per förlossning som ni förväntas hålla?   

Hur menar du nu? Menar du vaginalt, ks?
  • Anonym (Barnmorskan.)
    Anonym (snart 6 barn) skrev 2012-10-20 19:43:04 följande:
    tror du missade mig?

Ta om frågan.
  • Anonym (Barnmorskan.)
    Fröken glad skrev 2012-10-20 20:24:14 följande:
    Jag gick för tre år sedan igenom en bukplastik på grund av väldigt delade bukmuskler. Jag valde att inte vänta trots att jag ville ha fler barn framöver då jag hade väldigt ont när jag åt och led av det på flera sätt. Nu är jag gravid igen i v 6 och är livrädd att jag ska få tillbaka problemen då jag blir väldigt stor som gravid (har alltid legat flera kurvor över medel på SFmått och liknande) och gått över med båda barnen innan. Samt att det ska göra ont för att det blir för stramt. Jag undrar om någon fått kejarsnitt beviljat två veckor innan på grund av detta eller vad ska jag göra? Jag vill inte gå längre än till 38+0 då barnet är färdigt egentligen och är livrädd inför detta :( och det skapar stor ångest hos mig. Jag är inte förlossningsrädd då jag har fött vaginalt två gånger och det har gått jättebra men nu vill jag verkligen bara ha snitt för att bli igångsatt vägrar jag då jag vet att det kan gå hursomhelst. Vad gäller att barnet ska vara färdigt så har båda mina barn vägt runt 4.5kg så ett par veckor innan borde de inte vara så små. Är det skäl som kommer tas hänsyn till?  

Det är en fråga du får ta upp på mvc där fin bm får ta kontakt med förlossningen där du kommer att föda.
  • Anonym (Barnmorskan.)
    sara gerdrup skrev 2012-10-20 20:32:44 följande:
    När jag kom på ul och skulle vara gravid i vecka 15 + 2 så var det tomt i magen. Jag har inte haft någon blödning. Hur och när bör detta ha hänt ?

Ett missfall kan ha ägt rum ganska tidigt. Hur var det med symtomen? Försvann de? Har du haft kramper? Andra tecken på att graviditeten har upphört? Kram på dig
Svar på tråden Jag är BARNMORSKA på förlossningen och BB. Fråga mig vad ni vill!!!