Inlägg från: Anonym (Barnmorskan.) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Barnmorskan.)

Jag är BARNMORSKA på förlossningen och BB. Fråga mig vad ni vill!!!

dinfina85 skrev 2012-10-10 10:15:26 följande:
    Hej barnmorskan. Jag har ett jätte skämigt problem. Eller rättare sagt ett problem jag inte vågar prata med någon om. Jag tror inte på att jag är gravid, och går omkring och tänker att bebisen i magen är död. Kollar i toaletten varje gång jag kissar om jag fått missfall eller blöder. Är i vecka 18 nu. Förstår inte hur jag ska orka med denna oror resten av graviditeten. Vad ska jag ta mig till? Är detta vanligt?  

Hejsan vännen. Det är ett vanligt problem. Har du varit på RUL ännu? Oftast blir det tydligare och verkligare för mamman att hon väntar barn efter ultraljud och efter att barnet i magen har börjat att sparka. Kanske har du med dig enkel i bagaget som gör det svårt för dig att släppa på oron lite. Prata med din bm på mvc- de brukar lyssna och det finns ingenting pinsamt i det. Lycka till.
  • Anonym (Barnmorskan.)
    Elejla skrev 2012-10-10 10:51:52 följande:
    Jag blev klippt på min första förlossning och undrar hur det brukar vara nästkommande förlossning om man blivit klippt. Är det vanligt att man blir klippt igen eller spricker? Har du nån erfarenhet av detta?

Det är olika. Varför de behövde klippa dig vet jag inte men oftast beror det på att man vill ha ut barnet snabbt eller att perineum är stramt och därför bör ett klipp göras. Det behöver inte alls vara så att du behöver klippas igen.
  • Anonym (Barnmorskan.)
    Milleman skrev 2012-10-10 11:03:34 följande:
    Minns du hur mycket den största bebisen vägt som du förlöst? Min son vägde 5300 g och chockade de flesta i rummet :P Och på BB kallades han Buddha ;)

Ca 5700 gram;)
  • Anonym (Barnmorskan.)
    Anonym (AnnaPanna) skrev 2012-10-10 10:16:17 följande:
    Usch nu får jag dåligt samvete. Jag snittades akut för några månader sedan men det var alltså ingen brådska. Bm som frågade om de fick ta blod från navelsträngen (tidig avnavling) sa att man inte avnavlar sent vid ks och jag hade läst att man inte brukar göra det pga infektionsrisken - men jag hade alltså kunnat få sen avnavling? Känner mig lurad och dum...

Jag vet inte vilket sjukhus du fött barn på. Kan inte uttala mig om rutinerna för just det sjukhuset.
  • Anonym (Barnmorskan.)
    Alvi skrev 2012-10-10 11:17:07 följande:
    Hejsan barnmorskan! När jag födde mitt första barn sprack jag "normalmycket". Dock lyckades min bm sätta stygn rätt över slidöppningen så att jag helt enkelt blev ihopsydd. Fick sövas och klippa upp det och sy om 3 månader senare. Jag har även efter min andra förlossning insett att jag blev för tight sydd i mellangården, för högt upp liksom, så hålet blev minskat, om du förstår. Detta sprack upp under andra förlossningen och blev inte sytt på nytt så därför är det nu normalt igen. När jag ringde upp förlossningen och fick prata med henne och en annan sade de att det "blir så ibland, det är ju så svullet och svårt att se.". ÄR det verkligen så?? Händer såna misstag och det är inget att göra åt?!?

Misstag sker precis som i övrig vård tyvärr. Det är bara beklagligt att det sker. Bm och läkare borde få friska upp sina kunskaper inom suturering för att ge en god vård!
  • Anonym (Barnmorskan.)
    Anonym (mamma till tre) skrev 2012-10-10 11:43:35 följande:
    Hej barnmorskan Skulle vilja fråga varför ni inte erbjuder Västerviksmetoden mer under förlossningar? Då ingen i min umgängeskrets hört talas om den! Min första förlossning fick jag epidural, det min barnmorska berätta var det bästa, men kan säga hade ont, mådde dåligt efter och de första veckorna var som en dimma. Min andra förlossning, tog barnmorskan upp på förlossningen och fråga om jag inte ville ha västerviksmetoden, kan säga att jag verkligen älskar den, helt bedövad, kände ingenting satt och läste tidning under tiden, tills krystningsarbetet var igång, och mådde hur bra som helst efter (klar i huvudet) samma med min tredje...den är helt underbar :)

Inte alla känner till denna metod och är insatta i hur den fungerar tyvärr.
  • Anonym (Barnmorskan.)
    Anonym skrev 2012-10-10 12:08:32 följande:
    En fråga, fick en tjej för snart 6 v sen. Efter förlossningen fick jag åka upp på op för moderkakan hade gått sönder. Min fråga är om du vet, hur länge blöder/avslag man efter det? 

Om allt kom ut som det skulle så bör du inte blöda mer än efter en vanlig förlossning.
  • Anonym (Barnmorskan.)
    Spartacus skrev 2012-10-10 12:41:07 följande:
    Hej BM! MIn första förlossning gick hyfsat fort, ca 6 timmar från första värk. Eftersom jag fick ryggbedövning så stannade allt upp en bra stund, därför misstänkte jag lagom till nästa barn att det skulle gå undan. barnmorskorna höll inte med mig. jag blev inskriven kl 8 med barn nr 2, han är född 8.17. det hade då gått ca 2 timmar och 17 minuter från första känning. OM jag nu skulle lyckas få en nr 3, kan man ringa ambulans då eller vad fasiken gör man? jag bor nu dessutom på landet så det tar ju tid att ta sig till sjukan eller kan man få tid för igångsättning av dessa orsaker? eller är det bara att utbilda karln i hemmaförlossning?

Hahahahahaha du r nog utbilda mannen din;) Nej men jag tycker att du åker in när dina värkar startar. Om ditt sjukhus har patienthotellet och du inte riktigt är igång kan ni kanske stanna över där så har du nära till sjukan. Eller kanske har BB platser eller även vissa förlossningar kan ha sovrum. Lycka till.
  • Anonym (Barnmorskan.)
    Nötcreme skrev 2012-10-10 12:47:23 följande:
    Hej. En fråga, jag födde min dotter hemma på 20 min från första värk. Allt fick bra. Men nu är jag gravid med 3 an. Och min BM erbjuder inte mig nån igångsättning. Finns det några "regler" riktlinjer?

Tala med din mvc bm som kan ta kontakt med sjukhuset som du ska föda på. Endast de kan bedöma om du kan sättas igång eller inte.
  • Anonym (Barnmorskan.)
    Anonym (kanske gravid) skrev 2012-10-10 12:53:59 följande:
    Vart måste jag flytta för att få dig som barnmorska vid min nästa graviditet?

Vart bor du?;)
Svar på tråden Jag är BARNMORSKA på förlossningen och BB. Fråga mig vad ni vill!!!