Jag är BARNMORSKA på förlossningen och BB. Fråga mig vad ni vill!!!
Anonym (Vill ha barn #2) skrev 2012-10-10 18:25:26 följande:
Jag läste tidigare i tråden att det finns ett utarbetat program för bm och läkare för hur man suturerar bristningar vid förlossning. Vad är det för program för hur man ska sy du menar? Vad innebär det? Det som hände mig var att jag fick (enligt journalen) grad 2-bristningar och syddes i 70 minuter med enbart bedövningsspray som smärtlindring (sprayen är för övrigt helt vidrig att få öst över öppna sår...). Det var den förlösande bm som sydde och när jag kom på efterkontrollen så studsade kontrollerande bm till och undrade: "VEM är det som sytt dig, hon måste ha varit ny!" Och jo - mycket riktigt, vid lite efterforskningar så visade det sig att jag måste ha varit förlösande bm's om inte första patient så åtminstone inte långt därifrån. Vid utdrivningsskedet var hon ensam bm, undersköterskan frågade om hon inte skulle gå och hämta någon mer, men bm snäste "Nä, det behövs inte!". Hon tvingade mig att använda gyn-ställning (som jag bad att få slippa) och agerade som värsta hejarklacksledaren, jag skulle bara trycka på, trycka på, trycka på... Så alltså - min värsta skräck (som jag skrivit om i förlossningsbrevet) besannades med bristningar kors och tvärs, inre och yttre blygdläppar, klitoris, mellangård, slida... och sedan nål och tråd i över en timme. På BB hade jag ett hb på 84, men i min journal står det att jag förlorade 250 ml blod - det kan väl bara inte stämma?! Sedan dess har jag genomgått en operation för att försöka rätta till att jag blev ihopsydd alldeles för tight och dessutom snett och vint. Resultatet blev väl sådär. Det här var min första förlossning och jag skulle gärna ha velat haft två barn.Jag kan bara inte tänka mig att gå igenom samma sak igen och är jätteledsen över det! Planerat snitt känns inte som ett alternativ för mig eftersom barnen faktiskt löper en högre risk för att utveckla vissa sjukdomar. Min fråga är alltså om det i riktlinjerna för suturering står något om vem som ska få sy sådana här skador? Det kan ju inte vara vettigt att en nyutexad, kaxig bm gör det utan att fråga om hjälp.Ojdå kära vän. Man ska definitivt inte sy om man man är osäker och absolut inte så pass länge med endast spray! Grad 1 och 2 syr vi bm resterande skador syr doktorn. Om man är osäker bör alltid en annan bm eller tom läkare tillfrågas. Vi utgår från ett program där all personal bör lära sig att sy utefter. Lycka till nästa gång och jag hoppas du får en bättre erfarenhet.