Anonym (Älgen) skrev 2012-10-09 23:03:52 följande:
Hej och tack för en bra tråd!! Har några frågor: 1. När man läser om förlossningar och ser program etc så visas det ju alltid kvinnor som har vansinnigt ont under värkarna, men sedan får de här pauserna mellan värkarna där de dricker/pratar med sin man/kan hämta andan och lyssna på delfinsång och allt annat de planerat in ;) Under min förlossning upplevde jag inte att värkarna lättade alls mellan 4-10cm, vilket tog cirka 3,5 timme. Jag hade lustgas och bm var på mig mycket att jag måste ta bort den i värkpauserna, problemet var ju att jag inte HADE pauser, så för att få behålla gasen fick jag ta bort dem med jämna mellanrum trots att det fortfarande gjorde lika ont. Min fråga är då, hur vanligt är det att man inte har värkpauser? Och ser det verkligen ut så där för de flesta, att det gör ont i värkarna och "Nästan inget" mellan? Eller har jag en skev bild av hur det ska vara? 2. Hur lång tid är det normalt att krystandet tar? Vad är "För lång tid"? 3. Jag hade uppfattningen att det var normalt att barnet åker ut lite mer (eller ska göra) för varje värk men också glider tillbaka lite igen varje gång. Är det så? När jag födde åkte nämligen bebisen hela tiden tillbaka delvis igen (men lite mer ut för varje gång givetvis) och jag reagerade inte på det då, men min man gjorde det och var väldigt orolig för att det inte gick "som det skulle". Borde jag varit oroad där?
Hejsan. Det är vanligt att man får en paus mellan värkarna ja. Just för att kroppen ska hörs sig redo för nästa värk. Och du har rätt - många dricker, kissar, skämtar och lyssnar på delfinsång under pauserna:) Om det var ditt första barn så har ditt öppningsskede gått ganska fort så det är inte konstigt om du inte fick paus mellan värkarna. Det är inte jätte vanligt att förstisar föder fort men det sker titt som tätt. Att krysta över 1-1/5 timme kan vara vanligt beroende på om det är första barnet och även mammans krystkänslor. Dock är det viktigt att barnet kommit ner till bäckenbotten ( förstisar ) innan det krystas på aktivt. Just för att spara på krafterna, minimera risken att spricka mycket. Normalt att alltså att krysta allt ifrån någon minut till 2 timmar. Det är olik från sjukhus till sjukhus.