Inlägg från: Anonym (Barnmorskan.) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Barnmorskan.)

Jag är BARNMORSKA på förlossningen och BB. Fråga mig vad ni vill!!!

Gravid20 skrev 2012-10-09 22:33:58 följande:
    Hej. jag undrar en sak om moderkakan. Jag hade en lätt förlossning på ca.6 timmar. Efteråt så avtog värkarna ut och jag fick ökat dropp, tablett under tungan, spray under tungan och akupunktur i lilltån för att få igång värkarna men inget hände, detta resulterade i att massa olika "krysstningsställningar" för att hjälpa till.. inget hände så jag blev skickad för att skrapas.. hur ofta händer detta? varför och kan man göra något för att undvika att det händer.. jag är rädd att det ska hända nästa förlossning också :( tack på förhand

Det händer ibland att man får göra en manuell placentalösning. Hur det ser ut statistiskt vet jag inte. Är för trött för att kolla upp men jag kan se mig för på jobbet imorgon.
  • Anonym (Barnmorskan.)
    Anonym (L) skrev 2012-10-09 22:29:59 följande:
    Varför är det farligare att bli gravid när man är överviktig?

Risken att drabbas av gestationsdiabetes, högt blodtryck och preeklamsi ökar vid övervikt. Risken med övervikt kan över bidra till att en mamma föder stort barn och att förlossningen blir mer långdragen, alternativ avslutas genom ks.
  • Anonym (Barnmorskan.)
    Anonym skrev 2012-10-09 22:41:01 följande:
    Tycker du dig se att det blir mindre bristningar vid vissa förlossningställningar  tex mer upprätt än ligga på rygg eller halvsitta i sängen? Eller tycks det inte spela någon roll alls med ställningarna utan det är mer strukturen på kroppens vävnad som avgör? Såg en tidigare fråga om du förlöst ett dödfött barn vilket du ännu inte gjort men jag har fött ett dödfött barn och ett råd jag vill ge dig och dina kollegor är att se att även vi föräldrar till dödfödda barn faktiskt också precis som alla andra BLIVIT FÖRÄLDRAR TILL VÄRLDENS FINASTE BARN  och vi vill också få bli gratulerade! Man kan beklaga situationen men gratulera till det vackraste barn som fötts på jorden! jag är jätteledsen över att jag inte fick någon flagga på min fikabricka efteråt, jag hade också blivit MAMMA precis som alla andra. Kom ihåg att sorgen efter ett förlorta barn är LIVSLÅNG och går aldrig över, jag önskar att man ca ett år efter förlossningen fick komma dit igen och prata om förlossningen och sånt när man fått lite perspektiv. Uppmuntra föräldrarna till att göra saker med barnet, bada, tvätta, byta blöja, klä på osv och hålla i barnet mycket och ta massor av fotografier. Hjälp dem med att ta kort om dom själva inte orkar. Det aboslut svåraste av allt (nej det är inte själva förlossningen som många tror) det svåraste av allt är att lämna BB utan sitt barn, att bestämma sig för att NU åker vi hem och vi får aldrig mer se vårt barn!  

Först vill jag gratulera till barn och beklaga att det inte fick stanna hos er
  • Anonym (Barnmorskan.)
    Anonym (Mor) skrev 2012-10-09 22:44:02 följande:
    Vid vilken ålder anser ni barnmorskor att man är äldre föderska? Jag har fött två barn. Den första när jag var 26 år tog 8 Tim, den andra förlossningen hade jag när jag var 29 tog 1,5 timme och var lätt. Om jag föder ett tredje barn när jag är 36. Kan jag då förvänta mig en mer komplicerad förlossning för att jag är äldre?

Varje ålder har sina för och nackdelar. Tredje barnet vid 36 är ju jätte bra. Du har redan fött barn och kroppen vet vad den har att vänta sig. Hur din förlossning vet kan ingen svara på. Lycka till.
  • Anonym (Barnmorskan.)
    FruEnarsson skrev 2012-10-09 22:51:02 följande:
    Jag undrar om prematur födslar kan vara ärftligt? Min pappa föddes i v 34, min brors son föddes i v 34, min son föddes i v 34 och min syster son i v 35. Eller är detta bara ett rätt lustigt samman träffande?  

Det finns många orsaker till varför barn föds för tidigt att det är svårt att svara dig exakt. Men en del sjukdomar går i arv vilket kan vara en av de bidragande orsakerna. Jag har iaf inte hört att d ska vara vetenskapligt bevisat att tidiga födslar går i arv.
  • Anonym (Barnmorskan.)
    taru skrev 2012-10-09 23:00:00 följande:
    Hej !! 😊😊 Vilken härlig tråd !!! Jag har några frågor , förstår att du inte han svara helt men iaf .. Är en 6 barnsmamma , som sååå gärna skulle vilja ha 1 liten till ! Men det vill sig inte !! Julen 09 så åkte blev jag allvarligt sjuk ( höll på att stryka med själv ) Gravitetiskt fett lever .. Blev akutsnitt i vecka 30 .. Hösten -10 var jag gravid igen , höll mig på benen , snittad i vecka 37 Moderkakan ville inte dra ihop sig så fick sammandragande och han stimulera den ... Gick ihop efter ett tags kämpande .. Nu till min fråga .. Kan dom skadat nåt ? Jan snitten göra så att jag inte blir gravid ? Är jag/ kroppen för sleten ? 3 barn på mindre än 3 år ! Försökt nu i snart 1 år .. Men nä.. Det går inte !! Vad är det gör fel ?!? :(((((

Hejsan. Grattis till dina 6 barn. Vilket härligt gäng ni fått till;) Ett snitt medför ju ärrbildningar på kroppen och det tar allt längre tid för kroppen att läcka ihop. Även graviditeter påfrestar kroppen, speciellt livmodern som är en muskel och måste arbeta hårt under varje graviditet och förlossning . Varför du inte blir gravid igen är svårt att säga tyvärr:/
  • Anonym (Barnmorskan.)
    Anonym (Älgen) skrev 2012-10-09 23:03:52 följande:
    Hej och tack för en bra tråd!! Har några frågor: 1. När man läser om förlossningar och ser program etc så visas det ju alltid kvinnor som har vansinnigt ont under värkarna, men sedan får de här pauserna mellan värkarna där de dricker/pratar med sin man/kan hämta andan och lyssna på delfinsång och allt annat de planerat in ;) Under min förlossning upplevde jag inte att värkarna lättade alls mellan 4-10cm, vilket tog cirka 3,5 timme. Jag hade lustgas och bm var på mig mycket att jag måste ta bort den i värkpauserna, problemet var ju att jag inte HADE pauser, så för att få behålla gasen fick jag ta bort dem med jämna mellanrum trots att det fortfarande gjorde lika ont. Min fråga är då, hur vanligt är det att man inte har värkpauser? Och ser det verkligen ut så där för de flesta, att det gör ont i värkarna och "Nästan inget" mellan? Eller har jag en skev bild av hur det ska vara? 2. Hur lång tid är det normalt att krystandet tar? Vad är "För lång tid"? 3. Jag hade uppfattningen att det var normalt att barnet åker ut lite mer (eller ska göra) för varje värk men också glider tillbaka lite igen varje gång. Är det så? När jag födde åkte nämligen bebisen hela tiden tillbaka delvis igen (men lite mer ut för varje gång givetvis) och jag reagerade inte på det då, men min man gjorde det och var väldigt orolig för att det inte gick "som det skulle". Borde jag varit oroad där?

Hejsan. Det är vanligt att man får en paus mellan värkarna ja. Just för att kroppen ska hörs sig redo för nästa värk. Och du har rätt - många dricker, kissar, skämtar och lyssnar på delfinsång under pauserna:) Om det var ditt första barn så har ditt öppningsskede gått ganska fort så det är inte konstigt om du inte fick paus mellan värkarna. Det är inte jätte vanligt att förstisar föder fort men det sker titt som tätt. Att krysta över 1-1/5 timme kan vara vanligt beroende på om det är första barnet och även mammans krystkänslor. Dock är det viktigt att barnet kommit ner till bäckenbotten ( förstisar ) innan det krystas på aktivt. Just för att spara på krafterna, minimera risken att spricka mycket. Normalt att alltså att krysta allt ifrån någon minut till 2 timmar. Det är olik från sjukhus till sjukhus.
  • Anonym (Barnmorskan.)
    Anonym (Älgen) skrev 2012-10-09 23:03:52 följande:
    Hej och tack för en bra tråd!! Har några frågor: 1. När man läser om förlossningar och ser program etc så visas det ju alltid kvinnor som har vansinnigt ont under värkarna, men sedan får de här pauserna mellan värkarna där de dricker/pratar med sin man/kan hämta andan och lyssna på delfinsång och allt annat de planerat in ;) Under min förlossning upplevde jag inte att värkarna lättade alls mellan 4-10cm, vilket tog cirka 3,5 timme. Jag hade lustgas och bm var på mig mycket att jag måste ta bort den i värkpauserna, problemet var ju att jag inte HADE pauser, så för att få behålla gasen fick jag ta bort dem med jämna mellanrum trots att det fortfarande gjorde lika ont. Min fråga är då, hur vanligt är det att man inte har värkpauser? Och ser det verkligen ut så där för de flesta, att det gör ont i värkarna och "Nästan inget" mellan? Eller har jag en skev bild av hur det ska vara? 2. Hur lång tid är det normalt att krystandet tar? Vad är "För lång tid"? 3. Jag hade uppfattningen att det var normalt att barnet åker ut lite mer (eller ska göra) för varje värk men också glider tillbaka lite igen varje gång. Är det så? När jag födde åkte nämligen bebisen hela tiden tillbaka delvis igen (men lite mer ut för varje gång givetvis) och jag reagerade inte på det då, men min man gjorde det och var väldigt orolig för att det inte gick "som det skulle". Borde jag varit oroad där?

Och ja det är normalt att huvudet kommer fram lite för att åka tillbaka igen. Just för att vävnaderna skall hinna töja ut sig.
  • Anonym (Barnmorskan.)
    Anonym (Ajajajajajajaj!!) skrev 2012-10-10 00:09:15 följande:
    Är det normalt att en barnmorska inte alls håller emot när barnets huvud är på väg ut? Har hört av andra nyförlösta att de gör det för att man inte ska spricka så förtvivlat, men när jag födde fick jag ingen sån hjälp och när jag försökte hålla emot själv så fick jag bannor... och sprack nåsåinih* förstås. Snart 18 år sen och aldrig mer. Måste också fråga om det är normalt att bli sydd med kaststygn efteråt? Jag fick bli uppsprättad igen dygn 2 senare eftersom jag inte kunde sitta när de ärtans stygnen bet sig in i köttet... så jag kunde lika gärna skitit i att bli sydd, för det är Blå Hallen därnere sen dess. Och är det normalt att bli så jäkla stor och slapp i underlivet efteråt?  Har ingen behållning av en normalstor kuk, den bara halkar runt... och nej, jag blir inte lyssnad på nu heller när jag pratar med gynekologen alla dessa år senare och är ledsen för att jag inte njuter av vaginalt sex längre. Knipövningar hjälper inte, för det fattas vävnad på sidorna av slidmynningen för jag sprack åt sidorna, inte mot anus då jag födde knästående. Och ja, jag önskar att jag inte hade fött alls, vissa dagar. Tyvärr, skadorna var varken små eller lätta att leva med även om jag älskar mitt barn.

Ojdå:( Hur det var för 18 år sedan vet jag inte men vi bm bör alltid hålla emot när barnet föds just för att minimera riskerna att spricka. I dagsläget syr vi utifrån ett speciellt program som är utformad för bm och läkare och det måste vi följa.
  • Anonym (Barnmorskan.)
    Anonym skrev 2012-10-10 00:11:36 följande:
    Hur mycket ska en bebis i vecka 22 sparka? Om barnet inte sparkar, hur kollar ni upp det? Om en bm har betet sig tokigt och gjort stora fel, tycker du att man kan gå vidare med det då?  Såg uppdrags granskning på tv där det handlade om kvinnor som spruckit hela vägen, har du varit med om ett sådant fall och inte rapporterat det? Är det vanligt? Vad rekommenderar du ur hälsosynpunkt och åter ställningen, kejsarsnitt eller vaginalt?  Hur stor chans är det för tvillingar om har det i släkten på mammas sida, hennes mormor. Många frågor men väldigt tacksam om du orkar svara=) 

Det beror på hur ditt barn ligger och hur din moderkaka ligger för att känna ditt barn i vecka 22. Är du orolig ska du självklart kolla upp det. Doktorn kan hörs ett ultra ljud för sättes hur det ser ut i magen. Jag har varit med att kvinnor spruckit vid fåtal förlossningar tyvärr. Jag har alltid rapporterat! Ur hälsosynpunkt så läker de flesta fortare efter en vaginal förlossning. Men det är individuellt. Tvillingchanserna går i arv på mammans sida om mamman får en dotter.
Svar på tråden Jag är BARNMORSKA på förlossningen och BB. Fråga mig vad ni vill!!!