• Anonym (behöver)

Behöver hjälp med argument

Vi ska på samarbetssamtal, för barnet och min skull vill jag ha varannan helg, för att jag studerar heltid och barnet går förskola hos mig och jag vill ha hela helger med barnet för vår skull.
    Barnet är 2 år gammalt och vi föräldrar bor i olika kommuner.
    Behöver hjälp med argument för att få igenom det!
    Just nu har vi 3 dagar var och barnet mår inte bra men pappan vägrar ändra på sig.
    Hans krav är att jag ska alltid föra halva vägen när han ska ha umgänge och jag ska hämta hem barnet på söndagar, vilket betyder jag måste åka kl 7 på morgonen, det låser totalt min förmåga att kunna resa bort min barnfria helg eller tex ha en festkväll på lördag.
    Hjälp mig att få ett liv! Jag går under!

• Svar på tråden Behöver hjälp med argument
  • Anonym (?)

Fattar inte riktigt ert nuvarande upplägg.. Har ni båda tre dagar var i stöten eller har du först fyra dagar och sedan pappan tre dagar varje vecka? Du kan ju bara säga att du inte längre går med på det nuvarande upplägget för att det inte passar dig. På vilket sätt mår barnet dåligt av ert nuvarande upplägg?

• Pissenisse

Ett tips är att inte lägga lika mycket krut på hur det förstör din festlördag och barnfria helg när du precis konstaterat att barnet inte mår bra... Lägg fokus på det istället och låt festlördag bli en bonus isåfall.

• h8him

Varför vill du minska pappans tid med barnet? Hela helger kan man ha utan att göra så.

• Regnig måndag

Fundera över vad barnet vinner på att du "får igenom det", varför den inte kan bo hos pappan på heltid och dig vh. Vad gör du som är så mycket bättre för barnet? Här måste du helt tänka bort vad du själv känner.

När du kan svara på det har du också argument varför barnet ska bo hos dig och inte pappan.

Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Anonym (argument)

Hur långt är det mellan dig och pappan, är det en mil vi pratar om eller är det 30 mil?
    Varför måste du åka kl. 7 på söndag morgon det förstår inte jag?

Till att börja med så ska du inte nämna ett ord om dina behov alls utan om du nu absolut vill minska barnets umgänge med pappan så kan du i så fall poängtera att det är resandet som inte är bra som det är idag.
    När du säger var 3:e dag förstår jag inte heller du får precisera lite mer hur ni har delat upp dagarna? Varför inte köra helt på varannan vecka med byte fredagar? (Eller annan passande dag)  

Att använda som argument att du inte får festa på lördagar eller åka bort det ska du verkligen inte säga, du kommer framstå som omogen och omdömeslös och då är det ju pappan som kanske borde ha boendet och du vara umgängesförälder. Det är bara barnets behov som ska tillgodoses inte dina eller pappans.

• Anonym (?)
    Anonym (argument) skrev 2012-10-04 08:44:35 följande:
    Hur långt är det mellan dig och pappan, är det en mil vi pratar om eller är det 30 mil? Varför måste du åka kl. 7 på söndag morgon det förstår inte jag? Till att börja med så ska du inte nämna ett ord om dina behov alls utan om du nu absolut vill minska barnets umgänge med pappan så kan du i så fall poängtera att det är resandet som inte är bra som det är idag. När du säger var 3:e dag förstår jag inte heller du får precisera lite mer hur ni har delat upp dagarna? Varför inte köra helt på varannan vecka med byte fredagar? (Eller annan passande dag)   Att använda som argument att du inte får festa på lördagar eller åka bort det ska du verkligen inte säga, du kommer framstå som omogen och omdömeslös och då är det ju pappan som kanske borde ha boendet och du vara umgängesförälder. Det är bara barnets behov som ska tillgodoses inte dina eller pappans.

Jag tycker att umgängesscheman ska utformas så att de blir hållbara och praktiska för både barn och föräldrar. Det finns ju inget självändamål att ha så störande umgängesschema som möjligt bara för att det går. Skulle ni stiga upp kl3 på natten varje lördag om ni inte var tvungna exempelvis??
  • Anonym (argument)
    Anonym (?) skrev 2012-10-04 08:50:28 följande:

Jag tycker att umgängesscheman ska utformas så att de blir hållbara och praktiska för både barn och föräldrar. Det finns ju inget självändamål att ha så störande umgängesschema som möjligt bara för att det går. Skulle ni stiga upp kl3 på natten varje lördag om ni inte var tvungna exempelvis??
    Nej att gå upp kl. 3 på natten skulle ju knappast vara något som barnet skulle behöva?! 
    Vad jag menar är att om ts nu vill ha argument så är det inte ett argument att vilja kunna resa bort eller vara ute och festa, ett argument kunde däremot vara att resandet som det ser ut idag inte fungerar. Om det är långt mellan föräldrarna kanske man ska ha längre sammanhängande perioder för att slippa åka för ofta. 
    Eftersom mamman tydligen måste åka redan kl. 7 för att hämta barnet tyder ju på att det är en bit annars fattar jag inte varför hon måste hämta så himla tidigt, det är väl bättre att komma på eftermiddagen?!
    Eller jobbar pappan på söndagen då är det ju ingen idé att barnet är där då kan hon ju hämta på lördagen lika gärna.

• Anonym (behöver)

Upplägget är så här för att han tror att barnet kommer glömma bort honom och för att han vill ha kontroll över mitt liv, han har aldrig gått med på annat än det här eller att han har varannan torsdag till söndag och veckan därpå torsdag till fredag, att åka bort för en dag gör att barnet blir överaktiv och otrygg, han vill inte ens prova andra sätt än de här två!
    Han vill att han hämtar barnet från mig och jag ska alltid hämta från honom.
    Dagarna är så lätt som han har barnet fredag till söndag, jag har söndag till tisdag/onsdag, han har tisdag/onsdag till fredag, jag har fredag till söndag, han har söndag till tisdag, jag har tisdag till torsdag, han har torsdag till söndag osv osv osv, dagarna kan hoppa allt från 3-4 dagar var, beroende vad han känner för.
    Pappan jobbar inte, han vill inte ha boendet, han har ingen del av vårdnaden för att han är inte lämplig för det ansvaret, han vill inte ha det heller.
    Mitt förslag skulle vara längre helger och varannan helg för att jag ska få studera ifred och barnet ska få en balans, nu hoppar det på och av på sin förskola, somnar klockan 22 på kvällen för att det är överaktivt.
    Kan jag blanda in en advokat eller måste han stämma mig på umgänget?

• Regnig måndag
    Anonym (behöver) skrev 2012-10-04 13:31:50 följande:
    Upplägget är så här för att han tror att barnet kommer glömma bort honom och för att han vill ha kontroll över mitt liv, han har aldrig gått med på annat än det här eller att han har varannan torsdag till söndag och veckan därpå torsdag till fredag, att åka bort för en dag gör att barnet blir överaktiv och otrygg, han vill inte ens prova andra sätt än de här två!
    Han vill att han hämtar barnet från mig och jag ska alltid hämta från honom.
    Dagarna är så lätt som han har barnet fredag till söndag, jag har söndag till tisdag/onsdag, han har tisdag/onsdag till fredag, jag har fredag till söndag, han har söndag till tisdag, jag har tisdag till torsdag, han har torsdag till söndag osv osv osv, dagarna kan hoppa allt från 3-4 dagar var, beroende vad han känner för.
    Pappan jobbar inte, han vill inte ha boendet, han har ingen del av vårdnaden för att han är inte lämplig för det ansvaret, han vill inte ha det heller.
    Mitt förslag skulle vara längre helger och varannan helg för att jag ska få studera ifred och barnet ska få en balans, nu hoppar det på och av på sin förskola, somnar klockan 22 på kvällen för att det är överaktivt.
    Kan jag blanda in en advokat eller måste han stämma mig på umgänget?
    Min reflektion är att du ska glömma hela det där upplägget, det går nämligen ut på att prata ner honom och att du ska få rätt.

Utgå istället från vad som är bäst för barnet!
    Om du vill ändra - på vilket sätt är det bäst för barnet och inte för dig?
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Anonym (behöver)
    Anonym (argument) skrev 2012-10-04 08:44:35 följande:
    Hur långt är det mellan dig och pappan, är det en mil vi pratar om eller är det 30 mil?
    Varför måste du åka kl. 7 på söndag morgon det förstår inte jag?

Till att börja med så ska du inte nämna ett ord om dina behov alls utan om du nu absolut vill minska barnets umgänge med pappan så kan du i så fall poängtera att det är resandet som inte är bra som det är idag.
    När du säger var 3:e dag förstår jag inte heller du får precisera lite mer hur ni har delat upp dagarna? Varför inte köra helt på varannan vecka med byte fredagar? (Eller annan passande dag)  

Att använda som argument att du inte får festa på lördagar eller åka bort det ska du verkligen inte säga, du kommer framstå som omogen och omdömeslös och då är det ju pappan som kanske borde ha boendet och du vara umgängesförälder. Det är bara barnets behov som ska tillgodoses inte dina eller pappans.
    Det är någonstans kring tjugo mil tur och retur, det är busstiderna och bytena som tar tid.
Svar på tråden Behöver hjälp med argument