• Anonym (?)

Behöver hjälp med argument

Fattar inte riktigt ert nuvarande upplägg.. Har ni båda tre dagar var i stöten eller har du först fyra dagar och sedan pappan tre dagar varje vecka? Du kan ju bara säga att du inte längre går med på det nuvarande upplägget för att det inte passar dig. På vilket sätt mår barnet dåligt av ert nuvarande upplägg?

• Anonym (?)
    Anonym (argument) skrev 2012-10-04 08:44:35 följande:
    Hur långt är det mellan dig och pappan, är det en mil vi pratar om eller är det 30 mil? Varför måste du åka kl. 7 på söndag morgon det förstår inte jag? Till att börja med så ska du inte nämna ett ord om dina behov alls utan om du nu absolut vill minska barnets umgänge med pappan så kan du i så fall poängtera att det är resandet som inte är bra som det är idag. När du säger var 3:e dag förstår jag inte heller du får precisera lite mer hur ni har delat upp dagarna? Varför inte köra helt på varannan vecka med byte fredagar? (Eller annan passande dag)   Att använda som argument att du inte får festa på lördagar eller åka bort det ska du verkligen inte säga, du kommer framstå som omogen och omdömeslös och då är det ju pappan som kanske borde ha boendet och du vara umgängesförälder. Det är bara barnets behov som ska tillgodoses inte dina eller pappans.

Jag tycker att umgängesscheman ska utformas så att de blir hållbara och praktiska för både barn och föräldrar. Det finns ju inget självändamål att ha så störande umgängesschema som möjligt bara för att det går. Skulle ni stiga upp kl3 på natten varje lördag om ni inte var tvungna exempelvis??
  • Anonym (?)

Det bästa är väl om ni har bytena på förskolan om ni inte kommer överens. Sätt lite krav och var inte hans dörrmatta.

• Anonym (?)

Säg att antingen vill du ha barnet hela helgen eller så vill du ha hela helgen ledig. Säg att du inte vill ha den upphackad. Det måste väl vara för barnets bästa också.

• Anonym (?)
    Kjell2 skrev 2012-10-04 13:46:04 följande:
    Bra argument som talar för att ni kanske ska ha barnet en vecka eller kanske till och med två veckor var i stöten. Om du verkligen månar för ert barn så kanske en lösning är att pappan har veckorna och du varanna helg.

Är inte varannan vecka eller varannan tvåveckor för mycket för en 2-åring?
  • Anonym (?)
    Anonym (behöver) skrev 2012-10-04 15:26:51 följande:
    Det är det som är problemet! Jag har gett förslag på scheman, utifrån vad han säger, han säger barnet mår inte bra av si, då säger jag men ska vi inte gör så, så säger han så funkar inte heller, det är inte okej att ha mer umgänge men det är inte heller okej att ha längre avstånd på umgängen så att han kan ha det korta som han vill, vad mer kan jag säga? Allt är bara nej! Han vill inte kompromissa, i hans värld ska jag hämta från honom, jag ska skylla mig själv som valt att studera och flytta, då ska jag ha det svårt också så att jag får lära mig en läxa. Så säger han och ändå blir det aldrig bättre på samarbetssamtalen!

Men ställ dina krav utifrån barnets bästa och vad du klarar av. Typ 1 Inga upphackade helger 2 Byten på förskolan 3 Ungefärligt antal på dagar och sedan ber du honom komma med ett förslag som lever upp till dina minimikrav men som han får utforma så att det passar honom också. Så gjorde jag med pappan till mitt barn. Jag tyckte inte att det var min sak att komma med en massa förslag som ändå inte passade utan jag sa att jag är väldigt flexibel och bad honom göra några förslag på umgängesschema och sedan valde jag ett.
  • Anonym (?)
    Anonym (argument) skrev 2012-10-04 15:57:38 följande:
    Tyvärr måste jag vara lite hård nu, men du har flyttat ifrån barnet och det kommer alltid ligga dig i fatet. Ni kan gå på hur många samarbetssamtal som helst men tyvärr kommer du inte ha familjerätten på din sida. De ska vara opartiska och försöka hjälpa er att komma fram till en lösning, men de kan inte bestämma åt er. Ett dåligt samvete gör att man får taggarna utåt och har svårt att argumentera eftersom man hur man än vänder och vrider på det faktiskt flyttat från orten, nu är det 10 mil det handlar om så det är inte ett litet avstånd heller. Hur tänkte du där egentligen? Du skulle ha löst detta innan du flyttade, nu är det ju försent.  Pappan har ju all rätt att kräva att det är du som åker eftersom det är du som flyttat, men det är jäkligt jobbigt och struligt. Går barnet på dagis i den ort pappan bor eller där du studerar? Det är svårt att förstå riktigt eftersom trådstarten får det till att pappan bara jävlas med dig och vill krångla med dagar, när du i själva verket har flyttat från stan för att studera på annan ort. Det är ju du som krånglat till allting och inte pappan. Var är barnet folkbokfört, hos dig i nya kommunen? Har pappan skrivit på och godkänt eller är det där skon klämmer? Det är hur som helst ohållbart att ha ett avstånd på 20 mil t.o.r och inte ha ett fast schema som minskar resorna till det minimala, det är ju inte meningen att barnet ska kuska runt på en resa var och varannan dag i veckorna?  

Men gjort är gjort liksom. Det hjälper inte ett dugg att ångra och gräma sig över det gångna. Det enda som hjälper är att göra det bästa av nuet. Det hjälper ju inte om exet vägrar gå med på några förändringar och ts är totalt sönderstressad. Om jag skulle vara ts skulle jag sätta hårt mot hårt och kräva förändring eller lämna boendet till pappan. Ingen mår ju bra av deras flängande.
Svar på tråden Behöver hjälp med argument