Inlägg från: Regnig måndag |Visa alla inlägg
  • Regnig måndag

Behöver hjälp med argument

Fundera över vad barnet vinner på att du "får igenom det", varför den inte kan bo hos pappan på heltid och dig vh. Vad gör du som är så mycket bättre för barnet? Här måste du helt tänka bort vad du själv känner.

När du kan svara på det har du också argument varför barnet ska bo hos dig och inte pappan.

Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Regnig måndag
    Anonym (behöver) skrev 2012-10-04 13:31:50 följande:
    Upplägget är så här för att han tror att barnet kommer glömma bort honom och för att han vill ha kontroll över mitt liv, han har aldrig gått med på annat än det här eller att han har varannan torsdag till söndag och veckan därpå torsdag till fredag, att åka bort för en dag gör att barnet blir överaktiv och otrygg, han vill inte ens prova andra sätt än de här två!
    Han vill att han hämtar barnet från mig och jag ska alltid hämta från honom.
    Dagarna är så lätt som han har barnet fredag till söndag, jag har söndag till tisdag/onsdag, han har tisdag/onsdag till fredag, jag har fredag till söndag, han har söndag till tisdag, jag har tisdag till torsdag, han har torsdag till söndag osv osv osv, dagarna kan hoppa allt från 3-4 dagar var, beroende vad han känner för.
    Pappan jobbar inte, han vill inte ha boendet, han har ingen del av vårdnaden för att han är inte lämplig för det ansvaret, han vill inte ha det heller.
    Mitt förslag skulle vara längre helger och varannan helg för att jag ska få studera ifred och barnet ska få en balans, nu hoppar det på och av på sin förskola, somnar klockan 22 på kvällen för att det är överaktivt.
    Kan jag blanda in en advokat eller måste han stämma mig på umgänget?
    Min reflektion är att du ska glömma hela det där upplägget, det går nämligen ut på att prata ner honom och att du ska få rätt.

Utgå istället från vad som är bäst för barnet!
    Om du vill ändra - på vilket sätt är det bäst för barnet och inte för dig?
  • Regnig måndag
    Anonym (behöver) skrev 2012-10-04 13:40:14 följande:
    För barnet, att få balans och struktur, inte behöva resa och stressa med bussbyten och väntetider, få veta att det får vara med sin pappa eller mamma under en längre tid, slippa separationsångest, bygga upp tryggheten att ha ett hem på veckodagarna och ett hem på helgerna, få komma i säng och kunna somna efter bolibompa och inte klockan 21-22 av utmattning efter att ha varit överaktiv sen man börjar lägga barnet vid kl 19, när barnet måste upp kl 6-7 för att hinna till förskolan.
    Precis som Kjell2 säger tycker även jag att du ska fundera på om det inte kan vara en lösning att barnet bor hos pappan i veckorna och dig vh. Du säger att han inte jobbar och det ser jag som en tillgång för barnens skull.
    Du säger att pappan inte vill men har han fått förslaget förut?
  • Regnig måndag
    Anonym (behöver) skrev 2012-10-04 13:57:15 följande:
    Ja!
    Jag har försökt locka med längre helger, två på rad, varannan, vi byter boende, men svaret har varit nej, nej, nej.
    Fast nu var det varken det jag eller Kjell2 skrev utan att du ska fundera varför vh för dig och boendet i veckorna för pappan inte är det bästa för barnet.
    Du ska inte locka och fläska på med erbjudanden utan fundera på vad som är bäst för barnet!
    Kanske just därför han sagt nej, för att du "erbjuder".

Barnets bästa handlar det om inte vad du vill.
  • Regnig måndag
    Anonym (behöver) skrev 2012-10-04 14:07:37 följande:
    Det är det jag försöker driva, han säger själv att barnet inte mår bra att ha som vi har men jävlas att inte ändra, jag mår dåligt när jag bara ser på, vill veta om jag kan göra något åt saken!

Varför det inte är bra för barnet är för att pappan vill inte ha barnet där, han jävlas med mig, han brukar sällan vara med barnet när han har umgänge, det är barnvakter.

Barnet behöver struktur, trygghet och kärlek.
    Glöm bort att han jävlas med dig helt och hållet eftersom det handlar om barnet, därför att här ligger det även på dig, att jävlas han så svarar du och bråket är på så sätt bägge ert ansvar.

Jävlas han med barnet så tar du upp det och har det som argument.
    Det du kan göra är att argumentera utifrån barnets bäste. För att få lugn och ro (runt barnet) kan en lösning vara att du tar vh. Då har han inte chans att jävlas med dig och du inte chans att svara på det. Förstår du tänket?

Absolut att barn behöver struktur och trygghet men de kan få det på olika sätt, det brukar vara det svåra att inse det.

• Regnig måndag
    Anonym (behöver) skrev 2012-10-04 14:36:16 följande:
    Tyvärr är det många gånger så, mitt ex lider av svartsjuka och kontrollbehov men i det här fallet är det jag som vill att han ska ha barnet mer så att det blir stabilt då vi bor i olika städer.
    Jag skulle inte ge han bara fredag till söndag, jag skulle erbjuda torsdag till tisdag, han är ändå en andra förälder, men han vill inte!
    Glöm glöm glöm! att du erbjuder honom något!
    Du ska inte erbjuda ett skit utan ni ska samarbeta och komma fram till en överenskommelse.
    Du erbjuder inte pappan sitt barn nämligen...

Så länge du tycker att du erbjuder så länge kommer du tycka att han jävlas om han inte nappar på dina erbjudanden!

Du ska resonera utifrån barnet, vad som är bäst för det och hur ni tillsammans kan åstadkomma det.
    Du säger att du är sönderstressad, då är en lösning att han har barnet på heltid och du på helgerna.
    Det ska ses som ett förslag till en lösning, inte ett erbjudande.
Svar på tråden Behöver hjälp med argument