• Anonym (behöver)

Behöver hjälp med argument

Vi ska på samarbetssamtal, för barnet och min skull vill jag ha varannan helg, för att jag studerar heltid och barnet går förskola hos mig och jag vill ha hela helger med barnet för vår skull.
    Barnet är 2 år gammalt och vi föräldrar bor i olika kommuner.
    Behöver hjälp med argument för att få igenom det!
    Just nu har vi 3 dagar var och barnet mår inte bra men pappan vägrar ändra på sig.
    Hans krav är att jag ska alltid föra halva vägen när han ska ha umgänge och jag ska hämta hem barnet på söndagar, vilket betyder jag måste åka kl 7 på morgonen, det låser totalt min förmåga att kunna resa bort min barnfria helg eller tex ha en festkväll på lördag.
    Hjälp mig att få ett liv! Jag går under!

• Svar på tråden Behöver hjälp med argument
  • Anonym (behöver)
    Regnig måndag skrev 2012-10-04 13:34:18 följande:
    Min reflektion är att du ska glömma hela det där upplägget, det går nämligen ut på att prata ner honom och att du ska få rätt.

Utgå istället från vad som är bäst för barnet!
    Om du vill ändra - på vilket sätt är det bäst för barnet och inte för dig?
    För barnet, att få balans och struktur, inte behöva resa och stressa med bussbyten och väntetider, få veta att det får vara med sin pappa eller mamma under en längre tid, slippa separationsångest, bygga upp tryggheten att ha ett hem på veckodagarna och ett hem på helgerna, få komma i säng och kunna somna efter bolibompa och inte klockan 21-22 av utmattning efter att ha varit överaktiv sen man börjar lägga barnet vid kl 19, när barnet måste upp kl 6-7 för att hinna till förskolan.
  • Kjell2
    Anonym (behöver) skrev 2012-10-04 13:40:14 följande:
    För barnet, att få balans och struktur, inte behöva resa och stressa med bussbyten och väntetider, få veta att det får vara med sin pappa eller mamma under en längre tid, slippa separationsångest, bygga upp tryggheten att ha ett hem på veckodagarna och ett hem på helgerna, få komma i säng och kunna somna efter bolibompa och inte klockan 21-22 av utmattning efter att ha varit överaktiv sen man börjar lägga barnet vid kl 19, när barnet måste upp kl 6-7 för att hinna till förskolan.

Bra argument som talar för att ni kanske ska ha barnet en vecka eller kanske till och med två veckor var i stöten.

Om du verkligen månar för ert barn så kanske en lösning är att pappan har veckorna och du varanna helg.
  • Regnig måndag
    Anonym (behöver) skrev 2012-10-04 13:40:14 följande:
    Precis som Kjell2 säger tycker även jag att du ska fundera på om det inte kan vara en lösning att barnet bor hos pappan i veckorna och dig vh. Du säger att han inte jobbar och det ser jag som en tillgång för barnens skull.
    Du säger att pappan inte vill men har han fått förslaget förut?
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Anonym (behöver)
    Kjell2 skrev 2012-10-04 13:46:04 följande:

Bra argument som talar för att ni kanske ska ha barnet en vecka eller kanske till och med två veckor var i stöten.

Om du verkligen månar för ert barn så kanske en lösning är att pappan har veckorna och du varanna helg.
    Varför skulle dessa förslag vara en lösning???
  • Anonym (behöver)
    Regnig måndag skrev 2012-10-04 13:54:19 följande:
    Precis som Kjell2 säger tycker även jag att du ska fundera på om det inte kan vara en lösning att barnet bor hos pappan i veckorna och dig vh. Du säger att han inte jobbar och det ser jag som en tillgång för barnens skull.
    Du säger att pappan inte vill men har han fått förslaget förut?
    Ja!
    Jag har försökt locka med längre helger, två på rad, varannan, vi byter boende, men svaret har varit nej, nej, nej.
  • Regnig måndag
    Anonym (behöver) skrev 2012-10-04 13:57:15 följande:
    Ja!
    Jag har försökt locka med längre helger, två på rad, varannan, vi byter boende, men svaret har varit nej, nej, nej.
    Fast nu var det varken det jag eller Kjell2 skrev utan att du ska fundera varför vh för dig och boendet i veckorna för pappan inte är det bästa för barnet.
    Du ska inte locka och fläska på med erbjudanden utan fundera på vad som är bäst för barnet!
    Kanske just därför han sagt nej, för att du "erbjuder".

Barnets bästa handlar det om inte vad du vill.
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Anonym (behöver)
    Regnig måndag skrev 2012-10-04 14:04:14 följande:
    Fast nu var det varken det jag eller Kjell2 skrev utan att du ska fundera varför vh för dig och boendet i veckorna för pappan inte är det bästa för barnet.
    Du ska inte locka och fläska på med erbjudanden utan fundera på vad som är bäst för barnet!
    Kanske just därför han sagt nej, för att du "erbjuder".

Barnets bästa handlar det om inte vad du vill.
    Det är det jag försöker driva, han säger själv att barnet inte mår bra att ha som vi har men jävlas att inte ändra, jag mår dåligt när jag bara ser på, vill veta om jag kan göra något åt saken!

Varför det inte är bra för barnet är för att pappan vill inte ha barnet där, han jävlas med mig, han brukar sällan vara med barnet när han har umgänge, det är barnvakter.

Barnet behöver struktur, trygghet och kärlek.
  • Anonym

du måste kunna argumentera på vilket sätt barnet mår dåligt av detta nuvarande upplägg!
    du måste visa på att du vill samarbeta!

att säga att jag vill ha barnet mer och jag vill ha min barnfri helg ostört låter väldigt illa! då handlar det ju bara om dig som!

• Anonym (behöver)
    Anonym skrev 2012-10-04 14:12:00 följande:
    du måste kunna argumentera på vilket sätt barnet mår dåligt av detta nuvarande upplägg!
    du måste visa på att du vill samarbeta!

att säga att jag vill ha barnet mer och jag vill ha min barnfri helg ostört låter väldigt illa! då handlar det ju bara om dig som!

inte kommer jag säga det trots att det är otroligt jobbigt att träffa barnet så lite som jag gör, jag är sönderstressad av studier och resor och alla problem umgänget är, mitt barn är inte det barn jag fött, det är som en helt annan person och det är så hemskt, bara för att han är arg för att jag var tvungen att flytta för studierna.
  • Anonym (?)

Det bästa är väl om ni har bytena på förskolan om ni inte kommer överens. Sätt lite krav och var inte hans dörrmatta.

Svar på tråden Behöver hjälp med argument