Anonym (Maja) skrev 2012-10-04 14:54:51 följande:
Jag skulle också försöka släppa det där med att han bara gör det för att jävlas. Han kanske tycker att nuvarande upplägg fungerar helt enkelt och oavsett kommer du inte komma någonstans med det argumentet. Ta fram några förslag på scheman som du tror skulle vara bättre för barnet och som inte innebär mindre umgänge med pappan. Var beredd att kompromissa och diskutera olika lösningar. Håll dig borta från pajkastning och anklagelser om att han vill kontrollera dig. Fokusera på barnets bästa och dra inte upp argument som att du hindras från barnfria helger och festkvällar. Se samarbetssamtalet som något positivt och en möjlighet att komma framåt. Börjar han bete sig illa, vägra och tjafsa så framstår han som osammarbetsvillig. Var då den vuxna i situationen och håll dig lugn och håll fokuset på barnet.
Det är det som är problemet!
Jag har gett förslag på scheman, utifrån vad han säger, han säger barnet mår inte bra av si, då säger jag men ska vi inte gör så, så säger han så funkar inte heller, det är inte okej att ha mer umgänge men det är inte heller okej att ha längre avstånd på umgängen så att han kan ha det korta som han vill, vad mer kan jag säga? Allt är bara nej!
Han vill inte kompromissa, i hans värld ska jag hämta från honom, jag ska skylla mig själv som valt att studera och flytta, då ska jag ha det svårt också så att jag får lära mig en läxa.
Så säger han och ändå blir det aldrig bättre på samarbetssamtalen!