Helhjärtat skrev 2012-10-01 21:26:34 följande:
Glida3: jag tänker också på vad jag äter. Redan när vi började med ivf så slutade jag dricka, kaffe dricker jag inte i vanliga fall heller och äter mer frukt och grönt. Folsyra har jag ätit i 2 år nu så ryggmärgsbråck hoppas jag inte att fostret får. Hur påverkar ett ryggmärgsbråck? Opererar man det?
Vad bra att du äter folsyra, då minimerar du risken att få barn med rmb. Även om risken över huvud taget är väldigt liten, typ en på några tusen.
Ryggmärgsbråck är ett väldigt stort funktionshinder som påverkar många delar. I princip alla som har det blir mer eller mindre förlamade i benen, har svårt att kontrollera blåsa och avföring, får kognitiva problem (men ingen tydlig mental påverkan, mer subtila som mest föräldrar märker...), med mera.
Man operererar (syr ihop) ryggmärgsbråcket första eller andra dagen efter förlossningen. Men ingen operation kan "fixa" själva funktionshindret, det är på livstid.
Orsaken att barnet får det är inte helt klarlagd, men man vet att både mamman och pappan måste bära på anlaget (ett anlag som många har, men få vet om innan man drabbas) och man tror att miljöfaktorer kan spela in.
Det enda som man vet kan hjälpa är att äta extra folsyra innan och under tidig graviditet. Jag som har konstaterat anlag för detta får en extra stor dos (utskriven av läkare) folsyra.
Så till de som inte tagit folsyrepiller än, nu skriver jag fan på väggen - köp pillerna. I morgon.