• gilda3

Gravid efter IVF i september 2012

Hej, jag vill också vara med här!

Har försökt få ett syskon till min åttaåriga tjej i drygt fyra år. Började med ivf nu i maj, funkade inte på första försöket, men vi fick tre fina blastocyster till frysen. Jag fick en från frysen insatt den 18 september och testade positivt i morse! Visserligen var min TD i övermorgon, men kunde såklart inte hålla mig och det var ett riktigt tydligt plus. Så himla skönt!!

Är förresten 40 år, några andra här i min respektabla ålder?

• gilda3
    Nickie skrev 2012-10-01 20:16:08 följande:
    Jo, dom säger ju att kroppen tar över och producerar hormonerna själv.
    Men det finns alltid den där tanken "tänk om" kroppen inte gör det, inte så mycket som behövs, etc 
    Hu, säg inte sådär. Nu la jag av med vagissarna för att jag testade positivt. Fast jag tjuvtestade och det var två dar kvar till TD.
  • gilda3

Nån mer än jag som blivit nojjig över maten sen ni plussade?

Jag kände på mig att det var nåt på g för typ en vecka sen och sen dess - och ännu mer nu sen jag vet att jag är gravid - har jag blivit helt nojjig med vad jag äter. Har i princip slutat dricka kaffe, dricker bara te som inte är svart, äter mycket mer frukt och grönt än vanligt och är jättenoga med att inte andas in lim, bensinångor, lösningsmedel mm.

Kanske beror på att min dotter föddes med ryggmärgsbråck som jag är så himla nojjig iofs... Det är ungefär den här veckan i graviditeten eller de nästkommande som ryggmärgsbråcket uppstår.

• gilda3
    Nickie skrev 2012-10-01 20:29:11 följande:
    Oj, det var modigt gjort =)
    Jag hade nog aldrig vågat sluta innan vaggisarna var helt slut. 
    Kan man sluta med dom direkt man vet att man är gravid? 
    På min ivf-klinik sa de att man skulle sluta med dem direkt man testat, oavsett resultat. Då avsåg de nog iofs att man skulle testa på TD. Hm...
    Fast jag fick så tydligt plus att jag inte kan tro att det skulle påverka om man slutar med progesteronet. Det är väl bara till för att embryot ska fästa? Eller har jag missat nåt väsentligt? :-/
  • gilda3
    Helhjärtat skrev 2012-10-01 21:26:34 följande:
    Glida3: jag tänker också på vad jag äter. Redan när vi började med ivf så slutade jag dricka, kaffe dricker jag inte i vanliga fall heller och äter mer frukt och grönt. Folsyra har jag ätit i 2 år nu så ryggmärgsbråck hoppas jag inte att fostret får. Hur påverkar ett ryggmärgsbråck? Opererar man det?
    Vad bra att du äter folsyra, då minimerar du risken att få barn med rmb. Även om risken över huvud taget är väldigt liten, typ en på några tusen.

Ryggmärgsbråck är ett väldigt stort funktionshinder som påverkar många delar. I princip alla som har det blir mer eller mindre förlamade i benen, har svårt att kontrollera blåsa och avföring, får kognitiva problem (men ingen tydlig mental påverkan, mer subtila som mest föräldrar märker...), med mera.
    Man operererar (syr ihop) ryggmärgsbråcket första eller andra dagen efter förlossningen. Men ingen operation kan "fixa" själva funktionshindret, det är på livstid.
    Orsaken att barnet får det är inte helt klarlagd, men man vet att både mamman och pappan måste bära på anlaget (ett anlag som många har, men få vet om innan man drabbas) och man tror att miljöfaktorer kan spela in.

Det enda som man vet kan hjälpa är att äta extra folsyra innan och under tidig graviditet. Jag som har konstaterat anlag för detta får en extra stor dos (utskriven av läkare) folsyra.
    Så till de som inte tagit folsyrepiller än, nu skriver jag fan på väggen - köp pillerna. I morgon.
  • gilda3

Skönt att höra att alla har symtom. Tror ni ökad fumlighet och förmåga att välta och tappa saker är ett graviditetssymtom?

Jag ringde kliniken idag och berättade att jag testat positivt. Hon på andra sidan lät som hon nästan blev gladare än jag. Kul att de är så engagerade!
    Fick också veta att jag har bf 5 juni och är i v 5 (4+5) idag.
    Första UL planerat till den 19:e. Pust.

• gilda3

Rosa Fjäril - hur gick det? Fick du berätta för kliniken idag?

• gilda3
    Helhjärtat skrev 2012-10-03 22:52:08 följande:
    Imorgon ska jag köpa ett digitalt graviditetstest, testdagen till ära. Har haft rejält med mensvärk idag, känns precis som att mensen ska komma så jag vet inte hur många gånger jag sprungit på toa och kollat. Vill bara på ul nu och se ett hjärta. Hade ni andra fått tid för vul?
    Oj, vad spännande! Du kan nog vara rätt säker på att det inte är menssmärta iaf
    Jag ska på VUL 19 oktober. Blir mäktigt om man får höra ett hjärta! Jag hade inte ens tänkt på att man kunde det ...
  • gilda3
    Rosa fjäril skrev 2012-10-04 10:29:03 följande:
    Fick tid för ultraljud den 18 okt! Och beräknat bf är den 12/6!! Jippi!!!!

Kul!!! Lite skumt att du har bf en vecka efter mig, men ska göra vul dagen innan. Inte för att jag är avis, alltså
  • gilda3

Varning för gravid-appar till telefonen, förresten! Jag fick en "pling" på skärmen på jobbet idag. "Du är nu i vecka 6 av din graviditet!" Jaha, tack så jävla mycket för infon, det var ju precis vad mina kollegor behövde veta just nu. Bara jag som såg, som tur var. Och nu är alla notiser väldigt avstängda från den appen...

Svar på tråden Gravid efter IVF i september 2012