Inlägg från: Anonym (förtvivlad) |Visa alla inlägg
  • Anonym (förtvivlad)

Förlorat min bästa vän

Ska nu skickas vidare till en psykolog som tydligen har mer erfarenhet av sorgearbete, min nuvarande sa att jag "fastnat". Att jag inte sörjer "som man ska!, istället isolerar jag mig och "stänger av".
    Att dom inte begriper att jag inte kan sörja, då ska det ske på bestämda tider då det inte är något annat jag måste sköta/ansvara för. Sen börjar jag tänka fö rmycket på det, allt det som gör så förjävligt ont så kommer jag gå under. Jag tänker på honom dagligen, hela tiden, men när tankarna blir för jobbiga måste jag stänga av, måste skärma av mig, jag kan inte hantera det.

• Anonym (förtvivlad)
    Anonym (adopterad29) skrev 2012-10-17 20:01:43 följande:
    jag var dum nog att gå till jobbet dagen efter jobbet 
    då min vän somnat in......

för jag tänkte ju detta borde ju gå ......
    men så fel jag hade ......
    jag fixade bara en 1 timme....

jag var helt slut på insidan......
    det bara skrek på insidan......
     .....och jag blev sjuk på insidan från denna dag ......
    .....dock tror inte fk på mig utan de tror jag latar mig ......
    och förväntar mig att andra ska försörja mig......
    men jag vill ju jobba 100%..idag är  det 75% men det är alldelse för mycket ....
    jag orkar knappt ta ansvar för hemmet ....damsurgarna när det är bokstavligt är kris!
    jag har svårt orka hålla kontakter för jag alldese för slut på insidan......

sorgen kan man inte springa förbi ..... 
    så är det bara ....men det fattar som sagt inte fk....
    det tror jag njuter av se min man ta så mycket ansvar...... 
    fk har så lite förståelse för allt, så det förvånar mig inte att dom även har det i sådana här fall.
    visst det hade varit jätte skönt att bara gråta lite och sen är det bra och man kan lulla på med sitt liv som vanligt, men det funkar ju inte så...eller jo det funkar om man stänger av men då blir det ju bara värre och värre...
    får du hjälp? pratar du med nån?
  • Anonym (förtvivlad)
    Anonym (adopterad29) skrev 2012-10-18 20:19:05 följande:
    går i samtal

kram 
    Hoppas verkliigen det hjälper !
    Anonym (förstår inte) skrev 2012-10-19 01:19:01 följande:
    vadå "sörjer som man ska" ?????????
    vilket j..la skitsnack. alla sörjer olika. förlorade min flickvän/sambo/älskarinna för två månader sedan och "alla" säger att "man sörjer olika det som är rätt för en gäller inte för någon annan", i nästa mening kommer dom med sorgens alla stadier. så att du inte "sörjer rätt" är bara psykologens sätt att säga "jag klarar inte av sörjande människor"
    Jo det är ganska sjukt, känns lite som om man förväntas gå efter någon slags mall: Så här ska du agera, så här ska du reagera osv osv.
    Hoppas dock lite att det hjälper med den andre psykologen, dock känns det som om även hon förväntar sig att man ska gå efter någon icke existerande hur man sörjer mall.

• Anonym (förtvivlad)
    bradfield skrev 2012-10-20 22:37:40 följande:
    Det finns inget "riktigt" sätt att sörja. När min vän dog vändes mitt liv uppochner. Vi var några stycken som stod honom allra närmast när det hände och alla sörjde på olika sätt. Min pojkvän, som bodde och jobbad ihop med honom var även den som hittade honom. Han har aldrig gråtit över det. Själv gråter jag fortfarande ibland, 4 år senare (om en månad). Men jag tror ändå det är bra att de vill försöka hjälpa dig så du inte fastnar på ett och samma ställe, att du inte går in i en depression som du inte kan vända och så vidare. Att få prata med någon kan alltid vara bra. Nu är detta fortfarande väldigt nytt för dig och det är svårt att veta vilken riktning sorgen kommer ta, just nu är det ju en förlamande sorg utan nyanser. Men jag tror det kan hjälpa att ha nån som hjälper en att navigera lite.
    Jo det är ju det jag hoppas på också.
    Förstår bara inte hur man ska komma till den punkten då livet börjar rulla på igen, då man finner någon glädje i det.
  • Anonym (förtvivlad)
    Anonym (adopterad29) skrev 2012-10-31 16:45:17 följande:
    det är extra tungt ...
    snart är det allhelgona  ....
    ja, fy fan rent ut sagt. alla gravdekorationer osv som lyfts fram extra i butikerna nu, det strör salt i såren.
  • Anonym (förtvivlad)
    Anonym (adopterad29) skrev 2012-10-31 17:14:22 följande:
    ...kram TS
    jag känner exakt så också....

kram till dig med
    som tur var är det bara några dagar kvar sen är det över
    Mowmow skrev 2012-10-31 17:16:51 följande:

" rel="nofollow" target="_blank">

Den har gett mig tröst många gånger.. 
    va fin, tack för länken.

• Anonym (förtvivlad)
    Anonym (känner igen mig) skrev 2012-10-31 19:23:30 följande:
    Kära TS. Jag har också förlorat min bästa vän, tidigare i år. Jag hoppas du kan stå ut igenom de här första hemska månaderna. Sorgen kommer säkert förändras med tiden, det är inte lättare men iallafall inte likadant hela tiden. Så upplever jag det. Åh, jag lider så med dig. 
    Jag hittade förvånansvärt mycket tröst i den här fina texten på 1177.se när det var som allra värst:
    www.1177.se/Uppsala-lan/Tema/Liv-och-halsa/Kr.../

Ta hand om dig. Tänk på att alla sätt att känna är tillåtna. Att du inte känner att du kan prata med din partner om detta måste vara jättejobbigt. Finns det ingen annan som stod din vän nära du kan vända dig till? Kanske något syskon eller någon förälder till honom? Ibland har det hjälpt mig att prata med någon som går igenom samma sak.  
    Jag har faktiskt läst den texten innan, och den gav mig faktiskt också lite tröst vissa gånger. Kanske mest för att det kändes på något sätt, att dom tar det på allvar, det är hemskt, fruktansvärt. Någon slags bekräftelse på att det man går igenom är ett helvete.

Ja det är jobbigt att inte kunna prata med honom. Jag har försökt, men känner att han sätter mig i en situasion där jag måste försvara mina tankar och känslor, försvara relationen jag hade till min vän. På ett sätt kan jag kanske förstå honom, men samtidigt smärtar det att han inte kan lägga det åt sidan och faktiskt finnas där för mig nu när jag behöver det. Han vet ju att jag nu verkligen inte har någon annan.
    Jag har ju ett väldigt bristande kontaktnät, en hel del ytliga bekanta, men inga jag umgås med eller pratar med regelbundet, vilket gör att jag står helt ensam i det här.
    Jag har pratat lite med hans pappa, han sa till mig att jag gärna får prata med dom, eller hans syskon om jag ville prata med någon mer jämnårig. Men det känns konstigt. Jag vill ju inte tränga mig på i deras sorg. Sen har jag svårt att öppna mig och prata med människor, och jag har ju  ingen relation till dom utan det är ju först nu efter att min vän dött som jag överhuvudtaget pratat med dom.

• Anonym (förtvivlad)

Kram till er båda!

Tände ljus hemma då det är en bit att åka till graven, tar två timmar med bil. Får dock skuldkänslor nästan för att jag inte var där, men samtidigt har jag all avsikt att åka dit snart.
    Usch ska till den nya psykologen idag, vill verkligen inte, samtidigt som en liten bit av mig vill.

• Anonym (förtvivlad)
    Anonym (Min pappa) skrev 2012-11-05 09:19:52 följande:
    Hej

Nu har jag inte läst vad de andra skrivet, men vill bara skriva att jag tänker på dig.
    Min pappa gick bort för några veckor sedan och har fortfarande inte läkt.

Men ta en timme i taget, tillåt dig gråta när du behöver det.

När någon går bort lämnar de ofta många obesvarade frågor efter sig, och de blir upp till oss som står lämnade kvar att själva försöka finna dem. Och med tiden gör du det, men först måste allt ut. Gråt, gråt, gråt. Skriva tycker jag också hjälper.

Jag lovar att du kommer växa med detta och vinna biten av din själ tillbaka. Ge det tid.

Styrkekramar.
    Hej
    Beklagar sorgen.

Jag kan inte gråta över det, i början gjorde jag det, på urnsättningen gjorde jag det, men nu går det inte. Jag har nog stängt av helt, för att det helt enkelt blir för mycket annars. Det blir för jobbigt.
    Jag har väl även svårt att acceptera det. Man vill ju så innerligt att det inte ska vara sant. En del av en väntar fortfarande på att han ska höra av sig, att allt ska bli som innan.
  • Anonym (förtvivlad)
    Anonym (Min pappa) skrev 2012-11-05 09:56:07 följande:
    Jag känner verkligen igen det. Den apatiska perioden kommer gå över efter ett tag när du känner dig redo mentalt. Det är när hoppet dör som den riktiga läkeprocessen börjar. Enligt mig.

Jag har börjat förstå att min pappa inte kommer tillbaka, att framtiden kommer se annorlunda ut. Jag gråter mer nu än vad jag gjorde innan, men jag har också fler "bra-dagar".
    Jo det kan ju mycket väl vara så. Det är väl när man är mitt uppe i det som en bättring överhuvudtaget känns mer än avlägsen...
    Anonym (adopterad29) skrev 2012-11-05 13:39:06 följande:
    jag ska också åka och prata idag
    .... kram på er

hoppas det går bra och att det ger dig något!
Svar på tråden Förlorat min bästa vän