• Tant Herta

Varför fostrar man inte sin häst?

Mina hästar skulle aldrig gå på en människa och de flyttar på sig om man petar på dom, jag har lärt dom att flytta undan från tryck i stället för tvärt om som är deras instinkt och som är det vanligaste beteendet när man träffar många hästar!

Varför lär ni inte era hästar att flytta på sig när man petar på dom eller trycker lite på dom och varför lär ni inte era hästar att gå förbi människor i stället för på och varför i  hela friden leder ni hästen med en handen under hakan på hästen när allt blir sååå mycket lättare om man!

- Lär hästen att flytta sig undan för ett lätt tryck

-Lär hästen att aldrig gå på en människa

-Lär hästen att gå fot så att man slipper risken att få hästen på sig när man försöker hålla fast huvudet på hästen!

Varför gör ni det inte lättare? Varför gör så många det så svårt?

Bara nyfiken, ni gör vad ni vill med era hästar, bara nyfiken! :) 

• Svar på tråden Varför fostrar man inte sin häst?
  • viseversa
    Majuni skrev 2012-09-23 20:00:32 följande:
    hästar är väl också egna individer?
  • Tutilure

Mina hästar har alltid varit väluppfostrade och skulle aldrig ha kommit på tanken att gå på mig. 
    Individer eller inte, nog sjutton ser man väl till att uppfostra hästen! 

Målar man fan på väggen kan det inte bli annat än succé!
  • Majsan70

Vad är problemet och hur många såna här hästar ser du varje dag?
    Vi har två såna hästar i mitt stall...den ena en 4 åring som är under uppfostran o den andra min dotters häst som har varit ohanterad under en längre tid men nu lär sig( har blivit massor bättre sen hon kom till oss för två månader sedan.) I övrigt träffar jag sällan på hästar som är som i din beskrivning.

• Emmut

Jag har tränat mina hästar i horsemanship och fått ordning på diverse olater.

Den ena tog över en timme att lasta i transporten när jag tog hem honom (gamla ägaren lastade), nu går han på direkt.

Det underlättar extremt med en tränad häst och dessutom bildar man en bättre kommunikation.

Man ska inte rida en häst man inte kan kontrollera på marken

• Tant Herta

Många många hästar möter jag varje dag och de som är uppfostrade är lätt räknade tyvärr!

• Majsan70
    Tant Herta skrev 2012-09-24 09:33:05 följande:
    Många många hästar möter jag varje dag och de som är uppfostrade är lätt räknade tyvärr!
    Det var tråkigt att höra. Min erfarenhet är tvärtom faktiskt.
  • enola
    Emmut skrev 2012-09-23 20:20:50 följande:
    Jag har tränat mina hästar i horsemanship och fått ordning på diverse olater.

Den ena tog över en timme att lasta i transporten när jag tog hem honom (gamla ägaren lastade), nu går han på direkt.

Det underlättar extremt med en tränad häst och dessutom bildar man en bättre kommunikation.

Man ska inte rida en häst man inte kan kontrollera på marken
  • enola

Det handlar ju om kommunikation och samspel mer än fostran. En häst som förstår vad du menar gör i regel som du vill. Det krävs så klart en massa träning för att nå dit, både för dig och för hästen!

• isolande
    Majsan70 skrev 2012-09-23 20:19:32 följande:
    Vad är problemet och hur många såna här hästar ser du varje dag?
    Vi har två såna hästar i mitt stall...den ena en 4 åring som är under uppfostran o den andra min dotters häst som har varit ohanterad under en längre tid men nu lär sig( har blivit massor bättre sen hon kom till oss för två månader sedan.) I övrigt träffar jag sällan på hästar som är som i din beskrivning.

Problemet är väl att många börjar fostra sina hästar när de är 4 och väger 600 kg istället för när de är fölungar och väger 60.... Om alla hanterade sina hästar enligt horsemanship från dag 1 och inte väntade skulle vi slippa massor med personskador. Vi människor är alldeles för klena för att säkert hantera hästar som ska vara "sina egna individer".
Svar på tråden Varför fostrar man inte sin häst?