Inlägg från: Majsan70 |Visa alla inlägg
  • Majsan70

Varför fostrar man inte sin häst?

Vad är problemet och hur många såna här hästar ser du varje dag?
    Vi har två såna hästar i mitt stall...den ena en 4 åring som är under uppfostran o den andra min dotters häst som har varit ohanterad under en längre tid men nu lär sig( har blivit massor bättre sen hon kom till oss för två månader sedan.) I övrigt träffar jag sällan på hästar som är som i din beskrivning.

• Majsan70
    Tant Herta skrev 2012-09-24 09:33:05 följande:
    Många många hästar möter jag varje dag och de som är uppfostrade är lätt räknade tyvärr!
    Det var tråkigt att höra. Min erfarenhet är tvärtom faktiskt.
  • Majsan70
    enola skrev 2012-09-24 10:02:59 följande:
    Det handlar ju om kommunikation och samspel mer än fostran. En häst som förstår vad du menar gör i regel som du vill. Det krävs så klart en massa träning för att nå dit, både för dig och för hästen!
    Det behövs även att man lyssnar av vilka rutiner hästen behöver.
    Många kanske inte känner till vad just den hästen behöver o får därmed en häst som beter sig som en stolle?

Ett bra exempel är min dotters häst. Är hon kissnödig blir hon helt ohanterbar. Hon studsar runt o vandrar o kan inte koncentrera sig på något. Skall man då försöka hantera henne i samband med det får man en häst som är "ouppfostrad". Låter man henne gå in i boxen o kissa så är hon sen lugn som en filbunke.
  • Majsan70
    enola skrev 2012-09-24 10:34:49 följande:
    Precis! Istället för att utgå från att det är nåt fel på hästen och att det är ett beteende som måste "fostras" bort måste man ta reda på orsaken till beteendet. Hästar gör inte saker för att vara dumma, man måste veta hur just den hästen ska hanteras. En av min svägerskas hästar till exempel har tidigare i livet blivit misshandlad och kan därför reagera med att vända om och sparkas om hon blir rädd. Man kan inte kliva fram till henne i hagen med grimman i högsta hugg och gå direkt på huvudet, det skrämmer henne. Går man däremot lugnt fram och hälsar och börjar med att klappa henne på halsen så är det inga problem. Hon är världens snällaste, hon bara  reagerar på ett fullständigt logiskt sätt med tanke på vad hon varit med om.

Precis så är det ju. O kommer då nån som inte vet om de här egenskaperna och skall hantera den hästen så kanske de tolkar det som att den är ouppfostrad.
  • Majsan70
    isolande skrev 2012-09-24 10:07:28 följande:

Problemet är väl att många börjar fostra sina hästar när de är 4 och väger 600 kg istället för när de är fölungar och väger 60.... Om alla hanterade sina hästar enligt horsemanship från dag 1 och inte väntade skulle vi slippa massor med personskador. Vi människor är alldeles för klena för att säkert hantera hästar som ska vara "sina egna individer".

Fast går hästarna på lösdrift är det svårt att börja fostra från dag 1. Hästen i vårt stall är ett Gotlandsruss o har levt flockliv hela sitt liv fram tills hon kom till den tjejen som har henne nu.
  • Majsan70
    enola skrev 2012-09-24 10:47:17 följande:
    Mm. Träffade en häst som var inlånad till ridskolan här som också blivit illa behandlad. Han kastade sig fram och attackerade när man klev in i boxen. Det tog några dagar att få honom att förstå att man inte var farlig och under tiden fick man räkna med både hugg och sparkar. Behöver jag säga att ridskolan bestämde sig för att inte behålla honom? Förstår egentligen inte hur de ens kom på tanken att testa.
    Vet inte vad som hände med honom sen, förhoppningsvis hamnade han på något lugnt ställe med en ägare som fick honom att känna sig trygg.

Ja man kan ju alltid hoppas att han fick det bra.
  • Majsan70
    Tant Herta skrev 2012-09-24 11:41:57 följande:
    Varför då? Även om hästarna går på lösdrift så kontollerar man dom ju varje dag! Bara för att de går på lösdrift är de ju inte vildhästar!

Det blir ju så mycket extra jobb som är direkt farligt om man inte lär dem respekt från början! 

Nje Gotlandsrussen går ju på lite annorlunda lösdrift i sina naturliga flockar och hanteras inte varje dag.
  • Majsan70
    isolande skrev 2012-09-24 11:27:49 följande:
    Jag tycker man har ett ansvar som hästägare att hantera sin häst oavsett lösdrift, flockliv osv. Skall hästen hanteras av människor i framtiden (i detta fall förmodligen ett barn dessutom), skall den hanteras asap den lämnar magen på märren. Även för hovslagares skull, för veterinärers skull, om man akut måste transportera hästen osv.

Obekvämt, visst, men det går om man förstår hur viktigt det är i långa loppet. Annars ska man kanske inte ha häst på det viset.... Jag blir faktiskt provocerad av folk som avlar och sen har sina unghästar som vilda av ren lättja med ursäkten att de "skall leva hästliv i början". Sen gnäller man över att hästen är svårlastad, stirrig i stallet och omöjlig att sko när man väl skall rida in den. Usch, synd om hästarna är det oxå....
    Jag förstår din synpunkt men återigen..Gotlandsrussen lever på ett lite annat sätt än vanliga ridhästar. Och nu är detta inte ett barn som har valt att ta över den här hästen. Det är en duktig tonåring som jobbar hårt med sitt Gotlandsruss och det var även villkoren för att hon skulle få låna henne.

• Majsan70
    Sarah f skrev 2012-09-24 11:57:53 följande:

Lösdrift ska väl ändå inte betyda vind för våg? våra unghästar binds upp varje dag när de äter kraftfoder och blir borstade/visiterade(även hovar). kösdrift är INTE ett sätt att ha många hästar utan att jobba med dem.

Återigen...Gotlandsruss som går på lösdrift gör det lite annorlunda än en vanlig ridhäst (ofta). Jag levererar bara fakta på hur det kan se ut så hugg inte huvvet av mig tack.

Vårt Gotlandsruss är hanterat från start o har därmed levt ett lite annat liv än många andra Russ.
  • Majsan70
    Sarah f skrev 2012-09-24 12:07:42 följande:

Såg inte alla kommentarer du fick heller, min var överflödig!

Ingen fara! Jag håller ju med om principfrågan.

Men för att återgå till TS så har jag faktiskt inte stött på särskilt många svårhanterade hästar. Tur kanske?
  • Majsan70
    Sarah f skrev 2012-09-24 12:15:47 följande:

Jag är beredd att hålla med. MEN det kan bero på att hästvana människor inte stressar/provocerar hästar lika mycket som oerfarna?

Det är mycket sant!
  • Majsan70
    isolande skrev 2012-09-24 13:06:04 följande:
    Jag måste bara säga att jag tycker det är helt fel att avsäga sig sitt ansvar genom att villkora situationen för en tonåring som inte vet vad hon ger sig in på." -Jag skiter i att hantera min häst, men du, Lisa 14 år, måste LOVA att du gör ditt bästa, annars tar vi tillbaka den"

Gotlandsrussen kanske går i flock som vilda, låt gå, men då skall för f-n en VUXEN först och främst hantera ponnyn på marken så den är snäll. Inte lämnas över till ett barns ansvar. De som gör det har förmodligen inte sett vilka olyckor som kan hända. Visst, barnet kanske inte blir skadat, men hur kul är det att se sin älsklingsponny skena ut på trafikerad väg, hänga sig i transporten, sparka ut dörrar i boxen, gå omkull på gången, osv osv?  

Nu tycker jag att du tar i.
    Jag har inte sagt att det är rätt eller fel. Jag har bara sagt ATT det är så. Tjejen i fråga är mycket kunnig i att kunna hantera sin häst och har kommit mycket långt med henne. Med det sagt så vill jag hänvisa till att hästen inte på nåt sätt är ohanterbar..bara lite "olydig i vissa situationer fortfarande.
Svar på tråden Varför fostrar man inte sin häst?