• Tant Herta

Varför fostrar man inte sin häst?

Mina hästar skulle aldrig gå på en människa och de flyttar på sig om man petar på dom, jag har lärt dom att flytta undan från tryck i stället för tvärt om som är deras instinkt och som är det vanligaste beteendet när man träffar många hästar!

Varför lär ni inte era hästar att flytta på sig när man petar på dom eller trycker lite på dom och varför lär ni inte era hästar att gå förbi människor i stället för på och varför i  hela friden leder ni hästen med en handen under hakan på hästen när allt blir sååå mycket lättare om man!

- Lär hästen att flytta sig undan för ett lätt tryck

-Lär hästen att aldrig gå på en människa

-Lär hästen att gå fot så att man slipper risken att få hästen på sig när man försöker hålla fast huvudet på hästen!

Varför gör ni det inte lättare? Varför gör så många det så svårt?

Bara nyfiken, ni gör vad ni vill med era hästar, bara nyfiken! :) 

• Svar på tråden Varför fostrar man inte sin häst?
  • Majsan70
    Sarah f skrev 2012-09-24 12:07:42 följande:

Såg inte alla kommentarer du fick heller, min var överflödig!

Ingen fara! Jag håller ju med om principfrågan.

Men för att återgå till TS så har jag faktiskt inte stött på särskilt många svårhanterade hästar. Tur kanske?
  • Sarah f
    Majsan70 skrev 2012-09-24 12:09:08 följande:

Ingen fara! Jag håller ju med om principfrågan.

Men för att återgå till TS så har jag faktiskt inte stött på särskilt många svårhanterade hästar. Tur kanske?

Jag är beredd att hålla med. MEN det kan bero på att hästvana människor inte stressar/provocerar hästar lika mycket som oerfarna?
    Alla som generaliserar är idioter.
  • Majsan70
    Sarah f skrev 2012-09-24 12:15:47 följande:

Jag är beredd att hålla med. MEN det kan bero på att hästvana människor inte stressar/provocerar hästar lika mycket som oerfarna?

Det är mycket sant!
  • isolande
    Majsan70 skrev 2012-09-24 11:56:01 följande:
    Jag förstår din synpunkt men återigen..Gotlandsrussen lever på ett lite annat sätt än vanliga ridhästar. Och nu är detta inte ett barn som har valt att ta över den här hästen. Det är en duktig tonåring som jobbar hårt med sitt Gotlandsruss och det var även villkoren för att hon skulle få låna henne.

Jag måste bara säga att jag tycker det är helt fel att avsäga sig sitt ansvar genom att villkora situationen för en tonåring som inte vet vad hon ger sig in på." -Jag skiter i att hantera min häst, men du, Lisa 14 år, måste LOVA att du gör ditt bästa, annars tar vi tillbaka den"

Gotlandsrussen kanske går i flock som vilda, låt gå, men då skall för f-n en VUXEN först och främst hantera ponnyn på marken så den är snäll. Inte lämnas över till ett barns ansvar. De som gör det har förmodligen inte sett vilka olyckor som kan hända. Visst, barnet kanske inte blir skadat, men hur kul är det att se sin älsklingsponny skena ut på trafikerad väg, hänga sig i transporten, sparka ut dörrar i boxen, gå omkull på gången, osv osv?  
  • enola
    Sarah f skrev 2012-09-24 12:15:47 följande:

Har iofs stött på många erfarna hästmänniskor som hanterar sina hästar utifrån principen "den ska lyda", och använder (enligt mig) helt galna metoder för att nå dit, straffar hästen när den inte lyder etc. istället för att försäkra sig om att hästen faktiskt förstår vad det är den som hanterar den vill.
    Ett exempel på dålig hästhantering som man stöter på alldeles för ofta, även bland mycket vana hästmänniskor är när en häst som inte vill gå in i transporten tvingas in med hjälp av linor och spön istället för att (visst tar det både tid och energi, men det är det värt!) långsamt vänja hästen och ge den en positiv inställning till transporten.
  • Sarah f
    enola skrev 2012-09-24 13:14:05 följande:
    Har iofs stött på många erfarna hästmänniskor som hanterar sina hästar utifrån principen "den ska lyda", och använder (enligt mig) helt galna metoder för att nå dit, straffar hästen när den inte lyder etc. istället för att försäkra sig om att hästen faktiskt förstår vad det är den som hanterar den vill.
    Ett exempel på dålig hästhantering som man stöter på alldeles för ofta, även bland mycket vana hästmänniskor är när en häst som inte vill gå in i transporten tvingas in med hjälp av linor och spön istället för att (visst tar det både tid och energi, men det är det värt!) långsamt vänja hästen och ge den en positiv inställning till transporten.

Jaha? tror du att det är dessa personer jag åsyftar i mitt inlägg? Om maninte har problem med "ouppfostrade" hästar kan det bero på att man hanterar dem mer rätt än de som upplever problem. Det var det jag sa, inte nåt annat.
  • enola
    Sarah f skrev 2012-09-24 13:16:15 följande:

Jaha? tror du att det är dessa personer jag åsyftar i mitt inlägg? Om maninte har problem med "ouppfostrade" hästar kan det bero på att man hanterar dem mer rätt än de som upplever problem. Det var det jag sa, inte nåt annat.
    Menar bara att hästvana absolut inte är nån garanti för hästvett.
  • Sarah f
    enola skrev 2012-09-24 13:17:40 följande:
    Menar bara att hästvana absolut inte är nån garanti för hästvett.

Sant.
  • Majsan70
    isolande skrev 2012-09-24 13:06:04 följande:
    Jag måste bara säga att jag tycker det är helt fel att avsäga sig sitt ansvar genom att villkora situationen för en tonåring som inte vet vad hon ger sig in på." -Jag skiter i att hantera min häst, men du, Lisa 14 år, måste LOVA att du gör ditt bästa, annars tar vi tillbaka den"

Gotlandsrussen kanske går i flock som vilda, låt gå, men då skall för f-n en VUXEN först och främst hantera ponnyn på marken så den är snäll. Inte lämnas över till ett barns ansvar. De som gör det har förmodligen inte sett vilka olyckor som kan hända. Visst, barnet kanske inte blir skadat, men hur kul är det att se sin älsklingsponny skena ut på trafikerad väg, hänga sig i transporten, sparka ut dörrar i boxen, gå omkull på gången, osv osv?  

Nu tycker jag att du tar i.
    Jag har inte sagt att det är rätt eller fel. Jag har bara sagt ATT det är så. Tjejen i fråga är mycket kunnig i att kunna hantera sin häst och har kommit mycket långt med henne. Med det sagt så vill jag hänvisa till att hästen inte på nåt sätt är ohanterbar..bara lite "olydig i vissa situationer fortfarande.
  • isolande
    Majsan70 skrev 2012-09-24 14:41:43 följande:

Nu tycker jag att du tar i.
    Jag har inte sagt att det är rätt eller fel. Jag har bara sagt ATT det är så. Tjejen i fråga är mycket kunnig i att kunna hantera sin häst och har kommit mycket långt med henne. Med det sagt så vill jag hänvisa till att hästen inte på nåt sätt är ohanterbar..bara lite "olydig i vissa situationer fortfarande.

Ja, jag riktar inte kritiken mot just dig personligen, utan själva företeelsen. Visst , jag kanske tar i, men jag tycker vi vuxna har ett ansvar i detta, trots att våra tonåringar är duktiga.

Kanske därför att jag själv varit i branchen hela livet och sett hur barn och hästar satts i farliga situationer och skadats för all framtid.    
Svar på tråden Varför fostrar man inte sin häst?