• Tant Herta

Varför fostrar man inte sin häst?

Mina hästar skulle aldrig gå på en människa och de flyttar på sig om man petar på dom, jag har lärt dom att flytta undan från tryck i stället för tvärt om som är deras instinkt och som är det vanligaste beteendet när man träffar många hästar!

Varför lär ni inte era hästar att flytta på sig när man petar på dom eller trycker lite på dom och varför lär ni inte era hästar att gå förbi människor i stället för på och varför i  hela friden leder ni hästen med en handen under hakan på hästen när allt blir sååå mycket lättare om man!

- Lär hästen att flytta sig undan för ett lätt tryck

-Lär hästen att aldrig gå på en människa

-Lär hästen att gå fot så att man slipper risken att få hästen på sig när man försöker hålla fast huvudet på hästen!

Varför gör ni det inte lättare? Varför gör så många det så svårt?

Bara nyfiken, ni gör vad ni vill med era hästar, bara nyfiken! :) 

• Svar på tråden Varför fostrar man inte sin häst?
  • Tant Herta
    Majsan70 skrev 2012-09-24 10:43:13 följande:

Fast går hästarna på lösdrift är det svårt att börja fostra från dag 1. Hästen i vårt stall är ett Gotlandsruss o har levt flockliv hela sitt liv fram tills hon kom till den tjejen som har henne nu.
    Varför då? Även om hästarna går på lösdrift så kontollerar man dom ju varje dag! Bara för att de går på lösdrift är de ju inte vildhästar!

Det blir ju så mycket extra jobb som är direkt farligt om man inte lär dem respekt från början! 
  • isolande
    Tant Herta skrev 2012-09-24 11:40:50 följande:
    Men då har man ju lärt hästen att det är ok att gå på människor och hålla på, sen helt plötsligt ska de lära om allting! Då kan det ju hända att de protesterar ordenligt!

Ja precis, och när de protesterar ordentligt är risken för skador både hos häst och människa stor.
  • enola
    isolande skrev 2012-09-24 11:27:49 följande:
    Jag tycker man har ett ansvar som hästägare att hantera sin häst oavsett lösdrift, flockliv osv. Skall hästen hanteras av människor i framtiden (i detta fall förmodligen ett barn dessutom), skall den hanteras asap den lämnar magen på märren. Även för hovslagares skull, för veterinärers skull, om man akut måste transportera hästen osv.

Obekvämt, visst, men det går om man förstår hur viktigt det är i långa loppet. Annars ska man kanske inte ha häst på det viset.... Jag blir faktiskt provocerad av folk som avlar och sen har sina unghästar som vilda av ren lättja med ursäkten att de "skall leva hästliv i början". Sen gnäller man över att hästen är svårlastad, stirrig i stallet och omöjlig att sko när man väl skall rida in den. Usch, synd om hästarna är det oxå....
    Bra skrivet!
  • Majsan70
    Tant Herta skrev 2012-09-24 11:41:57 följande:
    Varför då? Även om hästarna går på lösdrift så kontollerar man dom ju varje dag! Bara för att de går på lösdrift är de ju inte vildhästar!

Det blir ju så mycket extra jobb som är direkt farligt om man inte lär dem respekt från början! 

Nje Gotlandsrussen går ju på lite annorlunda lösdrift i sina naturliga flockar och hanteras inte varje dag.
  • Majsan70
    isolande skrev 2012-09-24 11:27:49 följande:
    Jag tycker man har ett ansvar som hästägare att hantera sin häst oavsett lösdrift, flockliv osv. Skall hästen hanteras av människor i framtiden (i detta fall förmodligen ett barn dessutom), skall den hanteras asap den lämnar magen på märren. Även för hovslagares skull, för veterinärers skull, om man akut måste transportera hästen osv.

Obekvämt, visst, men det går om man förstår hur viktigt det är i långa loppet. Annars ska man kanske inte ha häst på det viset.... Jag blir faktiskt provocerad av folk som avlar och sen har sina unghästar som vilda av ren lättja med ursäkten att de "skall leva hästliv i början". Sen gnäller man över att hästen är svårlastad, stirrig i stallet och omöjlig att sko när man väl skall rida in den. Usch, synd om hästarna är det oxå....
    Jag förstår din synpunkt men återigen..Gotlandsrussen lever på ett lite annat sätt än vanliga ridhästar. Och nu är detta inte ett barn som har valt att ta över den här hästen. Det är en duktig tonåring som jobbar hårt med sitt Gotlandsruss och det var även villkoren för att hon skulle få låna henne.

• Sarah f
    Majsan70 skrev 2012-09-24 10:43:13 följande:

Fast går hästarna på lösdrift är det svårt att börja fostra från dag 1. Hästen i vårt stall är ett Gotlandsruss o har levt flockliv hela sitt liv fram tills hon kom till den tjejen som har henne nu.

Lösdrift ska väl ändå inte betyda vind för våg? våra unghästar binds upp varje dag när de äter kraftfoder och blir borstade/visiterade(även hovar). kösdrift är INTE ett sätt att ha många hästar utan att jobba med dem.
    Alla som generaliserar är idioter.
  • Fridzl

Jag ser det som en lika stor självklarhet att "fostra" sin häst som man fostrar sin hund osv.

• Majsan70
    Sarah f skrev 2012-09-24 11:57:53 följande:

Lösdrift ska väl ändå inte betyda vind för våg? våra unghästar binds upp varje dag när de äter kraftfoder och blir borstade/visiterade(även hovar). kösdrift är INTE ett sätt att ha många hästar utan att jobba med dem.

Återigen...Gotlandsruss som går på lösdrift gör det lite annorlunda än en vanlig ridhäst (ofta). Jag levererar bara fakta på hur det kan se ut så hugg inte huvvet av mig tack.

Vårt Gotlandsruss är hanterat från start o har därmed levt ett lite annat liv än många andra Russ.
  • Sarah f
    Majsan70 skrev 2012-09-24 12:04:44 följande:

Återigen...Gotlandsruss som går på lösdrift gör det lite annorlunda än en vanlig ridhäst (ofta). Jag levererar bara fakta på hur det kan se ut så hugg inte huvvet av mig tack.

Vårt Gotlandsruss är hanterat från start o har därmed levt ett lite annat liv än många andra Russ.
     Solig
    Jag menade inte nog att kritisera de som inte hanterar sina hästar, inte dig!
  • Sarah f
    Majsan70 skrev 2012-09-24 11:53:11 följande:

Nje Gotlandsrussen går ju på lite annorlunda lösdrift i sina naturliga flockar och hanteras inte varje dag.

Såg inte alla kommentarer du fick heller, min var överflödig!
Svar på tråden Varför fostrar man inte sin häst?