• Tualie

Mat som kan orsaka missfall

Hade ett samtal med min syster idag om kost när man är gravid. Eftersom jag är maniskt rädd nu för att få missfall igen så undrar jag om ni vet om det finns någon mat som kan bidra till missfall? Hon påstod att man skulle undvika avokado och äta massor av jordgubbar eftersom det innehöll något ämne som skulle vara bra mot missfall..

Antagligen bara en massa skitsnack men man undrar ju..

• Svar på tråden Mat som kan orsaka missfall
  • Börnen

Åhhh....många tröstekramar!!! Gose dej!!!

• annaknin

Näää va ledsamt... *tröstkram*

Pirella: nu blev jag lite rädd... det där med Salvia: gäller det även typ Läkerol Salvi???

• Annifrid

Tänkte bara flika in att folsyra är jättebra. I Danmark rekommenderas att man äter folsyra i tablettform i ett halvår innan man blir gravid. Det stärker barnets skelett tror jag och motverkar på det sättet missfall. Men det bör man börja med långt innan man är gravid om man vill ha bästa effekt. Fast jordgubbar är också gott. Bra att det finns n ågot gott man kan äta i alla fall. Ibland känns det som att man avråds från att äta allt gott...

• Pirella

knin:
    Nej, nej. Det kan jag aldrig tänka mig. Det är rätt stora doser som varnas för. Man kan alldeles säkert strö lite salvia på klyftpotatisen, t ex, men man kanske inte ska göra värsta örtsoppan.

• annaknin

Puh, ok... för precis när jag läste det så satt jag på jobbet med en ask läkerol salvi bredvid mig och jag har BIM om en vecka...

Tack för tipsen iaf... ska undvika alla de sakerna!

• Tualie

Tack för alla tröstkramar. Det är oerhört tungt men man måste sörja och sedan försöker vi på nytt. Förhoppningsvis tar det inte allt för lång tid. Och då ska jag vräka i mig jordgubbar o blåbär samt allt annat som innehåller folsyra. Tack för era tips

knin, Salvia i Läckerol är väl bara en smaksättning? det är väl inte riktig salvia i??

Kramisar från en ledsen Tualie.

• Girlfriend in a coma

Jag måste ju säga att jag ALDRIG hört att nån fått missfall pga att de ätit något av ovan nämnda, speciellt inte kryddorna...får man missfall beror det väl i tidiga missfall nästan uteslutande på att något ändå var fel med barnet och senare missfall så kan det bero på att livmodern inte fungerade som den skulle på nåt sätt (vilket kan förebyggas?). Detta är vad jag hört. Ibland känns det som att det blir lite väl hysteriskt med vad man får och inte får äta. Tror att människan vill ha sån kontroll och gärna veta vad man gjort fel om man får missfall, svårt att ta att det "bara blev så".

• Blixten

Pirella:

Varifrån har du fått informationen om att grönsaker som vitkål, rotfrukter, sallader inte är bra att äta?

Det har jag aldrig hört innan och det är inte heller något som jag hittar i den litteratur som jag har plöjt genom. Inte heller livsmedelsverket tar upp det på sin hemsida www.slv.se/

Det enda som de tar upp är färdigförpackade sallader som kan ligga länge och på så sätt bli dåliga....

• Tualie

Den vanligaste orsaken till missfall är att det är något fel på barnet, den slutar att utvecklas eller har någon grav missbildning. Pratade länge och väl med läkaren i går och det är lätt att känna skuld när man har fått ett missfall. Man ältar om och om igen i huvudet vad man kan ha gjort för fel och vad man kan ha ätit/druckit som kanske eventuellt ska ha orsakat missfallet. Den psykiska knäcken man får vid ett mf är oftast större än den fysiska smärtan. Det är lätt att känna sig misslyckad som kvinna och att man inte lyckas behålla barnen. Mot ens bättre vetande vill jag tillägga för innerst inne så vet man ju att det inte finns något att göra för att undvika det.

I mitt fall så vet vi inte än om det var ett X eller om det bara dog efter ett tag.. kommer att få veta det i morgon förmiddag.

Det finns alltid nya rön om vad man ska och inte ska äta men det är nog klokt att hålla sig till livmedelsverkets listor för vad gravida bör undvika att äta. Det har funkat på mina andra barn.

Svar på tråden Mat som kan orsaka missfall