• Tualie

Mat som kan orsaka missfall

Hade ett samtal med min syster idag om kost när man är gravid. Eftersom jag är maniskt rädd nu för att få missfall igen så undrar jag om ni vet om det finns någon mat som kan bidra till missfall? Hon påstod att man skulle undvika avokado och äta massor av jordgubbar eftersom det innehöll något ämne som skulle vara bra mot missfall..

Antagligen bara en massa skitsnack men man undrar ju..

• Svar på tråden Mat som kan orsaka missfall
  • Tualie

Ska dit första gången på måndag.. ska fråga då.

• Tualie

För min del är det redan försent. Fick ett missfall i 12 veckan i måndags. Beror dock inte på att jag ätit något speciellt utan att det antagligen var något fel på barnet. Trodde jag fick ett missfall för några veckor sedan eftersom jag fick en blödning men det visade sig vid vul i går att det bara var en föraning på vad som skulle hända.

Men jag tar med mig era tips till nästa graviditet om det blir någon.

Kramar och lycka till er andra.

• Tualie

Tack för alla tröstkramar. Det är oerhört tungt men man måste sörja och sedan försöker vi på nytt. Förhoppningsvis tar det inte allt för lång tid. Och då ska jag vräka i mig jordgubbar o blåbär samt allt annat som innehåller folsyra. Tack för era tips

knin, Salvia i Läckerol är väl bara en smaksättning? det är väl inte riktig salvia i??

Kramisar från en ledsen Tualie.

• Tualie

Den vanligaste orsaken till missfall är att det är något fel på barnet, den slutar att utvecklas eller har någon grav missbildning. Pratade länge och väl med läkaren i går och det är lätt att känna skuld när man har fått ett missfall. Man ältar om och om igen i huvudet vad man kan ha gjort för fel och vad man kan ha ätit/druckit som kanske eventuellt ska ha orsakat missfallet. Den psykiska knäcken man får vid ett mf är oftast större än den fysiska smärtan. Det är lätt att känna sig misslyckad som kvinna och att man inte lyckas behålla barnen. Mot ens bättre vetande vill jag tillägga för innerst inne så vet man ju att det inte finns något att göra för att undvika det.

I mitt fall så vet vi inte än om det var ett X eller om det bara dog efter ett tag.. kommer att få veta det i morgon förmiddag.

Det finns alltid nya rön om vad man ska och inte ska äta men det är nog klokt att hålla sig till livmedelsverkets listor för vad gravida bör undvika att äta. Det har funkat på mina andra barn.

• Tualie

Verra. Inte skulle du få missfall bara för att du är vegetarian. Ser du bara till att få i dig alla vitaminer och mineraler som du behöver så är det inga problem. När jag väntade min äldsta dotter Isabelle som idag är 15 år så tålde jag inte att se varken kött eller fisk, mådde jätteilla av det. Det enda jag fick i mig under hela graviditeten var i princip mosade banander, knäckebröd och ljumet vatten. Mådde så fruktansvärt illa trots receptbelagda mediciner mot illamående. . Men hon blev en stor och fin baby ändå. Vägde över 4 kg och var 52 lång. Babyn tar vad den behöver av dig så var inte orolig.

• Tualie

Girlfriend in a coma och Ejnie

Anledningen till att jag startade den här tråden var att jag hört lösa ord från min syster om att det inte skulle vara bra att äta tex avokado när man var gravid.. Som den blivande mamma jag var då vart jag nyfiken/orolig för vad det handlade om.
    Sedan kan man ju så klart spekulera i det och hur mycket som ligger i det. Det var inte meningen att det skulle bli någon debatt i vad man kan äta när man är gravid eller inte.
    Jag är ju redan garvad mor eller vad man ska säga .. jag har 3 döttrar i åldrarna 15, 13 och 9 år. På den tiden.. 80-90 talet när jag fick mina första barn var för mig , de första rönen kom om vad man absolut inte fick äta osv..

När man tittar på livsmedelsverkets lista så är det inte så stor skillnad nu mot då. Jag tror att lite sunt bondförnuft räcker långt. Man känner ju numera till miljöproblemen som insjöfisken och kvicksilver och det vill man ju inte utsätta sitt blivande barn för.
    Men det är klart... som nybliven första mamma kan det ju vara bra med att få tips på vad man faktiskt ska undvika. Hoppas tråden utvecklar sig till det istället för något negativt.
    Önskar er alla blivande mammor ett stort lycka till och att ni mår bra och att det funkar bra med era graviditeter.

Svar på tråden Mat som kan orsaka missfall