• Tualie

Mat som kan orsaka missfall

Hade ett samtal med min syster idag om kost när man är gravid. Eftersom jag är maniskt rädd nu för att få missfall igen så undrar jag om ni vet om det finns någon mat som kan bidra till missfall? Hon påstod att man skulle undvika avokado och äta massor av jordgubbar eftersom det innehöll något ämne som skulle vara bra mot missfall..

Antagligen bara en massa skitsnack men man undrar ju..

• Svar på tråden Mat som kan orsaka missfall
  • anna83

Hej!

Har inte hört att det finns någon mat som kan bidra till missfall.
    Du kanske ska prata med din barnmorska för lite mat/kostråd.

Ha de bra.

• Tualie

Ska dit första gången på måndag.. ska fråga då.

• Hanny

Jordgubbar innehåller folsyra så det är väldigt bra att äta.. bara att vräka i sig... :)

• Chania

Jag har hört att man rekommenderas äta folsyra om man haft flera missfall. Det finns att tas i pillerform men också jordgubbar innehåller mycket folsyra. Tror att också gröna grtönsaker som exempelvis broccoli, spenat, gröna sallader innehåller folsyra.

• Börnen

Man bör undvika mögelostar som kan innehålla en bakterie. Denna bakterie gör inte oss sjuka men kan ge spontanabort eller blodförgiftat barn vid förlossningen.

Självklart ska man även undvika alkohol och rökning!

• Pirella

Det finns vissa örter som kan orsaka missfall pga att de har en sammandragande effekt: enbär, muskot, salvia.
    Eteriska oljor (om du t ex brukar använda doftkrus eller droppa i badvattnet): basilika, kanel, citronella, muskatellsalvia, kryddnejlika, isop, enbär, mejram, myrra, dragon och timjan.
    Under graviditetens fyra första månader bör man även undvika följande eteriska oljor: cederträ, pepparmynta, rosmarin och fänkål.

Mat som kan innehålla listeriabakterier ska man akta sig för:
    vakuumförpackad gravad och kallrökt lax, vissa opastöriserade ostar, livsmedel man inte hettar upp innan man äter dem, som färdiglagade maträtter, olika typer av röror, smörgåsmat, rått kött och grönsaker som vitkål, rotfrukter, sallader och man har också hittat den i frysta wokgrönsaker.

• Tualie

För min del är det redan försent. Fick ett missfall i 12 veckan i måndags. Beror dock inte på att jag ätit något speciellt utan att det antagligen var något fel på barnet. Trodde jag fick ett missfall för några veckor sedan eftersom jag fick en blödning men det visade sig vid vul i går att det bara var en föraning på vad som skulle hända.

Men jag tar med mig era tips till nästa graviditet om det blir någon.

Kramar och lycka till er andra.

• Pirella

Tröstkram från mig också...

Svar på tråden Mat som kan orsaka missfall