• Tualie

Mat som kan orsaka missfall

Hade ett samtal med min syster idag om kost när man är gravid. Eftersom jag är maniskt rädd nu för att få missfall igen så undrar jag om ni vet om det finns någon mat som kan bidra till missfall? Hon påstod att man skulle undvika avokado och äta massor av jordgubbar eftersom det innehöll något ämne som skulle vara bra mot missfall..

Antagligen bara en massa skitsnack men man undrar ju..

• Svar på tråden Mat som kan orsaka missfall
  • pcotjej

Jag har hört att jordgubbar ska man undvika vid grav, inte pga missfall utan för att det är vanligt att barnen blir allergiska mot det.

• Stjärnstoft

Det är när man ammar man ska undvika jordgubbar - barnen kan bli prickiga. När man är gravid är det nyttigt och rekommenderas!

• Pirella

Blixten:
    ICA-kuriren hade en artikel om listeria, men det gällde väl just sallader, vitkål & rotfrukter som blir liggande och som sen inte hettas upp innan man äter dem.

Håller med Girlfriend in a coma om att det lätt kan bli lite hysteriskt med vad man får äta och inte. Visst finns det saker man bör undvika (enl. Livsmedelsverkets listor), men det allra mesta går säkert alldeles utmärkt i normala doser.

• Frippa

Klart att det finns rön om vad som är bra och dåligt för fosterutveckling etc.
    Min kompis son har en medfödd ryggmärgsskada som kunde ha förebyggts med folsyra i början av grav och även innan!

Kolla på den här länken www.helhetsdoktorn.nu/tipsv9.html
    eller sök själva på folsyra.

På en sida står det att folsyra finns i bla. spenat, kål, bönor, bär och apelsiner.

Lycka till.

• Verra

Min svärmor tror att jag har stor chans att få missfall, därför att jag inte äter kött. Hon känner en kvinna som var vegetarian, & som fick missfall.

Ser man bara till att man äter alla viktiga ämnen så är nog chansen lika stor. Oavsett om man äter kött eller inte.

Eller vad säger ni?

• Tualie

Verra. Inte skulle du få missfall bara för att du är vegetarian. Ser du bara till att få i dig alla vitaminer och mineraler som du behöver så är det inga problem. När jag väntade min äldsta dotter Isabelle som idag är 15 år så tålde jag inte att se varken kött eller fisk, mådde jätteilla av det. Det enda jag fick i mig under hela graviditeten var i princip mosade banander, knäckebröd och ljumet vatten. Mådde så fruktansvärt illa trots receptbelagda mediciner mot illamående. . Men hon blev en stor och fin baby ändå. Vägde över 4 kg och var 52 lång. Babyn tar vad den behöver av dig så var inte orolig.

• Girlfriend in a coma

Det är ju svårt att äta folsyra innan man är gravid om man inte planerar att bli det. Synd att de inte skyltar mer med att alla kvinnor i barnafödande ålder ska äta det.

• Ejnie

Jag tror man ska skilja på "mat man får missfall av" och "mat som inte är nyttig under graviditeten". Det första låter för mig som fosterfördrivningsmedel och det är nog inte så himla lätt gjort (hade det varot det hade vi inte behövt dagen-efter-piller eller aborter...) medan det andra handlar mer om att barnet ska utvecklas så bra som möjligt med minsta risk för missbildningar osv.

• Fyra

Man kan äta hur mycket jordgubbar som helst när man är gravid, men ej när man ammar.

Svar på tråden Mat som kan orsaka missfall