• Tualie

Mat som kan orsaka missfall

Hade ett samtal med min syster idag om kost när man är gravid. Eftersom jag är maniskt rädd nu för att få missfall igen så undrar jag om ni vet om det finns någon mat som kan bidra till missfall? Hon påstod att man skulle undvika avokado och äta massor av jordgubbar eftersom det innehöll något ämne som skulle vara bra mot missfall..

Antagligen bara en massa skitsnack men man undrar ju..

• Svar på tråden Mat som kan orsaka missfall
  • Tualie

Girlfriend in a coma och Ejnie

Anledningen till att jag startade den här tråden var att jag hört lösa ord från min syster om att det inte skulle vara bra att äta tex avokado när man var gravid.. Som den blivande mamma jag var då vart jag nyfiken/orolig för vad det handlade om.
    Sedan kan man ju så klart spekulera i det och hur mycket som ligger i det. Det var inte meningen att det skulle bli någon debatt i vad man kan äta när man är gravid eller inte.
    Jag är ju redan garvad mor eller vad man ska säga .. jag har 3 döttrar i åldrarna 15, 13 och 9 år. På den tiden.. 80-90 talet när jag fick mina första barn var för mig , de första rönen kom om vad man absolut inte fick äta osv..

När man tittar på livsmedelsverkets lista så är det inte så stor skillnad nu mot då. Jag tror att lite sunt bondförnuft räcker långt. Man känner ju numera till miljöproblemen som insjöfisken och kvicksilver och det vill man ju inte utsätta sitt blivande barn för.
    Men det är klart... som nybliven första mamma kan det ju vara bra med att få tips på vad man faktiskt ska undvika. Hoppas tråden utvecklar sig till det istället för något negativt.
    Önskar er alla blivande mammor ett stort lycka till och att ni mår bra och att det funkar bra med era graviditeter.

• Verra

Tualie: Tack! Jag har verkligen grämt mej i det där hon sa.

• fredriksfru

Knin...Läkerol Salvi? Skulle inte tro det, med tanke på att Salvi är en sammanslagning av smakerna salt och viol... Så käka du på

• mette

Jag har hört eller läst för länge sedan att pappaya kan vara mindre bra att äta om man är gravid, den frukten innehåller enzymer som förhindrar graviditeter och används som preventivmeddel i vissa kulturer!
    Men det är väl inget vi äter i mängder ändå här....

• Monalisan

jag käka säkert 1 liter jodgubbar om dagen när jag va gravid.........lilleman va sååå fin när han föddes

• Tinny

Jag har läst i graviditetsböcker att E-vitamin är bra för att minska risken för missfall. E-vitamin hittar man en hel del av i avokado, så det är ganska troligt att det var detta din syster menade.

E-vitamin finns i tablettform på apoteket, så det hade jag tänkta ta nästa graviditet - allt för att minska risken för missfall ännu en gång.

• vadskajaghetadå

äh jag tror inte på sånt..

jag tror snarare att om man tänker 24 h per dygn på MF så är risken större altså minimal...att man ska "störa" kroppen..

tja kanske alkohol,stress, osv möjligtvis..men inte tror jag födan ska spela roll..oavsett vad forskare säga nåt..om de nu gör det..

det skulle vara kryddor i massor isånt fall..typ 1 kg salvia per dag eller så

• vadskajaghetadå

fast därimot tror jag absolut att folsyra motverkar såna saker..vitaminer etc är BRA,,men inte att maten skulle orsaka nåt

• vadskajaghetadå

altså förutom bakterierna i maten dådå..som liccteria eller va de heter,,,eller toxoplasma..det vet man ju är skadligt...

men det var ju MF det handlade om och jag tror inte ens att abborren skulle orsaka det...eller gravad lax..men sånt vet vi ju alla att man inte ska äta just för att barnet kan bli sjukt..men det är inte MF risken jag tänker på då...

• Themis

Åh herregud vilken förvirrad tråd. *stön*

Läs livsmedelsverkets rekommendationer för gravida på

www.slv.se

samt kanske lite mer om vitaminer:

netdoktor.passagen.se/haelsa/fakta/vitaminer_vilka.shtml

och fråga BM för övrigt, för jag har ärligt talat svårt att tro att det mycket förvirrade och sammanblandade innehållet i den här tråden är till någon hjälp för någon.

I mitt krypin eller på netdoktor kan man t ex läsa om vad folsyra gör och det har inte ett jädra dugg med skelettet att göra, för att bara ta EN sak i högen som någon här har missuppfattat...

• sunsweden

Båda gångerna när jag var gravid, sa BM uttryckligen att man absolut inte skulle ta något kosttillskott. Det enda dom rekomenderade var att OM jag behövde skulle jag äta järntabl. Resten skulle jag tänka på att maten skulle bidra med.

Svar på tråden Mat som kan orsaka missfall