• Pirella

Mat som kan orsaka missfall

Det finns vissa örter som kan orsaka missfall pga att de har en sammandragande effekt: enbär, muskot, salvia.
    Eteriska oljor (om du t ex brukar använda doftkrus eller droppa i badvattnet): basilika, kanel, citronella, muskatellsalvia, kryddnejlika, isop, enbär, mejram, myrra, dragon och timjan.
    Under graviditetens fyra första månader bör man även undvika följande eteriska oljor: cederträ, pepparmynta, rosmarin och fänkål.

Mat som kan innehålla listeriabakterier ska man akta sig för:
    vakuumförpackad gravad och kallrökt lax, vissa opastöriserade ostar, livsmedel man inte hettar upp innan man äter dem, som färdiglagade maträtter, olika typer av röror, smörgåsmat, rått kött och grönsaker som vitkål, rotfrukter, sallader och man har också hittat den i frysta wokgrönsaker.

• Pirella

Tröstkram från mig också...

• Pirella

knin:
    Nej, nej. Det kan jag aldrig tänka mig. Det är rätt stora doser som varnas för. Man kan alldeles säkert strö lite salvia på klyftpotatisen, t ex, men man kanske inte ska göra värsta örtsoppan.

• Pirella

Blixten:
    ICA-kuriren hade en artikel om listeria, men det gällde väl just sallader, vitkål & rotfrukter som blir liggande och som sen inte hettas upp innan man äter dem.

Håller med Girlfriend in a coma om att det lätt kan bli lite hysteriskt med vad man får äta och inte. Visst finns det saker man bör undvika (enl. Livsmedelsverkets listor), men det allra mesta går säkert alldeles utmärkt i normala doser.

Svar på tråden Mat som kan orsaka missfall