• Flerabarnsmamma

Hur får jag min snart 3 åriga son att sluta med blöja?

Eller åtminstonde bli lite intresserad av att kissa på toaletten. Han fyller 3 år i början på oktober och har blöja på heltid. Jag försöker ta av blöjan och sätta honom på toaletten men han blir bara förbannad och vill ha blöja!

Hur har ni gjort?  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-11 17:25
    Hej igen! Min son fyller fyra i oktober och har vart blöjfri sedan November förra året, dag och natt, det har gått hur bra som helst fram till nu. Dom senaste veckorna så har han kissat på sig lite innan han gått på toa. Nu kissar han allt i byxorna, han bryr sig inte om att gå på toaletten, han går med sina kissade byxor tills en vuxen ser det. Vi har vart till läkaren och kollat urin och socker och sånt eftersom han kissar rätt ofta också så det går flera byxor om dagen. Men det var inget fel på honom. Nu funderar jag helt ärligt på att köpa hem blöjor åt honom. Jag orkar inte. Han kissar på sig hela tiden. Fattar inte varför han slutat gått på toa!.

Är det fel att ta på honom blöja igen? Jag vet inte vad jag ska göra. har pratat med honom, mutat honom, hotat med att han inte får godis ikväll om han inte går på toa men inget fungerar, han kissar i byxorna iaf.

• Svar på tråden Hur får jag min snart 3 åriga son att sluta med blöja?
  • Sofiaarmann

Undrar samma sak! Hänger på och hoppas på svar!

• kossi

Om han verkligen vägrar ska man nog vänta tills han själv vill.
    Sååå gammal är han ju inte;)
    Vissa barn vill lite senare än andra.
    Huvudsaken är att det inte blir något jobbigt kring blöjavvänjingen.

Min dotter var jätte redo när hon var 3 år
    och 9 månader.

• Annamy

Visserligen är mina barn 8 resp 9år men jag svarar ändå.. Mina fick jag blöjfria när dom var två år. Jag köpte dom billigaste och sämsta blöjorna som fans för att dom själva skulle upptäcka att dom blev blöta när dom kissade i blöjan. Då gnällde dom själva över att det var vått och äckligt. Jag tror att blöjorna är för bra idag så dom knapt märker att dom kissar i den då dom inte ens blir blöta. Dom måste få förståelse för att dom kissar. Sen var jag konsekvent med att inte ha blöjan på när vi var hemma. Så om dom var på väg att börja kissa så sprang jag efter med pottan och visade dom att dom skulle sätta sig på den. I början vart det många kiss olyckor men när dom lyckades så apploderade vi. Viktigt är att inte tjata på dom hela tiden om att kissa för då blir dom anti. Bli heller inte upprörd när dom kissar ner sig eller inte hinner i tid till pottan för då blir det negativt. Tror dessutom att det är svårare att få en treåring i trotsåldern torr.. Sen var jag noga att när man väl bestämt att dom inte ska ha blöja på dagen, så tog jag inte på blöja heller när vi skulle ut för då blir det förvirrande och dubbla budskap. Var konsekvent då går det fortare! På natten tar det längre tid oftast att bli torr, det har med ett hormon i kroppen att göra. Lycka till!

• Whitetrash86

3 år är ju fortfarande rätt ungt, blir lite irriterad på folk som tror att barn måste vara blöjfria vid 3. Sen brukar ju killar vara senare än tjejer.

Vill han inte så vill han inte och då ska du inte tvinga honom, det blir bara värre då. Sen varför sätta på toaletten? Kanske bättre att testa potta först?

Min dotter HATA att gå på toa/potta. Så lät den stå framme för henne att leka med, sen lät jag henne gå utan blöja.. kissa hon på sig så kissa hon på sig. Men sen efter ett tag börja hon vilja sitta precis efter att hon kissat på sig, sen börja hon kissa små skvättar.
    Sen bara sådär över natten helt plötsligt så vägra hon ha blöja och gjorde allt på pottan under dagtid,

Stressa inte! Som sagt 3 år är ingen ålder. 

• Flerabarnsmamma

Jag började med pottan men den totalratade han, men toaletten dög. Förr ville han själv sitta på toalettet titt som tätt men han kissade aldrig på i den. Men sen så bara slutade han tycka om toaletten, så skulle vilja få honom att gilla den igen.

• Stampan

Undrar jag med, har en dotter som kastar frisbee med pottan och fyller 3 i slutet av november... Vi har ingen tvättmaskin och hon får galet hemska blöjutslag av dåliga blöjor så det känns jätteelakt att gå den vägen... Har även ett sån där sits man sätter på toan men funkar inte heller.

• js4

min son blev blöjfri i maj, 1 månad innan han skulle fylla 3. jag var stenhård på att nu skulle det gå, hade provat några gånger innan men gett upp! jag hade honom hemma från dagis till att börja med och tog med han till affären så han fick välja ett gäng kalsonger.. köpte även "min pottbok" med klistermärken som uppmuntrar barnen att vara pottstjärnor! dessa märken tyckte min son var superkul! han fick klistra ett varje gång han gjort ngt i pottan på ett papper vi satt på dörren. i 3 dagar kom det bara i kalsongerna..försökte påminna men ändå inte bli för tjatig. 4e dagen hände det, han lixom fattade grejen och gick självmant till pottan! plötsligt händer det typ! sedan dess är han blöjfri, dag å natt! lycka till!

• Krulltott83

Vi pottränade vår treåring under sommaren. Pottan hatade han så det gick bort o på toa satt han inte riktigt bra... I slutet av sommarn köpte vi ny toasits men en barnsits o en vuxensits... Den blev perfekt. På samma gång satte vi upp ett stort papper på dörren där vi klistrade ett klistermärke efter varje toabesök. Hade också pottboken så vi började med pottstjärnor o sen fick han klistermärken med Toy story figurer... Han var seg med att bajsa på toa så till slut bestämde vi att efter varje gång han bajsat fick han en liten leksaksbil... Och undertiden han bajsar får han sitta o läsa i sin favorit tidning (med traktorer, som han fått av morfar)

Det är säkert hur fel som helst att muta med prylar men för vår del funkade det skit bra... På några veckor var han blöjfri =)

• Purlan

Har bara läst TS. Min son var helt ointresserad. Dagen efter treårsdagen sa han att han ville sluta och sedan dess är han blöjfri dagtid. Fem månader senare har han fortfarande blöja när han bajsar och på natten. Jag föreslår att han ska bajsa på toa, men han vill inte. Jag väntar ut resten, har ingen lust att pusha på för han brukar berätta när han är redo för saker...

Svar på tråden Hur får jag min snart 3 åriga son att sluta med blöja?