• Stampan

Hur får jag min snart 3 åriga son att sluta med blöja?

Undrar jag med, har en dotter som kastar frisbee med pottan och fyller 3 i slutet av november... Vi har ingen tvättmaskin och hon får galet hemska blöjutslag av dåliga blöjor så det känns jätteelakt att gå den vägen... Har även ett sån där sits man sätter på toan men funkar inte heller.

• Stampan

Här går det hemskt, dottern fyller tre på torsdag och har sen lillasysters ankomst för drygt en månad sen velat ha blöjor ännu mer... Förut kastade hon pottan all världens väg och extra sits på toan gillar hon inte heller. Igår och idag satte hon sig iaf på pottan, fast med blöjan på... Inte optimalt men hon har vägrat att sitta på den förut så ett steg i rätt riktning. Vi har köpt klistermärken som hon får sätta på pottan om hon sitter på den så nu är det två stycken på den! Vet inte om det är ett bra sätt men vi får väl se.

Jag tycker också det är pinsamt med en treåring som har blöjor. Tror det är andra mammors blickar som gör det! Speciellt som hon är tjej eftersom de ska vara tidiga...

• Stampan

Har beställt de där My wee friend märkena man sätter i pottan och så dyker det upp en figur om man kissar på den. Har nån någon erfarenhet av dem? Undrar bara om dottern kommer hälla vatten på dem helt enkelt för det gäller väl bara att märket är blött, hon är rätt smart för att vägra potta tyvärr...

• Stampan

Min dotter har börjat intressera sig sen julas och vill gå på stora toan m insats nu men hon gör ingenting på den och på dagis går hon och sätter sig själv på de små toaletterna utan att iofs göra nåt men det är ju ett steg i rätt riktning. Igår ville hon ha trosor och då började min man opponera sig och sa att hon var för liten och behövde blöja men jag sa att det är ok, händer det en olycka så tvättar jag bara. Sen märkte vi att hon var bajsnödig och hon sprang till toan och då började min man bråka för hon ville ha insatsen åt fel håll och de började bråka och han sa att hon var inte mogen för det här och du behöver blöja och skällde ut henne för att hon då bajsade i trosorna... Vet inte riktigt vad som hände (satt och ammade) men imorse var hon inte intresserad av att gå på toa så jag hoppas att vi inte är tillbaka på ruta ett...

Min man brukar inte vara sån så både jag och dottern blev väldigt förvånade men jag måste väl ta hand om det där själv antar jag...

Tänkte liksom att jag skulle köra det där med att hon får känna på hur det känns om man inte går på toa men det var väl lite för mycket. Nu är det väl bara att hoppas att hon fortfarande vill gå på toa med mig för jag vet inte vad jag ska göra annars. Vänta tills det inte är så färskt i minnet?

• Stampan

Malawi: bra tips, tror blöjorna är för bra så hon känner inte om det blir blött ju. Ska försöka prata med henne idag efter dagis då pappa inte är hemma och det bara är vi och lillasyster.

• Stampan

Min tjej sa helt plötsligt STOPP, inga mer blöjor! Ok sa vi och sen dess har hon haft trosor på sig men hon känner inte när hon behöver gå på toan så jag har försökt lärt mig hennes signaler typ och sätter henne på toan nu och oftast mot protester. Och sen bajsar hon i trosorna jämt och det blir riktigt äckligt ibland. Jag försöker säga till henne att be mig åtminstone om en blöja om du inte vill bajsa på toan men inte ens det gör hon. Hon är liksom 3,5 san tycker ju att polletten borde trilla ner nån gång. Min bebis på snart 7 månader bajsar på pottan men stora har aldrig gjort det...

Svar på tråden Hur får jag min snart 3 åriga son att sluta med blöja?